Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fånga skygga höns på rymmen?  (läst 9346 gånger)

lilo1993

• Skåne
Hur fånga skygga höns på rymmen?
« skrivet: 01 maj-12 kl 00:15 »
Hej på er, är nybörjare här och hoppas att det finns någon som kan ge mig ett bra tips... i början av förra veckan hämtade jag hem en liten flock dvärghöns, 4+2. Har byggt ett enkelt sommarhönshus till dem som sitter ihop med en hönsgård på ca 40 m2. Första två dygnen gick det bra men tredje dagen kom jag hem till en död höna och endast en tupp kvar i hönsgården. Troligtvis är det en räv eller möjligen grannens terrier som tagit hönan och de andra har väl flaxat hysteriskt till de kom över staketet (2 m). Hönsdödaren har nog tryckt sig under staketet. De förrymda hönsen + tupparna har varit i närheten av hönsgården och jag lät den stå öppen ett par dagar och försökte göra små spår av mat för att de skulle gå in igen. Har försökt tassa dit vid olika tider på dygnet för att försöka stänga in dem igen. Har inte varit i närheten av att kunna fånga dem "manuellt". Har aldrig lyckats hitta dem i hönsgården men de har varit där för de har varit i hönshuset och värpt. Idag hämtade jag hem en ny flock och har ju alltså varit tvungen att stänga hönsgården igen. Är det någon som har tips på hur man skulle kunna få tag på de hönorna som verkar husera i närområdet men som jag inte kan fånga? Jag vill ju gärna ha dem tillbaka och dessutom kommer de troligtvis att bli uppätna ganska snart om jag inte får tag på dem... kan man bygga någon fälla? Locka dem med något helt oemotståndligt? Jag kommer alltså inte närmare än kanske 20 m och det är halvsnårig skog de rör sig i... MVH Caroline

Nina K

• Skåne
SV: Hur fånga skygga höns på rymmen?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 01:07 »
Brukar valla in med kratta. Med besvärlige så en kratta i vardera hand och använda krattan till att blockera flykt försök och dirigera åt vilket håll. Blir lite som att gå med armarna utsträckta i jättekram  ;D Men snabba höns så tycker jag det funkar bäst med två. Ägnade en sommar med att jaga långbenta stidshöns (vet inte ras) var otroligt snabba, hoppa höggt och bra på flyga. Det behövdes alltid två att ta in dem. Tills vi sålde dem. Har höns som kommer när man kluckar som tuppen som hittat gott ill damerna. Andra har säkert mer tipps.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 04:02 »
Jag skulle hellre kalla dem bortskrämda än förrymda.  De har alltså varit hemma och lagt sina ägg?  Då tycker man att det borde gå att locka hem dem, men kanske inte om grinden är stängd och reviret upptaget av ett gäng nykomlingar ...

Ja, inte var detta till stor hjälp.   :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 06:39 »
Höns är lätta att valla hem på kvällskvisten, men innan de satt sig i något träd för att sova.l Åtminstone om de är vana vid att vallas. Hade problem med några tuppar, så jag köpte nya. De var uppenbarligen inte vallade tidigare, och mycket svåra att lära att bli vallade.

För djur som inte är vana att bli vallade rekommenderas att antingen plocka ner dem från grenarna de sover på, om de inte sitter för högt, eller en stor fiskehåv så att man kan fånga dem.

Tänk på att när de lärt sig att flyga över nätet, så kommer de att göra det igen. Dvärghöns är ofta bra på att flyga, mina kan sitta 8 m upp i träden ibland  :-\.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 11:31 »
Ja, dessutom var ju de här stackarna alldeles nykomna?  Först flyttas, så in i ett nytt hem, därefter bli "störd" där av en som dödar en i gruppen, fly i panik, så småningom våga sig tillbaka och lägga ÄGG - av alla dyrbarheter är väl ägg bland det räddaste en höna är om? - och strax efteråt är denna nya bostad upptagen av en grupp främlingar!

På mig skulle en sådan upplevelse orsaka totalt trafikkaos i huvudskalleknoppen ...  :P

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 01 maj-12 kl 23:05 »
Stackars hönorna. Min tips är majs - burkmajs eller frusen tinad(billigt på Willys). Mina hönor kan inte motstå majs.Det är gott och det syns väldigt väl på marken... 
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 18:41 »
Majs eller hel havre brukar jag locka med. Lägg en liten hög med majs först så nära du kan komma, sen små högar närmare och närmare hönsgården.  Stäng in de andra i hönshuset om det går så länge. Lägg sedan ganska mycket inne i hönsgården. Bärnät på taket på hönsgården så kanske de inte sticker ut. När alla är inne i hönsgården får du försöka få igen dörren innan de smiter ut igen. Lycka till!

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 02 maj-12 kl 20:40 »
Ett långt snöre, kanske, så du inte behöver skrämma ut dem igen när du ska stänga grinden?  Se upp så det inte kan fastna nånstans på vägen; bäst att testa innan du lägger ut godiset.

*håller tummarna*

lilo1993

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 maj-12 kl 23:17 »
Tack! Att valla och fösa funkar nog inte på denna skygga lilla fröken, jag kommer sällan närmare än 15-20 meter och hönsgården är liksom rund så risken att jag ska kunna valla in henne genom dörren känns minimal... däremot majstipset var ju kanon!!! Skulle möjligen kunna funka! In med de andra i hönshuset och sen ut med majs! Återigen tack!

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 08:13 »
Är det bara en ensam stackare kvar ute nu?  Vad har hänt med de andra?

lilo1993

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 15:01 »
Från början var det två tuppar och två hönor som var utanför, de senaste dagarna har jag bara sett denna stackars ensamma höna... är rädd att de andra blivit offer för t ex räven.. därför känns det som om jag gärna skulle vilja ha in denna lilla sötnos innan hon drabbas av samma öde!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 03 maj-12 kl 17:24 »
*håller tummarna*  *och tårna*

Och glöm inte tak eller nät på hönsgården, och att prova först, om tricket med snöre till grinden fungerar.  För om hon nu är ensam också, så lär hon vara på sin vakt!  Du får säkert HÖGST en chans!  :o

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 maj-12 kl 15:20 »
Hur har det gått?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

lilo1993

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 07 maj-12 kl 15:29 »
Några kvällar i veckan såg jag henne inte, trodde att hon var försvunnen hon också :'( :'(
men så igår kväll var hon där igen, hon huserar på baksidan av hönsgården men så fort hon hör mig så springer hon i full fart!

Jag ska ta nya tag med majsmatningen, annan mat (inte lika god) som jag lagt ut har varit borta nästa dag men jag misstänker tyvärr att det är vildsvin som länsar matskålen.

Återkommer om det händer något!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 07 maj-12 kl 15:33 »
Gör en fålla av kompostgaller. Bred öppning som smalnar av mot dörren. Var minst två som vallar.
//Lina

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 07 maj-12 kl 17:53 »
Vildsvin ???  Oj, då är det bäst att hon är uppmärksam!  Dom äter gärna höns om dom kommer åt.

Men om hon inte är i närheten av hönsgården när Matte dyker upp, hur får man då in henne i en gång av kompostgaller?  Flyger hon inte bara över det, och blir ännu räddare sedan?

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 07 maj-12 kl 20:19 »
Du menar nån sorts burfälla?

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #17 skrivet: 07 maj-12 kl 20:33 »
Här brukar hönorna springa in i rävfällorna minst 3 gånger innan de fattar att det inte är för dem ::) Kanske funkar om du betar med majs, här funkar det med kaninskrov och älgklövar!

lilo1993

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 07 maj-12 kl 22:33 »
En fälla vore idealet, hur ser en såndär rävfälla ut? De blir väl inte skadade? Såg henne tidigare idag men inte nu ikväll när jag var ute en sista runda. Verkar som om hon tar skydd på natten men jag vet inte var. Finns obegränsat med snår och träd här. Kompostgallerfålla kan bli halvsvårt för hon är på fel sida hönsgården (jämfört med dörren) dessutom är hon nog väldigt duktig på att flyga... men jag ska tänka på det..

Någon annan som har ett förslag på en fälla?

Tack alla snälla för bra tips!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 07 maj-12 kl 22:36 »
Mina var inte nog smarta för att flyga över :-). Allt går att valla, höns är lätta jämfört med snabba kaninungar.

Vildsvin ???  Oj, då är det bäst att hon är uppmärksam!  Dom äter gärna höns om dom kommer åt.

Men om hon inte är i närheten av hönsgården när Matte dyker upp, hur får man då in henne i en gång av kompostgaller?  Flyger hon inte bara över det, och blir ännu räddare sedan?
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser