Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i vinterkylan  (läst 8770 gånger)

Skogshäxan

• Naturnära häxa med förkärlek till vedspisen.
Höns i vinterkylan
« skrivet: 09 nov-06 kl 14:30 »
 :)
Hejsan, alla kloka här på hönssidan!

Snart kommer nog vintern och med den kylan.
Hur brukar Ni göra med era höns när termometern
kryper ner mot -20 grader o lägre.
Extra värme eller låta dem bo kvar i kylan.

I min hönsgård kan det vara nästan lika kallt
som ute tror jag.

Några tips?

Tål äggen att frost?

orloff

• Gäst
Re:Höns i vinterkylan
« Svar #1 skrivet: 09 nov-06 kl 14:39 »
Nej, hönsen ska inte behöva vara i -20 gr. Är det så dåligt isolerat får du sätta in värme. +5 gr. är ok.  Vattnet ska ju inte frysa och äggen tål inte frost. De blir fördärvade.  

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #2 skrivet: 09 nov-06 kl 19:04 »
Kan bara instämma med föregående (tal-)skrivare
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 09 nov-06 kl 20:04 »
Mina pytter har ett litet sovrum som e isolerat och jämte sittpinnarna har vi element som man köper till hundkojor. Så där är någorlunda småljummet där dom sover, i övrigt är det lika kallt ute som inne i hönshuset, och mina har verkligen inte mått dåligt av det! Har bla svarthöns och lantraser ska man inte "klema" bort. Då förstör man ju urtypen! Trots förra iskalla vintern så har ingen förfrusit kam eller annat som alla varnade mig så för. Har inga problem med löss eller kvalster heller för den delen.  men lä och torrt är viktigt.
Om mina pytter hade mått dåligt i kylan hade dom ju flugit upp på nattpinnarna och satt sig vid elementen!? Dummare är dom ju inte. Och det gör dom inte! Jag ger mina mycket solrosfrö och havre och annat lite energirikare foder när det är kallt.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #4 skrivet: 09 nov-06 kl 20:55 »
Jag tycker att man ska skilja på vad hönsen "klarar" och vad som är trivselvärme för både hönsen och oss. Det är ju lättare om man har några grader varmt i hönshuset när man ska göra rent och byta vatten m.m. Det är ju inte meningen att det ska vara 15-20 grader för då blir ju skillnaden mot temperaturen ute större och då lär dom väl inte vilja gå ut om det är bra väder men lite kallt. Det viktiga är ju att det inte är dragigt och fuktigt.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 nov-06 kl 21:14 »
Mina pytter har ett litet sovrum som e isolerat och jämte sittpinnarna har vi element som man köper till hundkojor. Så där är någorlunda småljummet där dom sover, i övrigt är det lika kallt ute som inne i hönshuset, och mina har verkligen inte mått dåligt av det! Har bla svarthöns och lantraser ska man inte "klema" bort. Då förstör man ju urtypen! Trots förra iskalla vintern så har ingen förfrusit kam eller annat som alla varnade mig så för. Har inga problem med löss eller kvalster heller för den delen.  men lä och torrt är viktigt.
Om mina pytter hade mått dåligt i kylan hade dom ju flugit upp på nattpinnarna och satt sig vid elementen!? Dummare är dom ju inte. Och det gör dom inte! Jag ger mina mycket solrosfrö och havre och annat lite energirikare foder när det är kallt.
Låter härligt Gräbban då behöver du ju inte ändra på något..
Men får du besök av Djurskyddsinspektören och någon höna/tupp har minsta förfrysningsprick på kamm eller skör så åker du på vanvård  ;D ;D ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 nov-06 kl 21:34 »
Nu kommer den tid på året då hönshållarna slåss så fjädrarna ryker om vilken temperatur som är den Enda Rätta för pippifåglarna.

Vi har ingen nämnvärd uppvärmning, däremot ligger ena väggen under mark varför det inte blir lika kallt som ute. Minusgrader blir det dock vid riktigt kallt väder. Då fryser äggen. Efter upptining är det inget fel på dem. Största problemet är att vattnet fryser.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 nov-06 kl 21:35 »
Mina pytter har ett litet sovrum som e isolerat och jämte sittpinnarna har vi element som man köper till hundkojor.

Jag läste "min dotter har ett litet sovrum som e isolerat..." ;-)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 09 nov-06 kl 21:37 »
Jag har värme i hönshusen men den är väldigt sällan påslagen.
Däremot står alla vattenautomater på termostatstyrda uppvärmningsplattor.
Men jag har å andra sidan inte lika kallt. Visst det kan krypa ner till -15 några nätter men blir oftast pluss på dagarna så temperaturen inne hos hönsen går nog aldrig under -5 och då bara under några timmar. När jag öppnar luckorna på morgonen är det ibland kallare i hönshusen än utanför men den varmare luften strömmar snabbt in i husen.
Ut vill dom dock sällan gå då jag har mycket snö som dom inte kan ta sig fram i. men jag skottar upp en liten rastgård så dom kan gå ut och kika på snöeländet ;).
Jag tror inte att lantraser bryr sig speciellt mycket om lite minusgrader så länge dom har skydd mot vinden och energirikt foder att hålla värmen med. Har heller inte haft några frostskador.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Tingeling

• -
« Svar #9 skrivet: 09 nov-06 kl 22:19 »
Just nu har vi 0,2+ ute och inne hos hönsen är det +9 grader  :D
Så med ett element får dom det varmt och skönt....och får bra livskvalitè. Friska glada hönor som slipper frysa i kylan......det har vi  ;D
Gun i skåne
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 09 nov-06 kl 23:25 »
Just nu har vi 0,2+ ute och inne hos hönsen är det +9 grader  :D
Så med ett element får dom det varmt och skönt....och får bra livskvalitè. Friska glada hönor som slipper frysa i kylan......det har vi  ;D
Gun i skåne
Det har jag med....trots minusgrader i hönshusen ibland. Och ägg lägger dom också året runt. Jag var visserligen lite orolig över att de mer modernare raserna skulle frysa, men icke.
Höns är fåglar, det finns en mängd hönsfåglar och andra mindre fåglar som överlever kylan i min trakt naturligt (och även i sverige). Vildkalkonerna t.ex lever ju året runt ute i skogen utan större problem så länge markerna under granarna inte blir för snödjupa att sprätta fram frön ur. Att hålla vårtemperaturer i hönshuset året runt är nog något som mest gynnar ägarnas osäkerhet.
Jag tror snarare att det kan vara en risk för fåglarna att hålla varmt i hönshuset i den händelse ett längre strömavbrott eller dyligt händer så att fåglarna snabbt kylls ner, då blir det nog en hel del dödsfall i flocken.
Låter man fåglarna få anpassa sig långsamt till den naturligt fallande temperaturen som inträffar vid årstidsskiftena så klarar dom detta galant.
Some give it all."

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #11 skrivet: 10 nov-06 kl 15:00 »
Såsant, pengarna rullar ut antingen i form av extra foder eller större elförbrukning. Bara att välja.
Själv föredrar JAG "varmare" hönshus, trivsammare för MIG, jag slipper fylla på foder lika ofta och jag (och kanske även hönsen?) mår bra.  Pengarna ska ju rulla ut så varför inte "tjäna" lite själv på affären? Slippa frysa och slippa frusna ägg ???

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 10 nov-06 kl 16:01 »
Såsant, pengarna rullar ut antingen i form av extra foder eller större elförbrukning. Bara att välja.
Själv föredrar JAG "varmare" hönshus, trivsammare för MIG, jag slipper fylla på foder lika ofta och jag (och kanske även hönsen?) mår bra.  Pengarna ska ju rulla ut så varför inte "tjäna" lite själv på affären? Slippa frysa och slippa frusna ägg ???
Yupp. Men för mig är foder betydligt billigare än el. Fast det är inte därför jag valt att låta fåglarna anpassa sig själva. För min del handlar det mer om fåglarnas säkerhet. Jag har ALLTID strömavbrott
flera ggr varje vinter. Reservaggregatet klarar att driva det nödvändigaste i bostadshuset (kylskåp, frys, vattenpump m.m) men det klarar inte hela gårdens normala strömförsörjning. Och precis som en inomhuskanin inte kan sättas ut i vinterklimat så klarar inte många höns av att temperaturen droppar 20 grader på några timmar.
Djur som anpassar sig själva efter årstidernas långsammare temperaturskiftningar klarar sig dock utmärkt.
Some give it all."

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #13 skrivet: 10 nov-06 kl 19:07 »
Jag har ingen uppvärmning, däremot har jag byggplast för fönsterna pga drag, värmelampor över sittpinnarna. Ströbädden luftar jag och fyller på eftersom ihopp om att den så småningom börjar "brinna". Temperaturen brukar när den riktiga kylan -35 - 40 krypa strax under noll grader. Och det tycker jag är bra. Håller kylan i sig länge har jag en byggfläkt. Men jag undviker den helst. Hellre ger jag mer foder.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Florina

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 nov-06 kl 19:51 »
Ja detta ämne är lika farligt att lufta varje år >:(
men ja e lika glad att en del kan delge varandras ideer utan att ge pekpinnar åt de en el andra hållet.

Jag köpte förra året stora värmelampor över sittpinnarna och tji fick jag. - det var väl själva faan här går man o köper dyra lampor och de små sötingarna sitter inte ens i närheten i 19-. men men nu ser andra :) att jag minsann har det varmt för mina goa höns.

Iallafall har jag köpt värmeplatta till dricksvattnet så ja slipper springa benen av mig när vattnet fryser.

Iallafall innan då mina höns inte hade värmelampa så har jag ALDRIG råkat ut för frysskadade kammar el döda ihjälfrysna höns, men vad vet jag el ni om de lider inombords det kan man ju alltid fundera över.

Jag tror iallafall att vi inte bör klema allför mycket med dem som en av inläggen påpekade....

Gräbban

• -
« Svar #15 skrivet: 10 nov-06 kl 21:58 »
Jag läste "min dotter har ett litet sovrum som e isolerat..." ;-)
:D
HA! Om jag hade haft en dotter hade hon naturligtvis sovit i lagårn. Det är danande för hälsa och moral!!! ;D ;D
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #16 skrivet: 11 nov-06 kl 16:20 »
Nej klema är en sak för sig. God djurhållning något helt annat.
Betänk att klimatzonerna är otroligt stora i vårt land.
Att mota drag med byggplast är en finurlig grej, drag är nästan värre än ren kyla.
Men förnuft går inte alltid hand- i- hand med vare sig plånboken eller hjärtat ;)

Tingeling

• -
« Svar #17 skrivet: 11 nov-06 kl 20:43 »
Fred : Hej, jag förstår precis hur du menar. Och jag är fullt medveten om att jag skämmer bort mina hönor som jag har enbart för nöjes skull... äter inte kött och äggen ser jag bara som bonus :-) Alltså rena sällskapsdjur  ;D Och vi har en vanlig villaträdgård... blir sällan strömavbrott mer än 15 minuter här... dessutom bor hönsen i ett litet hus på 4 kvadratmeter... litet ja, och då har vi råd att ha ett element där.
Men..... sen... vi har planer på att flytta ut på landet och då blir det andra bullar  :o Större hönshus , fler hönor, mindre pengar.......då blir det inget dyrt element......får se hur man löser det då. Ni har ju en massa bra idèer här så det det löser sej nog.
Tack o och hej från Gun  :) :D ;D

Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Vitryss

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 nov-06 kl 20:52 »
Bra att få höra andra fågelägares erfarenheter.
Själv kan jag säga att mina påfåglar tycks bry sig mindre om vintern än hönsen. Påfåglarna sitter fortfarande gärna utomhus, uppflugna i någon tall eller så.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 11 nov-06 kl 20:56 »
Fred har rätt, hamnar man i den situationen att den konstgjorda uppvärmningen inte kan upprätthållas får hönsen problem om de inte anpassat sig till årstidsväxlingarna.

En innekanin som tas ut i 20-gradig kyla fryser ihjäl. En som bur i utebur året om är oberörd.

Skulle hönsen göra en önskelista ser den ut nog ungefär så här:

- ljust
 - dragfritt
 - bra mat och rent vatten
 - utevistelse
 - födosök
 - fortplantning

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser