Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräsklippare köpråd  (läst 24439 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #40 skrivet: 25 jun-15 kl 12:07 »
Med trimmerhuvud på så är nog Biltemas Röjsåg BC 43 ett bra alternativ. Kör med miljösoppa och bra tvåtaktsolja så märker du knappt avgaserna.

Gräsklippare är väl nästan uteslutet 4-takt om det är förbränningsmotor på. Biltema hade ju sådana också. Tror inte de hade (eller möjligen någon dålig) när vi köpte klipparen. Biltemas batteridrivna BLM37 har fått bra testresultat, kan vara ett bra alternativ om man har små ytor.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #41 skrivet: 25 jun-15 kl 12:13 »
Anders, fungerar det bra med slåtterbalk? Vi har den nämnda billighetsmaskinen för att hålla gräset kort där vi går och där ungarna spelar boll, men klipper med en gammal åkgräsklippare eller slår med lie till djuren på övriga ytor. Jag slår inte så snyggt och vill gärna kombinera tillvaratagandet med ett hyfsat resultat för ögat (fruns).

Jag tycker det fungerar bra. Det är en dyrare lösning än rotorklippare men har också större avverkningsförmåga och klarar högt gräs mycket bättre, så jag är inte säker på att totalekonomin blir sämre. Slåtterbalkar är inte lika känsliga för att köra i sten och annat bråte, fast man har ändå goda skäl att undvika det så mycket som möjligt. Kraftöverföringen är en kinkig bit, eftersom kraften ska styras från en roterande motor till en pendelrörelse i sidled och dessutom behöver motorvarvet växlas ned kraftigt för att kniven ska slå i rätt hastighet, annars skakar det så hemskt, som det gör på en del billiigare modeller. Där ligger väl akilleshälen som fördyrar maskinen och är ofta den del som slits ut först.

En nackdel på sätt och vis är att man "måste" räfsa, åtminstone om man slår högt gräs, men då får man ju också hö och bra täckmaterial.

Slåtterbalk passar bäst till ängsbruk: låt gräset bli högt och låt gärna blommorna blomma över och slå sen och räfsa. Gör detta 1-3 gånger per år beroende på markens bördighet och egna önskemål. En fördel är man inte behöver slå lika ofta som med rotorklippare.

Slåtterbalken kan även klippa kortare gräs, men det får gärna vara 1-2 dm över kniven. Den klipper då snyggare än en rotorklippare, eftersom den verkligen klipper och inte slår. Gräset växer tillbaka snyggare, utan att snittytorna vissnar ned så mycket.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 25 jun-15 kl 12:40 »
Låter bra, tack för beskrivningen :)

Det får nog bli en begagnad sådan här vart det lider. Hönsen gillar visserligen det hackade från gräsklipparen, men vi har för lite höns. Att kunna ta vara på 1-2 dm gräs vartefter det går åt till kaniner, samt att hässja en mindre del ängshö till vintern, låter som en fungerande lösning här.

Vem vet, kanske blir det till att sätta ett skärbord på åkgräsklipparen ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #43 skrivet: 25 jun-15 kl 13:02 »
Problem dock att det är litet utbud av begagnade självgående slåtterbalkar, oftast lite väl höga priser och att de säljs snabbt. Den tyska begagnatmarknaden verkar intressant på slåtterbalkar och tvåhjulstraktorer. Jag har kollat lite på eBay och funderar på en sväng dit om ett tag.

Om man har större ytor, över ca hektaret, dock beroende på hur "rationella" de är, så är jordbrukstraktor med slåtterbalk en i längden pålitligare och billigare lösning. En kombination av tvåhjuls- och fyrhjulsmaskiner tycker jag är bra på ett småbruk.

Nu kom vi iofs bort lite från ämnet men det kanske kan vara intressant att jämföra alternativa maskinval.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 25 jun-15 kl 14:36 »
Gräsklippning handlar det ju om i alla fall, fast vi kommit in på olika tekniker beroende på vad man vill göra med klippet.

De ytor jag har är sådana att man knappt klarar det med grållen och fronthängd klippare, åkgräsklipparen är nog lagom egentligen. Sten och trän. Gamlingarna som bodde här innan mig körde med lie, men de var ju vana sedan barnsben. Jag har fått smak på det mekaniska jordbruket och vill inte backa i onödan ;D Men jag är tillräckligt gammal för att ha svårt att kasta grödorna på komposten.

Jag skall titta på ebay jag med, har inte tittat efter balkar förut eftersom jag av någon anledning trodde de var dåliga på halvlångt gräs.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #45 skrivet: 25 jun-15 kl 15:03 »
Det slåtterbalk klipper sämst är nog sladdrigt-slirigt gräs på höstkanten, för då viket sig gräset och klipps inget vidare. Men sånt gräs brukar jag låta vara nuförtiden. Det är i alla fall inte mycket att ha och försvinner snart under snön. Näst sämst är de kanske på torrt kort till halvhögt gräs, men det går ändå hyfsat. Dessutom är inte heller sådant mycket att ödsla möda på.

En fördel med slåtterbalk är att den klipper gräset på rätt ställe och inget annat, medan rotorklippare (särskilt multi-klipp) mosar gräs och insekter till näst intill en sörja. Det känns vänligare mot naturen med slåtterbalk på det sättet.

En nackdel är att slåtterbalken kan vara värre för harpaltar, ormar och andra halvstora djur som inte förflyttar sig så snabbt. Så man får passa sig lite.

Gilbert

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 25 jun-15 kl 15:14 »
Fördelen med rotorklippare och "multiclip" är att klippet återgår som gödning till gräset. Passar utmärkt för en gräsmatta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 25 jun-15 kl 15:19 »
Fördelen med rotorklippare och "multiclip" är att klippet återgår som gödning till gräset. Passar utmärkt för en gräsmatta.

Jo, klipper man ofta och vill ha en tät gräsmatta så är det nog bra. Men då skall man nog satsa på robotklippare. Jag såg en demonstrationsgräsmatta där de klippte var femte dag med vanlig rotorklippare på ena halvan, och lät en robotklippare sköta den andra halvan. Otrolig skillnad till robotens fördel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #48 skrivet: 25 jun-15 kl 15:26 »
Slåtterbalk är lämplig för den som föredrar (blomster)äng framför gräsmatta. Rotorklippare är nog en bekväm lösning för den som föredrar gräsmatta, men man måste klippa ofta och hålla vass kniv. Dessutom skär den inte gräset särskilt bra ändå. Vill man verkligen ha fin gräsmatta ska man väl ha cylinderklippare? Eller får eller gäss? (Robotklippare vet jag inget om.)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 25 jun-15 kl 15:35 »
Den robotklippare jag tittade på hade rakblad som knivar. Det fina snittet plus att den klippte varje dag när solen gått ned gav det fina resultatet.

Cylinderklippare är ju som du säger det självklara valet för de som gillar golfbanor. Får lämnar kletiga visitkort ;)

Rubensgården

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 25 jun-15 kl 16:42 »
Det slåtterbalk klipper sämst är nog sladdrigt-slirigt gräs på höstkanten, för då viket sig gräset och klipps inget vidare. Men sånt gräs brukar jag låta vara nuförtiden. Det är i alla fall inte mycket att ha och försvinner snart under snön. Näst sämst är de kanske på torrt kort till halvhögt gräs, men det går ändå hyfsat. Dessutom är inte heller sådant mycket att ödsla möda på.

En fördel med slåtterbalk är att den klipper gräset på rätt ställe och inget annat, medan rotorklippare (särskilt multi-klipp) mosar gräs och insekter till näst intill en sörja. Det känns vänligare mot naturen med slåtterbalk på det sättet.

En nackdel är att slåtterbalken kan vara värre för harpaltar, ormar och andra halvstora djur som inte förflyttar sig så snabbt. Så man får passa sig lite.

"Katten sprang och tassarna var kvar i gräset." Är det Lars Lerin kanske?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #51 skrivet: 25 jun-15 kl 16:54 »
"Katten sprang och tassarna var kvar i gräset." Är det Lars Lerin kanske?

Jo det finns vissa risker. Men det du skriver, är det ens anekdotisk information eller är det skönlitteratur? Jag hittar inte citatet på nätet, f.ö. Men om det hävdas att detta inträffat eller kan inträffa så säger jag följande:
En katt som inte har självbevarelsedrift nog att hålla sig undan för en bullrande maskin passar kanske inte så bra på ett småbruk eller självhushåll. Och en maskinförare som inte ser till att hålla undan tamdjur och barn bär ansvaret för de olyckor som i så fall inträffar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 25 jun-15 kl 17:47 »
Som anekdotisk information kan jag berätta om svärfars katta som alltid höll sig framme när han slog vall på mossen, det kom fram en del sork då. När hon blev gammal så gick hon för nära och en kniv från trumslåttern nådde skallen. Svärfar undrade hur hon kunde vara så oförsiktig då hon varit med så många gånger förut.

Här i trädgården har en rätt stor snok blivit av med svansen när frun klippte gräs.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #53 skrivet: 25 jun-15 kl 17:49 »
Kattan kanske var så gammal så det var ett barmhärtigt sätt att dö på?

Var det en rotorklippare som svanskuperade snoken?

Jag klippte en fin svart huggorm med slåtterbalken. Tyckte jag var mycket synd.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 25 jun-15 kl 18:20 »
Jo, det gick snabbt och hon var mer än halvvägs genom livet.

Japp, rotorklipparen in i för högt gräs.

Det är synd på fina djur, men den ökade risken får man nog räkna med när man har högt gräs. Ormar trivs inte med välklippta gräsmattor. Jag var mer noga med att hålla gräset kort när ungarna kröp omkring. Nu är den minsta uppe i 25 kg så ett huggormsbett skall hon nog klara.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 26 jun-15 kl 05:20 »
Ormar är inte jättebra på att ta sig undan utan är ganska avvaktande djur. Rådjur och kaninungar kan ligga och trycka. Att ormar skulle dra sig undan om man klampar fram är nog en myt. En skramlande gammal Stiga borde skaka backen tillräckligt för att de ska undan men så är inte fallet.

Tännlappen

• -
« Svar #56 skrivet: 27 jun-15 kl 00:01 »
...Ett bra tips borde ju vara att titta på vad man ska klippa...har man en trädgård med träd och dylikt så man behöver svänga mycket ,ja då gäller framhjulsdrift ,vid raka ytor utan krokiga svängar valfritt....

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 28 jul-15 kl 22:27 »
Vad tror ni om Husqvarna LB 553S? http://www.husqvarna.com/se/products/lawn-mowers/lb-553s/
Tycks vara identisk med Klippo Pro 21 SH http://www.klippo.com/se/produkter/mulching-mowers/pro-21-sh/ men ca 1000kr billigare. Har Pro-modellen bättre drivsystem än Comet tro som sägs ha en del problem?

Finns det bättre klippare?

Tännlappen

• -
« Svar #58 skrivet: 29 jul-15 kl 00:54 »
Husqvarna har väl köpt upp klippo därav likheterna...klippon har fällbart handtag åt sidan vilket är bra när man klipper vid en häck eller om det sticker ut grenar från något träd...Visst finns det fler tillverkare...Honda,Viking,Toro,Stiga plus en hel radda till ...Kanske är rätt likvärdiga om dom ligger i samma prisklass...Bara kolla vilka finesser man behöver...

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 29 jul-15 kl 06:50 »
Undrar mest vilken klippare som har bäst kvalité nu för tiden. Svårt att veta om ryktena som cirkulerar på nätet stämmer.
Fördelen med Klippo och Husqvarna är att man kan köpa dem billigt på postorder om de inte finns lokalt men ändå kunna garantiserva dem på lokala verkstäder.

Jag får se vad som gäller med garanti och service på övriga märken i min by. Vill inte ha någon plastig skit från stormarknaden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser