Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  5 st dvärghöns, hur stort hus resp utegård ??  (läst 1679 gånger)

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
5 st dvärghöns, hur stort hus resp utegård ??
« skrivet: 23 apr-12 kl 14:43 »

Jag blir galen... Vart man än läser står det olika mått !  Självklart förstår jag att ju större utegård, desto bättre, men vilka regler gäller ?
Vi får inte ha HUR stort som helst... Så vad gäller för ca 5 st dvärghöns ? Hur stort hönshus behöver de ?  Har förstått att det inte ska vara FÖR stort om de ska kunna hålla värmen vintertid.  Snälla alla hönskunniga, ge mig MÅTT....  :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: 5 st dvärghöns, hur stort hus resp utegård ??
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 15:02 »
På jordbruksverkets hemsida står måtten enligt lag. Höns får bo väldigt trångt (9per m2)men rimligt är att ha 2stora eller 3dvärgar per kvadrat. ju större yta desto lättare att städa.
Fjäderfän och kaniner

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 15:30 »
Då blir vårt hönshus bra då, hade tänkt bygga ca 2x3 meter hus. Den största frågan är utegården. Vilka mått gäller där ? Kan inte hitta det på jordbruksverket... Det handlar alltså om ca  5 dvärghöns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 16:10 »
Finns inget mått på utegård,det är inte heller nåt krav. Fönster ska däremot finnas. Utegården gör du så stor som du vill. En liten säker inhägnad med nät tak och en större utanför samma där de kan gå när du är hemma om de inte får gå fritt.
Tänk på rovdjur mink mård iller räv grävling samt rovfåglar när du bygger,även hundar.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser