Det är sorg att förlora ett djur. Det känns mån.ga gånger svårare att förlora ett spätt barn- jag menar djurunge. Kan bara beklaga det skedda. Om man har druvsocker hemma och råmjölkspulver för lamm (Finns bara på LG Produkter) kan man
i bland, men bara ibland, rädda dem - om man upptäcker deras tillstånd tidigt och handlar raskt - men det är, jag menar, ÄR MYCKET SVÅRT att hinna i tid!

[/B
Det har framförts olika teorier allt ifrån medfödd defekt, till plötslig energibrist via vitaminbrist och mineralbrist. Det har dock de senaste åren kommit lite forskningsrapporter s tyder på att det skulle kunna vara en kombination av bristande imunförsvar hos lammet, minskad mjölkgiva från tackan alternativt mikrobiologisk aktivitet i mjölkersättningen
och mineralfoder-brist hos lammet, vilket leder till att det äter jord- och därmed får i sig för många nya bakterier på en gång -> infektion. Att råmjölkren hjälper kan styrka detta. Men detta är ju egentligen ingen tröst, för Dig. Men kanske, kanske kan Du undvika detta i framtiden.
Nu bör Du kolla lammets mor och syskon. Ev ge extra E-vitamon och selen. Mieralfoder-sort ? Saltstens-sort?
Jag beklagar sorgen! Sänder styrketankar! /Tt