Kan man ge kaniner korn?Helt eller krossat??
Jag har fått lära mig att man ska använda max 50% Majs i en foderblandning.Och att Majs kan missfärga kaninens fett och göra det lösare i konsistensen.. (inte så kul på slaktkaniner alltså)
Skulle man inte kunna grodda korn och ge dom? känns som det vore smidigast för en med få kaniner, utan kross!?
Kaniner MÅSTE ha krossad korn eftersom de inte kan tugga sönder hela korn,de glider mellan tänderna.
Jag har inte testat, men det låter onekligen intressant. Jag har provat att grodda solrosfrön till kaninerna, men det var mer jobb än vad det blev groddar Första två gångerna möglade allt, den tredje gången sköljde jag groddarna 4-5 gånger per dag - och då lyckades det! Fast de växte låååångsamt och det var ett himla sköljande.Om du lyckas grodda korn, tala gärna om hur du gör, och har du ett hum om hur man säkrast groddar solrosfrö, vill jag gärna också veta hur
Jag ger min kanin 2/3 helhavre och 1/3 helt korn. Han äter upp allt och det kommer ut normala kulor. Inga hela korn kvar eller i avföringen.