Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen gelatin?  (läst 11214 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Göra egen gelatin?
« skrivet: 25 apr-12 kl 18:59 »
Ja, det går mycket gelatin i pulverform här hemma hos oss. Men kan man inte göra det själv, mina feta såser blir ju geléaktiga i kylskåp t ex. I och med att vi (läs: jag) bara använder gelatin till sötsaker (sylt, pudding, etc) är jag ute efter gelatin som inte smakar nåt (av gris?). så hur gör man och hur förvarar man bäst och hur länge håller det?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Byracka

• -
SV: Göra egen gelatin?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 20:06 »
I princip är det bara att koka hud och ben i några timmar så blir det gelatin.
Hur man deodoriserar gelantin har jag ingen aning om.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-12 kl 20:09 »
Koka lever i en massa timmar funkar också, har jag använt till hemmagjord fiskmat för att få samma verkan. Men det lönar sig inte, det är alldeles för mycket jobb och kostar både tid och energi att koka.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 25 apr-12 kl 20:46 »
ja, ungefär som byracka skriver hade jag föreställt mig det. ska man då koka i mycket eller lite vatten? och ska det sedan reducera? och hur mycket räcker det då till, tar man typ lika delar gelatin och vätska för att få en fast massa? för det man köper är ju koncentrerad ... sen får det ju inte smaka nåt heller, det lär ju smaka djur.  :-\
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 20:51 »
Går det att ersätta gelatinet med pektin? Jag tror att pektin är enklare att fixa själv.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 20:53 »
ja, det går det säkert. till sylt funkar ju pektin lika bra. hur är det med pudding?

hur gör man pektin, av äpplen?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 20:57 »
ja, det går det säkert. till sylt funkar ju pektin lika bra. hur är det med pudding?

hur gör man pektin, av äpplen?

När jag kokat blåbärssylt har jag använt äppelkart. Men om man har rosenkvitten ska man tydligen kunna lägga dem i socker och dra ur smaken, och sen använda det som blir kvar som pektin. Vinbär är oxå pektinrika, särskilt när de är lite omogna.

Jag använder pektin till sylt och marmeladkonfekt. Puddingar vet jag ingenting om...

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 25 apr-12 kl 21:02 »
nja, vi äter lchf, så allt som kan göras utan socker är bra. sen ska det inte smaka nåt annat heller. vet att jag förut gjorde röd vinbärsgelé helt utan syltsocker eller annat, så det är nog rikt på pektin, fast det smakar vinbär också ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-12 kl 21:15 »
nja, vi äter lchf, så allt som kan göras utan socker är bra. sen ska det inte smaka nåt annat heller. vet att jag förut gjorde röd vinbärsgelé helt utan syltsocker eller annat, så det är nog rikt på pektin, fast det smakar vinbär också ;)

Vad använder du gelatinet till? *nyfiken*

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 25 apr-12 kl 21:25 »
ja, sylt och pudding. jag använder ju inte syltsocker eller stärkelse eller mjöl eller nåt sånt, så jag måste ju får sylt och pudding att få stelna. då är det himla smidigt att bara röra ner lite gelatin och ställa kallt och sen är det klart ;D

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 apr-12 kl 21:43 »
ja, sylt och pudding. jag använder ju inte syltsocker eller stärkelse eller mjöl eller nåt sånt, så jag måste ju får sylt och pudding att få stelna. då är det himla smidigt att bara röra ner lite gelatin och ställa kallt och sen är det klart ;D

Sylt? På vad?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 25 apr-12 kl 21:51 »
hallon, jordgubbar, körsbär. svarta vinbär behöver ju inga tillsatser just och till äppelmos behöver man ju inte heller. men vissa bär och frukter innehåller ju inte så mycket pektin och sen är det ju det där med pudding  :-[

sen kan det vara bra att kunna göra gelatin, man vet ju aldrig. och har man ändå slaktat nåt så kan man ju ta tillvara ben och hud på det sättet.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 apr-12 kl 21:56 »
hallon, jordgubbar, körsbär. svarta vinbär behöver ju inga tillsatser just och till äppelmos behöver man ju inte heller. men vissa bär och frukter innehåller ju inte så mycket pektin och sen är det ju det där med pudding  :-[

sen kan det vara bra att kunna göra gelatin, man vet ju aldrig. och har man ändå slaktat nåt så kan man ju ta tillvara ben och hud på det sättet.

Äter ni bär som lchfare?

Jo, det vore ju bra om man kunde göra gelatin... Ska kolla med farmor imorgon. Hon kan ha koll.

Byracka

• -
« Svar #13 skrivet: 25 apr-12 kl 22:11 »
Vill du inte använda syltsocker finns det rent pektin att köpa.

Jag har aldrig gjort gelatin själv men jag skulle kunna tänka mig att det bär ungefär som när man reducerar fond, efter man silat ifrån vätskan ställer man tillbaka den på spisen och låter den koka ihop under omrörning tills den blir simmig och börjar brännas vid.

Helt torr kommer den inte att bli utan spray- eller valstorkning så det är bra att frysa in den i småbitar så att den inte möglar

biltog

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 25 apr-12 kl 22:33 »
En länk: http://runeberg.org/svkokbok/0161.html, men om det smakar något, och i så fall hur vet jag inte.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #15 skrivet: 25 apr-12 kl 23:00 »
Ja röda vinbär och lingon har jag också fått att gelea sig när jag kokat sylt nån gång.

Alger är ju bra förtjockningsmedel, tex agar-agar. Det kanske är acceptabelt för LCHF-are också?

MvH
Christina G

Tur-Johan

• Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
« Svar #16 skrivet: 27 apr-12 kl 11:48 »
På Island användes islandslaven istället för potatisstärkelse vid tillredning av en
efterrättsgelé som åts tillsammans med syrliga bär.

Om vattnet som laven har
kokats i får svalna bildas en geléliknande massa som kan
ätas som den är eller användas som förtjockningsmedel i
soppor och stuvningar.

Men man ska laka ur lavan först innan man använder den, då försvinner det beska.

Många skulle va fega om dom bara våga.

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 27 apr-12 kl 13:03 »
Om det är konsistensen du är ute efter och inte nödvändigtvis gelatin, kan du koka soppa på groblads- och svartkämpe-frön. Blir gele.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennyt

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 27 apr-12 kl 14:03 »
Konstigt är det, vad man använder olika saker ;D Jag har använt gelatin en enda gång i mitt liv och det var när jag skulle ha ett sådant där genomskinligt lager ovanpå en tårta.

Vid syltkokning river jag ner ett (gärna omoget) äpple om jag märker att sylten inte tjocknar ändå. Man an oxå krossa ett par plommonkärnor som man lägger i en påse och låter koka med. Om jag ska göra typ vaniljsås så använder jag maizena och om det är saker i ugnen så används ju ofta ägg som stabilisator..... jag blir väldigt nyfiken på dina puddingar lillaSophie ;D ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 29 apr-12 kl 10:29 »
Om det är konsistensen du är ute efter och inte nödvändigtvis gelatin, kan du koka soppa på groblads- och svartkämpe-frön. Blir gele.

= psyllium- eller loppfrön. Finns att köpa även på hälsokosten. Kan man göra hårgele utav.

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser