Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräsklippare köpråd  (läst 24520 gånger)

andtol

• Gäst
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #60 skrivet: 29 jul-15 kl 08:24 »
Plastig skit är nog de flesta ändå.

Köp en billigare klippare i mellansegmentet i en butik som finns kvar om 6 månader när den går sönder. :)

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 29 jul-15 kl 09:04 »
Köp en billigare klippare i mellansegmentet i en butik som finns kvar om 6 månader när den går sönder. :)
Så en mellansegmentsklippare håller inte längre än 6 månader? Kanske inte en dyrare så kallad proffsklippare gör heller?
Kan du ge något exempel på en mellansegmentsklippare så jag vet vad du menar och vad de kostar?

DennisCA

• Finland
« Svar #62 skrivet: 29 jul-15 kl 09:54 »
Jag köpte biltemas röjsåg, den funkar väl helt OK, fast nu gick det ena "snöret" av så ingenting sticker ut. Frustrerande. Går det att fixa?

Vad gäller gräsklippare köpte jag en Stiga från den lokala järnaffären. Stiga har bra rykte och mina föräldrar har haft en sådan man kör i 15 år nu.

Barnen gillar den, har bara klippt gräset en gång med den

andtol

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 29 jul-15 kl 10:58 »
Så en mellansegmentsklippare håller inte längre än 6 månader? Kanske inte en dyrare så kallad proffsklippare gör heller?
Kan du ge något exempel på en mellansegmentsklippare så jag vet vad du menar och vad de kostar?

Nej, inget förslag. Jag menar att de dyra klipparna är inte värd sitt pris.

Bättre köpa billigare. Och sen spelar det inte så stor roll vad du köper. Uppsamlare eller multiclip och framdrivning eller ej. Det är valen man får göra. Och bensin eller el, det beror på hur stor tomt du har.

Om maskinen går sönder under garantitiden så är det bra med en butik man kan gå till. Biltema, Jula och Clasohlson är bra för det brukar aldrig vara problem med garantiärenden.

andtol

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 29 jul-15 kl 11:00 »
Jag köpte biltemas röjsåg, den funkar väl helt OK, fast nu gick det ena "snöret" av så ingenting sticker ut. Frustrerande. Går det att fixa?

Är det inte bara att ta isär delen med snören och plocka ut dem? Eller hur byter du snöre?

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 29 jul-15 kl 11:31 »
Bättre köpa billigare. Och sen spelar det inte så stor roll vad du köper. Uppsamlare eller multiclip och framdrivning eller ej. Det är valen man får göra. Och bensin eller el, det beror på hur stor tomt du har.
Jag kommer få ca 1800m2 gräsmatta och tidigare ägaren klippte den med åkgräsklippare.
Jag funderar på om det inte är bättre att köpa en självgående proffsklippare för 8000kr än en en kass åkgräsklippare för 14000kr.
Vist kan jag köpa begagnat men det är ju ingen garanti att jag hittar någon samt att mina kunskaper om vilka fabrikat som är reparerbar är bristfälliga.

Ja, eller så köper jag en billig klippare och hoppas på att den håller samt att man står ut med att knuffa den ett par timmar i veckan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #66 skrivet: 29 jul-15 kl 12:38 »
När jag kollade för några år sen var det stor skillnad i avverkningsförmåga mellan Klippos olika modeller. En proffsmodell klarade flera gånger mer yta per timme. Den har/hade rak kniv samt möjlighet till utkast rakt bakåt. Dessutom fanns specialkniv som kunde vika sig vid stenkörning. Har man större yta är en sådan nästan säkert att föredra. Den var en av de dyrare men inte i särklass.

1800 m2 räknar jag som måttligt stort. Olika varianter kan därför tänkas. Men en proffsklippare bör hålla längre, kan man tycka.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #67 skrivet: 29 jul-15 kl 13:10 »
Att tråden går av på grästrimmers och röjsågar är vardagliga saker som brukar hända flera gånger i veckan. Det brukar löna sig att köpa lite dyrare tråd som är armerad med någon slags längsgående fibrer istället för den billigaste massiva plasttråden, speciellt om man tänker använda en liten billig maskin för att röja bort grövre ogräs än den egentligen är byggd för. Se bara till att välja rätt diameter för aktuell maskin, det brukar stå i bruksanvisningen och i bästa fall även på en skylt på maskinen eller kanske inuti trimmerhuvudet.

Jag är mycket nöjd med min grästrimmer, Meec GT 6016. Den såldes extremt billigt av Jula för drygt 10 år sedan, och mitt exemplar hittade jag i soprummet på jobbet omkring 2008. Enda felet var att gasvajern hade rostat fast. Det som har krånglat under åren jag har använt den har varit att bensinslangar har lossnat några gånger, man får skruva på blandningsskruvarna på förgasaren någon gång emellanåt för att den ska gå bra, och så är gasreglaget lite väl rappligt, det är nätt och jämnt att mekanismen för att haka upp det på halvgas vid start fungerar.

När det gäller gräsklippare så är det synd att nästan alla, även dyra märken, på senare år har gått tillbaks till ett stelt plattjärn som kniv. Det räcker med minsta lilla jordfasta sten för att man ska kröka kniven och kanske också förstöra medbringaren eller kröka motorns vevaxel. Tacka vet jag Stiga och Klippo från 80-talet med en rund plåttallrik och några små fjäderbelastade plåtknivar längs omkretsen!

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #68 skrivet: 29 jul-15 kl 13:23 »
Efter lite rundrigning samt kontroll av nätbutikers lagerstatus så tycks det vara slut överallt på Klippos värstingar, även hos leverantör.
Jag beställde precis en Husqvarna LB 553S för 7645kr inkl frakt. Dyrt kan tyckas men förhoppningsvis är den trevlig att använda och det är viktigt för mig och frugan.

andtol

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 29 jul-15 kl 13:38 »
Ja, eller så köper jag en billig klippare och hoppas på att den håller samt att man står ut med att knuffa den ett par timmar i veckan.

1800 m2 kommer ta några timmar i veckan oavsett vad du har för klippare...

Vi har minskat vår gräsmatta i år och slagit hö på en del av den i stället. Dels för att jag tycker vi tillbringar för mycket tid att kippa gräs och dels för att vi behöver höet. Vi har gått från ca 1500 m2 till 800 m2, grovt uppskattat.

Tännlappen

• -
« Svar #70 skrivet: 29 jul-15 kl 13:59 »
Efter lite rundrigning samt kontroll av nätbutikers lagerstatus så tycks det vara slut överallt på Klippos värstingar, även hos leverantör.
Jag beställde precis en Husqvarna LB 553S för 7645kr inkl frakt. Dyrt kan tyckas men förhoppningsvis är den trevlig att använda och det är viktigt för mig och frugan.

Har du 1800kvm så ligger du säkerligen i rätt prisklass, Hondamotor är inte helt fel...bara sköta servicen...aldrig låta den stå med bensin i tanken över vintern=lika med att köra slut på bensinen innan man ställer in den...Köper man lågprismaskin får man troligtvis köpa flera maskiner och då blir det inte billigare i längden...Drivning på lågprismaskiner är väl ofta kugghjul i ren eller oren plast...

Tännlappen

• -
« Svar #71 skrivet: 29 jul-15 kl 14:02 »
När jag kollade för några år sen var det stor skillnad i avverkningsförmåga mellan Klippos olika modeller. En proffsmodell klarade flera gånger mer yta per timme. Den har/hade rak kniv samt möjlighet till utkast rakt bakåt. Dessutom fanns specialkniv som kunde vika sig vid stenkörning. Har man större yta är en sådan nästan säkert att föredra. Den var en av de dyrare men inte i särklass.

1800 m2 räknar jag som måttligt stort. Olika varianter kan därför tänkas. Men en proffsklippare bör hålla längre, kan man tycka.

Utkast bakåt har jag på min Klippo excellent genom att skruva av en list i bakkant...då går den tuffare...

DennisCA

• Finland
« Svar #72 skrivet: 29 jul-15 kl 14:07 »
Är det inte bara att ta isär delen med snören och plocka ut dem? Eller hur byter du snöre?

När snörerna går av så brukar det lämna en bit att dra ut mera med samt genom att trycka på en knapp. Man behöver inte ta isär den för det. Dom går ju av efter 5 minuter verkar det som.

Första röjsågen jag har, har väl använt en sådan en gång tidigare i mitt liv. Så jag vet inte mycket om dom, när det hände lade jag sågen på hyllan och gick in, det var nån vecka sen, sen dess har jag inte see på sågen. Men det börjar bli dags att röja snart igen.
« Senast ändrad: 29 jul-15 kl 14:12 av DennisCA »

Tännlappen

• -
« Svar #73 skrivet: 29 jul-15 kl 14:09 »
Att tråden går av på grästrimmers och röjsågar är vardagliga saker som brukar hända flera gånger i veckan. Det brukar löna sig att köpa lite dyrare tråd som är armerad med någon slags längsgående fibrer istället för den billigaste massiva plasttråden, speciellt om man tänker använda en liten billig maskin för att röja bort grövre ogräs än den egentligen är byggd för. Se bara till att välja rätt diameter för aktuell maskin, det brukar stå i bruksanvisningen och i bästa fall även på en skylt på maskinen eller kanske inuti trimmerhuvudet.

Jag är mycket nöjd med min grästrimmer, Meec GT 6016. Den såldes extremt billigt av Jula för drygt 10 år sedan, och mitt exemplar hittade jag i soprummet på jobbet omkring 2008. Enda felet var att gasvajern hade rostat fast. Det som har krånglat under åren jag har använt den har varit att bensinslangar har lossnat några gånger, man får skruva på blandningsskruvarna på förgasaren någon gång emellanåt för att den ska gå bra, och så är gasreglaget lite väl rappligt, det är nätt och jämnt att mekanismen för att haka upp det på halvgas vid start fungerar.

När det gäller gräsklippare så är det synd att nästan alla, även dyra märken, på senare år har gått tillbaks till ett stelt plattjärn som kniv. Det räcker med minsta lilla jordfasta sten för att man ska kröka kniven och kanske också förstöra medbringaren eller kröka motorns vevaxel. Tacka vet jag Stiga och Klippo från 80-talet med en rund plåttallrik och några små fjäderbelastade plåtknivar längs omkretsen!
Vet vad du menar med knivarna...Billig stiga som piggarna på medbringaren i aluminium rök stup i kvarten...kostar snart mer än inköpet...borrar man och sätter bultar där istället blir det bättre...För mig klippo har slirfunktion om man råkar köra i rejält... Konstigt tallrikarna försvann,kanske var det för bra eller om dom små knivarna kunde flyga iväg som bösseskott genom rosthålen på vissa maskiner...

Tännlappen

• -
« Svar #74 skrivet: 29 jul-15 kl 14:13 »
När snörerna går av så brukar det lämna en bit att dra ut mera med samt genom att trycka på en knapp. Man behöver inte ta isär den för det. Dom går ju av efter 5 minuter verkar det som.
Du har kanske köpt för klen maskin med sytrådssnören eller så kör du mycket vid stolpar och stenar...Själv kör jag med 4mm tråd på min jonseredare, släpper lite på gasen vid atolpar och dylikt...tråden är julas Meec...vill man få tråden segare kan den läggas i en spann vatten en dag före röjning sägs det...

Tännlappen

• -
« Svar #75 skrivet: 29 jul-15 kl 15:02 »
...Om man tittar på det här med garantier...Om man nu köpt en lågprismaskin...Det är ju också en kostnad och besvär att köra fram och tillbaks till inköpsstället...Butiken har väl också rätt att välja reparation=man är utan maskin i ca 3 veckor, brukar inte vara någon fart på garantiärenden...Om man får en ny maskin istället kanske man får förkortad garanti liksom garantitid från den gamla maskinens inköpsdatum eftersom dom vet dom sålt en dålig produkt och då gör allt för att bli av med en som kund.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #76 skrivet: 29 jul-15 kl 17:27 »

Första röjsågen jag har, har väl använt en sådan en gång tidigare i mitt liv. Så jag vet inte mycket om dom, när det hände lade jag sågen på hyllan och gick in, det var nån vecka sen, sen dess har jag inte see på sågen. Men det börjar bli dags att röja snart igen.

Min erfarenhet är att man behöver ha en hyffsat rejäl röjsåg när man börjar fixa till sin tomt/mark för att sedan kunna använda en mindre modell till det mesta.
Det beror främst på att man under de första gångern måste köra ner hyffsat grovt matriel. Men sedan så är det färskare och är lättare att skära ner.
Första året vi bodde i vita huset så gick det åt två paket tråd lika mycket andra året och nu är jag inne på andra året på ett paket. Då var oxå tvungen att byta upp mig till en bättre maskin.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vitis

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 29 jul-15 kl 21:16 »
....

En knivtallrik till Stiga eller Klippo går bra att köpa. Min, till en Klippo, har sex små knivar i två olika nivåer.

Tuggar i sig meterhöga tistlar och riktigt högt gräs utan problem.

DennisCA

• Finland
« Svar #78 skrivet: 30 jul-15 kl 05:42 »
Min erfarenhet är att man behöver ha en hyffsat rejäl röjsåg när man börjar fixa till sin tomt/mark för att sedan kunna använda en mindre modell till det mesta.
Det beror främst på att man under de första gångern måste köra ner hyffsat grovt matriel. Men sedan så är det färskare och är lättare att skära ner.
Första året vi bodde i vita huset så gick det åt två paket tråd lika mycket andra året och nu är jag inne på andra året på ett paket. Då var oxå tvungen att byta upp mig till en bättre maskin.

Jag tycker inte den här saknar kraft, bara snörena som har dålig kvalité. Finns också 3 och 8 tandade klingor. Tagit grövre buskar och sånt med en klinga men jag tyckte snörerna tog även ganska stora kvistar som jag inte trodde dom skulle göra + att de tar gräs väldigt väl. Så den funkar bra i överlag anser jag,  bara att snörerna går av hela tiden, förstås använder jag dom för att trimma emot en stödmur i sten där gräsklipparen inte når så bra.

Så att köpa ett "snörhuvud" av bättre kvalité tror jag fixar saken.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #79 skrivet: 10 jan-16 kl 09:28 »
Snart ny säsong och det är dags att fundera på nya inköp.

http://www.mcculloch.com/se/products/lawn-mowers/m56-190awfpx/

Denna funderar jag på då jag anar att många andra märken tar ett pris pga sitt märke. Någon som har något att berätta om denna maskin? eller tipsa 4-5000 kr-klassen?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 3 användare
Mia Johansson, evigheten, rymmargrisen

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser