Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lealöst bagglamm  (läst 2468 gånger)

anne-lie50

• Gäst
lealöst bagglamm
« skrivet: 24 apr-12 kl 11:22 »
tt ca 2 veckor gammalt bagglamm hur pigg som helst och så plötsligt alldeles lealös, kan inte stå på benen, tänkte om han fått en smäll av stor baggen men kan inte hitta något brutet, men då borde han ju iallafall stå på något ben, det kan ju vara invärtes skador, finns det någon mer som kan ha något förslag på vad som kan felas?

Santoxen

• -
SV: lealöst bagglamm
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 11:29 »
Acidos kanske? Har den någon feber?
Vissa lamm kan bli helt apatiska, slutar äta och blir liggandes utan att man någonsin hittar ngt fel, teorin är väl att det är någon medfödd störning...
Prova att ge lite bikarbonatlösning, det ger ganska snabbt resultat om det är acidos som är problemet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 11:47 »
E-vitamin/Selenbrist??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 12:37 »
nu är den död  :'( :'( :'( :'(

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 apr-12 kl 17:57 »
 :'( Det är sorg att förlora ett djur. Det känns mån.ga gånger svårare att förlora ett spätt barn- jag menar djurunge. Kan bara beklaga det skedda.  Om man har druvsocker hemma och råmjölkspulver för lamm (Finns bara på LG Produkter) kan man i bland, men bara ibland, rädda dem - om man upptäcker deras tillstånd tidigt och handlar raskt - men det är, jag menar, ÄR MYCKET SVÅRT att hinna i tid! :'([/B

Det har framförts olika teorier allt ifrån medfödd defekt, till plötslig energibrist via vitaminbrist och mineralbrist.  Det har dock de senaste åren kommit lite forskningsrapporter s tyder på att det skulle kunna vara en kombination av bristande imunförsvar hos lammet, minskad mjölkgiva från tackan alternativt mikrobiologisk aktivitet i mjölkersättningen och mineralfoder-brist hos lammet, vilket leder till att det äter jord- och därmed får i sig för många nya bakterier på en gång -> infektion.  Att råmjölkren hjälper kan styrka detta.  Men detta är ju egentligen ingen tröst, för Dig.  Men kanske, kanske kan Du undvika detta i framtiden.

Nu bör Du kolla lammets mor och syskon.  Ev ge extra E-vitamon och selen. Mieralfoder-sort ? Saltstens-sort?

Jag beklagar sorgen!  Sänder styrketankar!  /Tt
« Senast ändrad: 24 apr-12 kl 18:02 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 24 apr-12 kl 18:07 »
Beklagar sorgen.  Man vänjer sej aldrig.  :'( :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trandans

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 apr-12 kl 19:18 »
Hade ett bagglamm som blev ihjäl stångat. Av en händelse kom jag precis när det hände.
Lammet hade sovit och sträckte på sig, kom för nära en annan tackas lamm och Tjong! in i väggen.
Den blev helt lealös och dog efter en stund.  :'(
Det är så tråkigt när det händer.

ivy

• Gotland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-12 kl 12:44 »
Förlorade nyligen ett stort fint bagglamm på 1&1/2månad, samma symptom, vet. kom och gav selen o bvitamin men han klarade sig inte :'(
Känns förjäkligt när de händer och man inget kan göra....

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-12 kl 18:21 »
Några av mina lammungar har stått och ätit jord. De har mineralbalja, vad kan det då vara?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 25 apr-12 kl 18:59 »
Gravida kvinnor kan få märkliga sensationer av att vilja äta diverse konstiga  saker.  Nästan alltid finns det en järnbrist vid provtagning - ger man då järninjektioner och ev B12 och folsyra försvinner sensationerna i samma takt som järnet stiger. ::)

Ett råd som jag fått när det gäller nordiska kortsvansfår är samma som för getter: Olika slickstenar, vanligt NaCl + Viltsten + Hästslicksten  + Fårslicksten och mineralbalaja efter får-sort, med tanke på kopparen.  Man skall nog också tänka över selen halten i jorden där tackan går och grovfodret växt samt även ge tackorna ett multivitaminprepparat var 4:de vecka under dräktigheten. 
Mycket bra är också tallgrenar som ger både bra mineraler och vitaminer.
Läs gärna Erik sjödins bok  om FÅR och kapitlen om mineraler och vitaminer.

H/Tt
« Senast ändrad: 25 apr-12 kl 19:02 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 25 apr-12 kl 21:25 »
Ok, jag ska läsa på! Tallgrenar är ju smart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser