Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräsklippare köpråd  (läst 24443 gånger)

andtol

• Gäst
gräsklippare köpråd
« skrivet: 26 apr-12 kl 12:40 »
Våra tre gräsklippare är på upphällningen. Så jag behöver köpa en ny.

Tittat på Klippo, dyra men fina. Vad finns det för alternativ? Tomten är drygt 4000 kvm. Självgående är viktigt, annars klipper inte barnen.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: gräsklippare köpråd
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 22:25 »
Åldersgränsen är väl 16-18 år, på motorklippare och då ska man använda skyddsskor också.

Får eller kaniner, så blir det mat framåt hösten.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Söderberg

• Skam den som ger sej...
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 22:39 »
Klippo är dyrare än dom flesta men defenitivt värt pengarna. Längre livslängd och mindre underhållskostnader.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 22:57 »
Köper man en klippo blir man inte besviken..den är en dyrare klippare men värt pengarna...man får se det som en investering...Blir inte billigt i längden att klippa med billiga varuhusklippare,skapar bara irritation..Känn gärna på en Klippo i affären så förstår du att det är robusta grejor...

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 10:11 »
Åldersgränsen är väl 16-18 år, på motorklippare och då ska man använda skyddsskor också.

Får eller kaniner, så blir det mat framåt hösten.

Beekeepern. :)

Jasså, det visste jag inte. Däremot använder de skor i alla fall... :)

Ja, det optimala vore att slå gräset några gånger/år i stället. Men men... :)

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 10:11 »

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 10:21 »
http://www.sama.nu/product/274-klippo-brilliant-s.aspx

En sån här har vi :)
Kan rekommendera.
Tonåringarna kör finfint med denna!

Med skyddsskor, hörselskydd och glasögon.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #7 skrivet: 27 apr-12 kl 10:53 »
Gäss. Utan tvekan. Roliga djur som är mycket effektiva betesdjur på gräs.

Vi har en åkgräsklippare men numera står den mest still och används bara tidig säsong, sista klippningen och att att putsa några gånger per säsong och på ställen där vi inte släpper gässen. Det hade gått att fixa det med en handjagare utan att slita ut sig.

Söndra

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-12 kl 11:13 »
En Automover robot utan att tveka om du har 4000kvm tomt räkna på bensin kostnad kontra el kostnaden och ditt eget arbete.
Diplomati är konsten att be nån fara åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan.

andtol

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 apr-12 kl 11:19 »
En Automover robot utan att tveka om du har 4000kvm tomt räkna på bensin kostnad kontra el kostnaden och ditt eget arbete.

Det funkar inte. Den ska ta sig över en väg också.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 apr-12 kl 11:28 »
Jasså, det visste jag inte. Däremot använder de skor i alla fall... :)

Ja, det optimala vore att slå gräset några gånger/år i stället. Men men... :)

Lie eller slåtterbalk och sköt det som äng? Blir hö eller prima kompost att plöja ner i odlingarna och granna blomster får man på köpet med tiden.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 27 apr-12 kl 13:17 »
Om du bara skall klippa gräset och har tänkt köpa en åkgräsklippare som slår allt!
Då skall du kolla på Blocket efter Clip eller Klippo som dom hette på slutet.
Ingen slår en sån klippare för det priset!

http://www.blocket.se/sodermanland/Akgrasklippare_39985960.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Akgrasklippare_Clip_39372325.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Grasklippare_39671889.htm?ca=8&w=3

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 apr-12 kl 17:34 »
Omedelbart då jag såg tråden tänkte jag "Klippo", men det har ju andra redan sagt så jag säger bara: Medhåll!  :)  /Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 27 apr-12 kl 17:44 »
4000 kvm gräsmatta är mycket. Behövs nästan lejas ut, till någon när det nu finns rutavdrag. Synd att inte gäss kan få det.
Annars finns det flera klippare att välja på, ingen är särskilt mycket bättre än de andra. Har man sina kravspecifikationer klara, kan man få en som håller många år på t.ex. Blocket till hyfsad kostnad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 apr-12 kl 17:47 »
Tycker oxå att det borde betas, odlas eller slås, men om man bortser ifrån det och svarar på vad du frågar om så är jag övertygad om att kvalité lönar sig i längden.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 27 apr-12 kl 18:06 »
Vi har också stor gräsmatta att klippa. Vi har införskaggat en Husqvarna Rider http://www.husqvarna.com/se/products/riders/rider-13c/ Supermasikn! Rekommenderas starkt! Vi köpte begagnad på Blocket :)

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 27 apr-12 kl 22:44 »
När jag var liten kommer jag ihåg att jämt man såg någon kommunalare klippa gräsmatta (med ej åkbar klippare) så var det klippo. De känns ju igen.

Beroende på hur ser ut så kan en bakhjuls eller ministyrd med frontmonterat klippaggregat vara väldigt bra eller ett slös med pengar. För räknar man på klippbredden en bit över 1 meter så går en Husqvarna Rider på en bra bit större slant. Likaså, är det rak öppen gräsmatta så tycker jag man kan bespara sig från att köpa hydrostatisk drivning. Med gräsklippningen gäller det ju att man lägger i en växel från början, drar på handgasen och sen är det endast styrning man behöver göra.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #17 skrivet: 27 apr-12 kl 22:58 »
Ja om man har en stor fotbollsplan behöver man inte hydrostat på åkgräsklipparen, men så fort man har buskage, träd, stenar, murar, uthus, rastgårdar, trädgårdsland etc. är hydrostaten underbar. Jag skulle inte rekommendra att köpa utan hydrostat om det inte var just stora öppna ytor man ska klippa.

I mitt gamla hus hade jag 2500 m2 tomt med tjock gräsmatta helt uppbruten av uthus, träd och buskar. Jag klippte första året med en eldriven klippare med sladd och det tog ca 6 timmar att klippa hela. Med åkgräsklippare med hydrostat och frontklipp tog det 35 minuter, när jag lånade grannens åkgräsklippare med växelspak tog det uppåt 1½ timme och mycket växlande

Från att ha varit något jag drog mig för att göra och gärna ville leja ut blev det något helt okomplicerat. Men nu har vi som sagt gäss och det är ännu bättre.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 26 aug-14 kl 11:53 »
Någon som har tips på en bra maskin?

Har en klippo som har fått sin beskärda del av mullvadshögar... så jag vet att dom är värda sin peng men kanske någon har provat något annat bra.

Tänkte att kanske det är lite rea nu när säsongen börjar ta slut. Uppsamlare och självgående är ett plus.

Någon som provat McCulloch?
http://www.granngarden.se/product/grasklippare-m53-190awfpx
Det är aldrig för sent att ge upp.

andtol

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 aug-14 kl 12:01 »
Köp inte nya Klippo. Deras framdrivning är kass. Redan bytt växeln en gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser