Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har jag för ras?  (läst 2169 gånger)

Meija

• Alf
    • Småland
Vad har jag för ras?
« skrivet: 28 apr-12 kl 11:03 »
Fick tre hönor Hoppas jag?!Men vad är det för ras?
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

Meija

• Alf
    • Småland
SV: Vad har jag för ras?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 11:06 »
Här är den tredje Väldigt jobbigt med att man måste ha så små bilder Vad är det för ras på denna?Är det en höna?
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 19:40 »
Fick tre hönor Hoppas jag?!Men vad är det för ras?

det är hönor i alla fall !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 apr-12 kl 06:36 »
Ja,men det är ju jättebra att de är hönor Tack

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-12 kl 08:02 »
Någon lantras tex åsbo, eller korsning.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Krågedal

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 08:05 »
Jag tänker, de ser ut som mina Kindahöns! Börjar de ruva och flera gånger är det nog det! o:) Lycka till ;)
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 10:22 »
Ja,tack för svaren Åsbo låter fint.Men om det är Kindahöns ännu bättre...Om de ruvar bra vill säga!!
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 10:29 av Meija »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 10:26 »
Hur stora är de? Vilken äggfärg var det på ägget de kläcktes ur? Vilken äggfärg värper de, om de värper? Ska de vara renrasiga?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 29 apr-12 kl 10:28 »
Ledsen om jag är en partyproper men om man har höns med okänt ursprung så bör man kort och gott kalla dem blandraser! Det är inte juste att hitta på att det är en ras bara för att man gärna vill att dom ska vara det. Att folk gissar och tror utan att veta är ett av skälen till att det säljs såpass mycket höns som inte är den färg eller ras som anges....

Bladrashöns kan vara mycket fina och trevliga höns med goda produktionsegenskaper. Med andra ord inget som behöver vara sämre än en ras  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-12 kl 10:37 »
De värper vita ägg ganska spetsiga små.Det gör inget om de är blandisar!!Vi har dom för äggen och så kelar vi med dom min dotter och jag.Roligt att veta vad det är.Men jag är nybörjare så jag har inte tänkt att sätta mej in i rasfärger eller storlekar.Bara en kul grej att veta vad de är på ett ungefär.Tack för svaren jag fått.Nu väntar jag blandis kycklingar från Brahma och Stridshöna troligen något mer som ingår i blandningen.Men söta blir de!! Och lika spännande är det.Min gubbe är möbelsnickare och vi har en ladugård där vi ska utöka hönshuset Och mat får de så det blir över!!Det första jag gör på morgonen är springer ut till hönshuset och fixar med mat och vatten m.m.Älskar mina tre tuppar fyra hönor och sju kycklingar.Kycklingar kommer det sju till om tre dagar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser