Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inhägning av hage - dummies-fråga  (läst 2721 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Inhägning av hage - dummies-fråga
« skrivet: 24 apr-12 kl 08:21 »
Jag är inte så bra på det här med... el. Men nu står vi i färd med att sätta upp två eltrådar för att komplettera stängslet i hagen där getterna ska gå delar av året. Det är en relativt liten hage, kanske 200 meter i omkrets, och i ena hörnan av hagen finns dörren in till ladugården. Men hur ska vi sätta el när vi inte kan ha en sluten krets? Det måste ju vara öppet för ladugårdsdörren såklart. Och till en så liten hage bör det räcka med ett ganska nätt aggregat va? Vi ska bara ha två trådar som sagt så det är ju inte någon längre sträcka som ska bli strömförande.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Inhägning av hage - dummies-fråga
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 08:48 »
Använd isolerad tråd för att dra runt luckorna i stängslet. Och ja, det räcker med ett litet aggregat.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 09:27 »
Det ska inte va en sluten krets, eftersom du kopplar ena anslutningan till eltråden och andra anslutningen till jordspett, men det är en fördel om du ansluter båda ändarna på eltråden till aggregatet ifall det jordas på ett ställe så blir ju tråden strömlöspå andra sidan annars.
Det kan du lösa med isolerad tråd eller så drar du eltråden på väggen över dörren med vanliga isolatorer.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 09:36 »
Elstängsel fungerar bäst om det är en ring av stängsel, enligt både teorin och min erfarenhet.  Själva strömkretsen sluts förstås av djuret som förmedlar kontakten mellan tråden och marken, som i sin tur leder strömstöten till jordspettet.  Det är därför jordningen är så viktig!  Och därför som elstängsel inte fungerar när marken är frusen eller snötäckt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 24 apr-12 kl 10:05 »
Okej, ingen sluten krets. Whaddayaknow! o:) Tack för svar hörni! Isolerad tråd, hur ser den ut? Måste man skarva den med den vanliga tråden då? Vi har tänkt köra på ståltråd eftersom det leder bäst av vad vi läst oss till. Det kanske är bättre att köra med isolatorer på ladugårdsväggen över dörren så slipper man joxa med det... Jorden där spätten ska i är iaf relativt... ja, jordig och fuktig så jag hoppas att jordningen inte ska bli några problem. Till vintern får vi väl hoppas att de lärt sig och inte bestämmer sig för att prova. Stor chans va..?  :P

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-12 kl 18:03 »
Men ååååh 8) , det är ju busenkelt! Dra en ledare från aggregatet (som lämpligen placeras vid lagårdsknuten) till stängseltråden, dra övertråden hela vägen runt hagen till den andra änden av lagården, där drar ni ner tråden ett snäpp och låter den bli undertråd, åsså tillbaka hela vägen igen. Den andra änden av stängseltråden behöver inte anslutas till aggregatet om ni inte vill, men det går att göra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #6 skrivet: 24 apr-12 kl 18:49 »
Har ett bra tips på jordning.
Dra en isolerad sladd från jorden på aggregatet (nån typ av plastad elsladd) till ett dike, slå ner minst ett järnspett i diket (större hage -fler spett och då med ca 1 meters mellanrum) och koppla ihop med sladden.

"Hellre 100 meter sladd till bra jordning, än kort sladd till dålig jordning"  ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 apr-12 kl 19:09 »
Hi hi, bra idé!  Själv hade jag diskvattnet rinnande längs med jordspettet i flera år.  Funkade bra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser