Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  det där med rovfåglar ...  (läst 5833 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
det där med rovfåglar ...
« skrivet: 30 apr-12 kl 09:25 »
ja, hur skulle ni ha gjort - eller hur har ni gjort - eller hur ska jag göra?

bakom vårt hus har vi 1 ha gammalt bete. en del av det blir (inhägnad) grönsaksodling. resterande 8000 kvadrat ska jag nu avsätta till fjäderfän. jag tänkte mig 2 x 4000 kvadrat där pippijogglarna är i ena utrymmet medan det andre får återhämta sig. en salig blandning av höns, ankor och gäss är vad jag föreställer mig där, men då var det ju det där med rovfåglarna, för det har vi gott om. både kråkor, skator och korpar, men även hökar och liknande större rovfåglar. att ha nät över 4000 kvm hönshage tycker jag inte är något alternativt, så vad gör jag? en pergola i mitten, flyttbar där mina fåglar kan söka skydd? buskar? små "hönshus" här och där? lägga en hund hos dem även under dagen? en mindre gård med nät över? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: det där med rovfåglar ...
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 12:18 »
Är det skog runtom eller mer öppet? Riktigt rädd behöver du bara vara för duvhöken, och den bor i storskogen. Här finns både ormvråk och korp osv. men det är inga problem. Buskar etc. är bra så de kan gömma sig.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 12:23 »
Hund kanske? Som kan vakta området?

Annars vet jag att pärlhöns och påfåglar (främst tuppar) kan vara väldigt aggressiva mot rovfåglar!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-12 kl 12:52 »
Låter som en helt underbar tillvaro för dina djur!. ;D
Sedan är det det där med rovdjur..Har själv en större hönsgård, är en mindre skog därinne, ligger bredvid vår trädgård..Vi la ochså in en massa ris, hade ett 10-tal mindre hus därinne osv..Kuperad terräng, mycket stora stenar osv..Vi lyckades överlista höken iallafall, han kan inte landa därinne..Räven kommer heller inte in, men vi missade MÅRDDJUR!!.För ett sånt djur, var det enkel match..Hade inte haft en tanke på mård förrut..Vi fick tömma hela hönsgården på djur, kvar fick kaninerna vara, har bla tre belgiska Jättar, och de får vara ifred..Hönsen fick minihönsgårdar med tak..De är nog säkra därinne, för de flesta faror, men det ser inte så kul ut, :-\ och de hade det bergis roligare i den stora hönsgården..

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 30 apr-12 kl 13:00 »
De flesta farorna för rovdjur finns på natten, är de bara rovdjurssäkert instängda i sina hus då så har man minskat riskerna betydligt. Att ha diverse skydd i utegården, som hönsen snabbt kan komma under, minskar risken för att rovfåglar ska lyckas fånga någon. En rovfågel som landat dödar ingen normalt företagsam höna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 apr-12 kl 13:34 »
När vi haft besök av räv, hök och mård, har de kommit på dagen, när det är ljust ute, när det är ljud och människor i närheten..När vi senast hade mård besök, hade hönsgården inne i trädgården..Så höll maken och byggaren på med ladugårdsbygget en bit därifrån, var med andra ord liv och rörelse..Själv vände jag bort blicken, sådär 20 minuter ifrån hönsen som var därinne..När jag kom tillbaka, var det kaos, fjädrar överallt, vettskrämda höns och en mycket svårt skadad tupp, som vi direkt fick avliva på plats..Vi hade som tak, plåt och armeringsmatta..Vi hade inte en tanke på mård, hade aldrig haft problem med dom tidigare..När vi pratade med en granne, som med har hönsfåglar, hade den varit där med och gjort rent, han sa direkt, att det var en mård vi hade haft hemma hos oss med..De klättrar och kan komma in i rätt små maskor på nät ochså..

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 apr-12 kl 14:19 »
Har fått höns slagna av duvhök inne i hönshuset! :o En 4000 kvadratmeter stor hönsgård utan nättak blir nog en fin buffé.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 30 apr-12 kl 14:28 »
Det är intressant hur olika erfarenheter man kan ha. Jag har förlorat några enstaka ungdjur och värphybrider till höken. Mest på sen höst och tidig vår, när de flyttar. Ett antal till kungsörn denna vintern, tyvärr. Men sommartid, med massor av frigående höns och ungdjur, har jag knappast haft några förluster alls. Trots att jag sett höken här i princip varje vecka, och hör räven regelbundet. Förra sommaren hade jag två rävgryt med ungar inom 300 m från min tomt, men inga djur som blev rävtagna. Iofs är hela tomten inhägnad, ca 7 cm maskor och 180 cm högt, och hönsen är innanför ytterligare ett staket, men ändå.

Var och en måste ju väga risker mot fördelar. Som frigående kan djuren hitta mycket mer egen mat, och är effektiva på att bekämpa sniglar och skadeinsekter, men är mer utsatta för rovdjur. Riktigt säkra hönsgårdar är dyra att bygga, och blir därmed ofta små, då får men fodra mer, antingen med köpt eller egenskördat foder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 30 apr-12 kl 15:18 »
Ja, hök inne i byggnader,  det har jag varit med om flera gånger, och även sett det hos andra.Senast det hände hos mig hade höken först kommit in i voljären och därifrån genom en liten hönslucka, lagom för dvärghöns.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 30 apr-12 kl 15:41 »
Vi hade en blekingeanka som togs av duvhöken i förra veckan. Mitt på ljusa dagen. Han orkade dock inte lyfta med ankan men satt och smaskade när jag kom ut ur laggårn.  >:( Förra höten blev jag av med två ankor på samma sätt, samt 6 unghöns. Innan dess hade jag inte ett besvär på flera år trots att de gick fritt ute.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 30 apr-12 kl 21:21 »
ja, hund, som strands gård skriver hade jag tänkt, men mest på natten mot pälsiga rovdjur. egentligen är jag inte orolig för räv, etc för vi är granne med ett hönseri och de kalasar fint på de döda hönsen som slängs utanför. rävarna här rullar fram, så att fånga nåt levande är nog för besvärligt för dem  ;D

ja, påfågel kan vara ett alternativ till hund kanske på dagen. eller gäss ska väl också vakta mot rovfågel. eller köra på "full arms" och satsa på gäss + påfågel + hundar? och buskar? och småhus?

vi bor i landskap där betesmark/åkrar bryts av med skog i alla åldrar. så nog borde väl höken trivas? jag ser ju så dåligt utan glasögon  :-[, så jag vet inte vad det är för rovfågel som cirklar över vårt landskap.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 30 apr-12 kl 21:26 »
Ormvråk förmodligen. Det hindrar ju inte att det finns duvhök i skogen också, men de är inte så mycket för att cirkla.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 30 apr-12 kl 21:32 »
hm, ni lugnar mig då lite iaf. jag får väl hoppas att jag får ha hönsen kvar och påfågelargumentet tar jag tacksamt emot. hade hittills lite svårt att motivera just denna fågel.  ;D funkar inte tipsen lär jag komma tillbaka och klaga ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 01 maj-12 kl 08:23 »
Har fått höns slagna av duvhök inne i hönshuset! :o En 4000 kvadratmeter stor hönsgård utan nättak blir nog en fin buffé.
Hotet från duvhök varierar väldigt mycket beroende var man bor. Jag har inga nättak i rastgårdarna och oftast höns läsa i trädgården. Jag har inte förlorat en enda höna till rovfågel där jag bor nu (inne på 4de året nu). Men vi bor mitt på slätten, väldigt öppet och med få träd. Inte drömstället för en Duvhök med andra ord. Vi har dock massor av Glada och Ormvråk men dom är för lata att ta levande höns.... Gladorna är däremot snabba om man slaktar och vänder ryggen till ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kevin00

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 20:27 »
hej mina hönor går fritt hela dagarna men med fåren det brukar sitta hökar och kolla på dom men dom rör dom inte och vi har satt en radio som går hela natten och dagen vi hönshuset och räven fågar inte komma nära den kommer och kollar sen hör den och då ångrar den sig men radion sitter brevid hålet där den kan komma in

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 03 maj-12 kl 22:06 »
...det brukar sitta hökar och kolla på dom...
Låter som ormvråk.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #16 skrivet: 04 maj-12 kl 08:08 »
Låter som ormvråk.

Ja inte låter det som några duvhökar iaf! De är nog inte så rädda för några får eller en radio heller :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 04 maj-12 kl 09:51 »
Måste ha fötts många rovfåglar förra året.
Fanns ju så gott om gnagare.
Här får man vara sin egen hönsvakt.
Hedemorahöns

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 04 maj-12 kl 11:42 »
Här har vi mycket rovfågel. 3 har blivit angripna här (varav en av ormvråk) - alla var vita = inga vita djur får vara ute fritt utan är alltid i hönsgården. Vi har en gård på drygt 100 m2 uppdelad i tre sektioner. Den minsta har tak av hönsnät, de andra två av ensilagenät.

Påfågel var ett intressant tips. Läste att man bör hålla dem i gård ett par månader innan man släpper ut dem fritt, låter det bra efter era erfarenheter också?
« Senast ändrad: 04 maj-12 kl 12:11 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

kevin00

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 04 maj-12 kl 21:46 »
vi har sparv hök

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser