Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korn??  (läst 5318 gånger)

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
Korn??
« skrivet: 09 nov-06 kl 09:18 »
Kan man ge kaniner korn? Helt eller krossat??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Korn??
« Svar #1 skrivet: 09 nov-06 kl 17:48 »
Det går bra. Jag har alltid gett krossad korn och det fungerar mycket bra.

MVH/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-06 kl 20:41 »
Kan man ge kaniner korn?
Helt eller krossat??
Korn har hård kärna därför bör det krossas  :)
kornet är också ngt energirikare än havren.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #3 skrivet: 10 nov-06 kl 08:25 »
Tack för svar. Krossat korn har ju begränsad hållbarhet (ca 1 månad) därför vore det ju mer praktiskt med helt korn. Jag har inte så många kaniner så en säck korn räcker längre än en månad och jag har ingen egen kross.
Ger ni havre krossat oxå??
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 10 nov-06 kl 08:39 »
Havre är bäst okrossad tll Kanin då behålls vitaminer o enzymer bäst i den.

En blandning av 30% Korn och 70% Havre är superbra för Kaninens matsmältning  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 10 nov-06 kl 16:06 »
Jag har alltid gett mina höns krossat korn och majs och ger det även till kaninerna.
Någon sa härinne att majs inte var bra för kaniner men mina verkar absolut inte må dåligt av det. Dom älskar att sitta och knappra på det och väljer det framför kaninpelletsen om jag serverar båda samtidigt.

Vad exakt är det i torkad majs som skulle vara farligt för en kanin ???
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

furu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 nov-06 kl 16:28 »
Det jeg har lest om bl.a. mais er at det kan bidra til dødelige tilfeller av enterotoxemi - som er en giftig overflod av "dårlige" bakterier i tarmen.

Videre har jeg lest at mais inneholder for mye stivelse til en kaninmage å håndtere i lengden, noe som i sin tid kan føre til kolikk.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 10 nov-06 kl 19:47 »
Jag har fått lära mig att man ska använda max 50% Majs i en foderblandning.

Och att Majs kan missfärga kaninens fett och göra det lösare i konsistensen.. (inte så kul på slaktkaniner alltså)

skogstomten

• -
« Svar #8 skrivet: 16 nov-06 kl 10:18 »
Jag har gett både hel havre och helt kornoch dom verkar inte må illa av det
Krister
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 18:17 »
Jag har fått lära mig att man ska använda max 50% Majs i en foderblandning.

Och att Majs kan missfärga kaninens fett och göra det lösare i konsistensen.. (inte så kul på slaktkaniner alltså)
Jag har inte märkt av några missfärgningar eller löst fett.
Men majsen är ju inte deras huvudföda, mer som ett roligt snack.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 03 feb-07 kl 16:20 »
Skulle man inte kunna grodda korn och ge dom? känns som det vore smidigast för en med få kaniner, utan kross!?
« Senast ändrad: 03 feb-07 kl 16:51 av poze »
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lantrasgården Nygårds

• Gästrikland
    • Lantrasgården Nygårds
« Svar #11 skrivet: 03 feb-07 kl 19:29 »
Hejsan!

Vi ger våra kaniner krossad korn! Det älskar våra kaniner :))

mvh Lena

info@lantrasgarden.se
www.lantrasgarden.se
Bor på gård i Gästrikland! Vi har Gotlandskaniner, Lejonhuvade kaniner,Vaktlar, Hedemorahöns, katter, marsvin, hund, ankor och arabhästar!
www.lantrasgarden.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 04 feb-07 kl 22:39 »
Skulle man inte kunna grodda korn och ge dom? känns som det vore smidigast för en med få kaniner, utan kross!?

Jag har inte testat, men det låter onekligen intressant. Jag har provat att grodda solrosfrön till kaninerna, men det var mer jobb än vad det blev groddar  :( Första två gångerna möglade allt, den tredje gången sköljde jag groddarna 4-5 gånger per dag - och då lyckades det! Fast de växte låååångsamt och det var ett himla sköljande.

Om du lyckas grodda korn, tala gärna om hur du gör, och har du ett hum om hur man säkrast groddar solrosfrö, vill jag gärna också veta hur  ;D
Landsflykting i storstan...

Helenan

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 feb-07 kl 18:48 »
Kaniner MÅSTE ha krossad korn eftersom de inte kan tugga sönder hela korn,de glider mellan tänderna.
Jag ger min kanin 2/3 helhavre och 1/3 helt korn. Han äter upp allt och det kommer ut normala kulor. Inga hela korn kvar eller i avföringen.

Helenan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 feb-07 kl 18:51 »
Jag har inte testat, men det låter onekligen intressant. Jag har provat att grodda solrosfrön till kaninerna, men det var mer jobb än vad det blev groddar  :( Första två gångerna möglade allt, den tredje gången sköljde jag groddarna 4-5 gånger per dag - och då lyckades det! Fast de växte låååångsamt och det var ett himla sköljande.

Om du lyckas grodda korn, tala gärna om hur du gör, och har du ett hum om hur man säkrast groddar solrosfrö, vill jag gärna också veta hur  ;D
jag har groddat havre och det räckte med att skölja morgon och kväll. Groddar är väldigt proteinrikt har jag hört så är det bra för kaniner då?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 06 feb-07 kl 14:48 »
Jag ger min kanin 2/3 helhavre och 1/3 helt korn. Han äter upp allt och det kommer ut normala kulor. Inga hela korn kvar eller i avföringen.

Intressant, då är det många lärda som tydligen inte vet vad de talar om.
Tack för informationen!
« Senast ändrad: 06 feb-07 kl 14:49 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare
Power4you, beekeepern, Maycandra, emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser