Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sökes! Rådjur eller hjort skinn  (läst 4208 gånger)

L.Millfors

• Uppland
Sökes! Rådjur eller hjort skinn
« skrivet: 30 apr-12 kl 11:41 »
Hej alla!
Jag tänkte göra ett försök på en "buckskin" tröja/byxor till min 6åring. Har aldrig gjort det förr och är för tidigt i minnjaktkarriär för att ha haft chans att garva själv enligt den senaste fantastiska "åter" artikeln. Är det någon som för en liten slant kan tänkansig att skicka skinn till mig? Bor utanför stockholm på Ingarö.
/Ludvig

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sökes! Rådjur eller hjort skinn
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 11:55 »
Det är ju helt fel säsong nu, inte jakttid på rådjur och hjort förrän till hösten. Så det finns säkert inga ogarvade skinn att få tag på nu. Möjligen trafikdödade djur, men ingen vill lägga jobbet på att flå ett djur med värdelöst kött för att kunna skicka skinnet för typ inga pengar...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 12:25 »
Ta kontakt med nåt större hjorthägn,de skjuter av året om..
Fjäderfän och kaniner

L.Millfors

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 07:14 »
Ok, jag var nog väldigt otydlig. Finns det någon som redan garvat skinn och kan man få köpa ett eller ett par? Att garva själv får bli nästa ssteg. :)

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 07:35 »
Jag tror inte att nån med hemgarvade skinn säljer dem "för en liten slant".
Jag skulle inte göra det med mina barkgarvade renskinn.
Det är såpass mycket jobb nerlagt på dessa skinn, så de kostar nog...skjortan
Till o med "fabriksskinn" kostar från ca 800:-
Ev kan man få 2:a eller 3:e sort för en femhundring, men då är kvaliten därefter.
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 09:59 av fjällfäll »

L.Millfors

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 14:29 »
Ok. Det förstår man. Tror ja helt enkelt underskattar arbetsmängden (som vanligt :) )
Tack för era svar.
Om det är någon som har några sämre skinn är jag fortfarande intresserad då jag inte har gjort några buckskin kläder tidigare heller. Till och med ett krav kanske faktiskt så att jag inte sabbar några dyrbara fina skinn. Så, om någo har några mindre lyckade garvningar enligt ovan är jag intresserad av att köpa för en liten slant.
/Ludvig

lige

• Ångermanland
    • Liberumia
« Svar #6 skrivet: 19 aug-13 kl 10:27 »
mojärvsskinn säljer barkgarvade renskinn. Jag gav nyss 400 för en mellankalv. Jag tyckte d var billigt. Se bild på min blogg senaste inlägget.

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 feb-14 kl 08:03 »
Är du fortfarande intresserad av hjortskinn?
Kommer det en haj - simma fortare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1593 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser