Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överskuldsättning  (läst 2264 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Överskuldsättning
« skrivet: 10 nov-06 kl 12:16 »
Över en halv miljon svenskar finns i kronofogdens register. Många av dessa är evighetsgäldenärer. Därmed menas att de aldrig kan bli kvitt sina skulder.  :'(

Orsakerna till att folk har hamnat i detta är många. Det behöver inte nödvändigtvis ha varit slarviga, kanske arbetslöshet, sjukdom, skillsmässa och annat elände drabbat dem.  :-\

Att ta sig ur detta ekorrhjul är inte lätt. Folk försöker göra upp med inkassobolag men dessa är smarta och låter alla avbetalningar gå till att betala räntekostnaderna. Kapitalskulden blir kvar och blir på så sätt aldrig betald.  :(
För några år sedan tröttnade en kvinna på detta att hon aldrig blev skuldfri och bildade en förening där andra skuldsatta samlades och hjälper varandra med sådana problem.  :)
Det finns även en bank som hjälper skuldsatta att sanera sin ekonomi om man är medlem i någon av de två föreningar som nu finns för överskuldsatta. Banken heter JAK.
Den 30 november kommer en information att hållas om detta i Orsa.
Läs mer om detta på sajten www.fattiga.nu
Där finns också länkar till debattforum för skuldsatta.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Överskuldsättning
« Svar #1 skrivet: 11 nov-06 kl 00:33 »
Ja detta med lån och avbetalningar är ett elände. Många sitter i en väldigt svår situation.

« Senast ändrad: 11 nov-06 kl 00:38 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Suresh

• Gäst
Re:Överskuldsättning
« Svar #2 skrivet: 11 nov-06 kl 02:05 »
Det finns en annan tråd om JAK.

För övrigt vill jag citera Refaat el Sayyed här:

"En liten skuld är som en sten i ett snöre runt halsen. En stor skuld är som ett litet berg man kan klättra upp på för att beskåda utsikten"

(ej ordagrant citerat)

Jojje

• Dalarna
SV: Överskuldsättning
« Svar #3 skrivet: 20 mar-08 kl 19:57 »
Många riksdagsmän har motionerat om förändringar i dagens inkassosystem när det gäller skulder.
De har också begärt att SMS-lån skall stoppas eller försvåras.
Tyvärr tycker inte civilutskottet detta, det är de som förbehandlar motionerna.
Utskottet beslutade att avslå alla motioner.
Nu fortsätter eländet för alla evighetsgäldenärer och SMS-låneföretagen lyurar allt fler.

Läs om detta på www.fattiga.se

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #4 skrivet: 21 mar-08 kl 08:57 »
Har inte fattighusrörelsen nyss råkat ut för en intern strid där någon grupp drog iväg med kassan?
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 01 apr-08 kl 18:05 »
Jag initierar en skuldsanering..
om ni behöver hjälp skicka ett PM till mig.

är socionom och har jobbat med detta.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Jojje

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 apr-08 kl 23:44 »
Har inte fattighusrörelsen nyss råkat ut för en intern strid där någon grupp drog iväg med kassan?

Jag är redaktör för den fristående sajten www.fattiga.se och är väl insatt i problemen.
Det var ingen som "drog iväg med kassan". Det var några som gjorde en kopp och som sedan misskötte verksamheten. Varför de gjorde kuppen kan bara konspiratören inom mig förklara, men någon initierade det för att fördärva för förtvivlade och skuldsatta människor.
Alla av mig kända föreningar för skuldsatta finns här
http://fattiga.se/page.php?15

Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 3 användare
kretslopp, MaryAtown7616, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser