Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konvertera utedass till komposteringstoalett - råd & tips?  (läst 9690 gånger)

wikhall_punkt_com

• Spottar i näven och tar i!
    • Västergötland
    • www.wikhall.com
Dags att prata skit...

Miljökontoret har förklarat krig mot utedassägarna hemmavid. Vi har ett dass, inbyggt i huset (www.wikhall.com, besök gärna)
Ett mycket vackert otroligt fint träarbete utfört 1902. Det är två holkar, under finns dock inte jättemycket utrymme - endast så att en tunna modell större kan få plats så det är något lite större än 1 meter. Bredd ca 2 meter. Under är det en stenläggning så det ska fan till att gräva där också...

Huru göra en komposteringstoa där?

Jag leker med tanken att brorsan som har verkstad & gassvets svetsar till en metallbehållare, fekaliebehållare som det så vackert heter,  isolerad med polyuretan.
Den kan ha en lucka som man öppnar baktill och bajset förvandlas via aerob nedbrytning dvs god ventilation till kompost.
Ventilationsrör upp och en aspirotor eller ev en fläkt (JA! Bra för miljön med prylar som drar el, tryck på Gilla-knappen...)

Det finns i dasset en Dass-Isak sedan tidigare installerad så urin & bajs blandas inte.

Eller om någon vet en befintlig "godkänd" lösning man kan köpa för detta ändamål...

Jag är idel öron...
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 13:09 av wikhall_punkt_com »

Broberg

• Gäst
SV: Konvertera utedass till komposteringstoalett - råd & tips?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 16:35 »
Godkänner de inte att ni har dasset som det är och en godkänd skitkompost att kompostera skiten i?

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 17:19 »
Tillåter dom typ en Separett så kanske det är et alternativ? Liknar förstås mer en "vanlig" toa så utedasskaraktären försvinner lite  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 17:24 »
Citera
Miljökontoret har förklarat krig mot utedassägarna hemmavid.

Låter som Lessebo Kommun. Mest dåliga element och bara skit i ledningen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 17:44 »
Hur ser krigsförklaringen ut egentligen? Jag undrar som Lopt om de har förbjudit att ha ett vanligt dass med tunna som töms i kompost, och hur de i så fall motiverar det. Det är ju antagligen den miljövänligaste anordning som finns för det avsedda syftet.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-12 kl 17:56 »
Jag vet inte riktigt vad miljökontoret hos er reagerar mot, kräver de att ni förvarar latrinkomposten under huset? Det är i alla fall inte ovanligt att man förvarar den utomhus och då är det ju inte särskilt komplicerat att hitta en lösning. Bor ni i tättbebyggt område så att grannar störs av latrinkomposter?

När jag stod inför att förbättra mitt torrdass vid torpet kontaktade jag kommunen och de hänvisade till: http://husagare.avloppsguiden.se/utedass-(latrin).html

Efter att ha läst på om latrinkompostering så skickade jag in en anmälan om min lösning och den godkändes i alla fall. Vi ska installera Dass-Isak och en latrinkompost från Mullbanken (http://www.alltitra.se/latrin.html). Innehållet i dass-tunnan töms i latrinkomposten för kompostering i ett par år och därefter kan den användas i trädgården. Detta ska räcka för att inte sprida smittor i naturen.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

kackelmann

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 apr-12 kl 17:59 »
Det är nog inga bekymmer om du har en riktig varmkompost att få igenom det så att ni kan skita i en tunna och tömma den i komposten. Det krävs två behållare då, en som man tömmer i och en som man låter stå och bli mull. Tror det fungerar på detta sätt i rätt många kommuner.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 19:08 »
Det är nog inga bekymmer om du har en riktig varmkompost att få igenom det så att ni kan skita i en tunna och tömma den i komposten. Det krävs två behållare då, en som man tömmer i och en som man låter stå och bli mull. Tror det fungerar på detta sätt i rätt många kommuner.

Mina är inga varmkomposter. Bara enkla träkonstruktioner med tät botten.

Jag har sådana som i länken ovan.  Denna:

http://www.alltitra.se/skotselrad.html#3

Och jag ska förvara det i komposten minst sex månader under den varma årstiden, som enligt tillverkaren:

"Lägg först ett c:a 15cm tjockt lager med torvmull i behållarens botten. Varvas sedan latrin med torvmull. Tillsätt gärna någon skyffel matjord ibland det ökar bakteriefloran i komposten.
Lägg gärna ner löv och kvistar. Det gör komposten luftig och lätt att vattna. En torr kompost fungerar sämre.
 Urinet gör komposten näringsrik! Om du har urinseparerande toalett så använd mindre torvmull.

När du kommer över plastinsatsen, täck för ventilationsspringorna med torvmull eller dylikt innan du tömmer tunnan, så läcker ingenting ut.

Täck alltid det tömda latrinet med torvmull så håller du lukten och flugor borta.

Ett bra tips är att fylla c:a 15 cm högt med torvmull i tunnan innan den på nytt tas i bruk. Det gör hanteringen betydligt trevligare.

KOMPOSTERINGS TID
 Komposten ska lagras 6-8 månader med plusgrader, innan tömning får ske. Räknat från den sist tömda tunnan. Under tiden använder du låda nummer två.

Använd aldrig vassa redskap vid omrörning eller tömning, då kan du skada insatsplasten.

Tömning går lättare om man plockar ner lådan. Det är skonsammare för ryggen."

« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 19:14 av Lopt »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 apr-12 kl 19:25 »
Finns det nån som helst möjlighet att få dessa skrivbordsmänniskor att begripa vad en vanlig hederlig dynghög är och vad den gör med sjukdomsframkallande mikrober?

Jag har stött på liknande problem, och snart har vi dessa paragrafryttare på våra eldstäder också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 23 apr-12 kl 19:41 »
Det är alltid bra att va ordentligt påläst, så man t. ex. kan slå dem i huvudet med inskränkningar i deras befogenheter.  De tar sig emellanåt för stora friheter, dels för att demonstrera sin makt och dels för att ha torrt om fötterna inför sina schefer. Bra om man själv har torrt om fötterna gentemot förvaltninsdomstolen då  >:D T. ex. hur stor befogenhet har de att beivra anordningar som följer byggnorm och standardiseringar?
Ett sätt som kan räcka ibland är att gå längre upp i den kommunala hierakin, till någon som VÅGAR säga annat än nej. Speciellt om man är många som kan bolagaihop sej om samma problem.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 24 apr-12 kl 07:29 »
Speciellt om man är många som kan bolagaihop sej om samma problem.
Något vi kan göra i den här tråden ..  ?  :D

wikhall_punkt_com

• Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #11 skrivet: 24 apr-12 kl 07:43 »
Har haft möte med kommunen nu. Krigsförklaringen visade sig komma från de som arbetade med tömningen av tunnorna i det näraliggande fritidshusområdet, arbetsmiljöverket sade ifrån.

Eftersom vi i praktiken endast har en vattenkran på pumphuset ute i trädgården och inget vatten indraget (då hade vi fått spränga kåken, den står på ett berg, originalhuset/ladan är byggd 1850) så gör de inget. Likväl är det dags för något slags komposteringssystem i vilket fall, det där med varmkomposterna lät bäst helt klart.

Stort tack för alla era svar.

wikhall_punkt_com

• Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #12 skrivet: 24 apr-12 kl 07:47 »
Förresten...

Trollmor skrev:

Jag har stött på liknande problem, och snart har vi dessa paragrafryttare på våra eldstäder också.

* * *

Det kanske finns en lösning. Den kan dock få en och annan haka att falla ner.
Om jag säger att allt, precis allt, är ett vinstdrivande företag och att det finns två olika slags lag - landets lag enligt global modell och maritim lag enligt Romersk/Brittisk modell, vad säger ni då?

Jag hade en lustig kontakt med en man nyligen som berättade en del om detta...

bokeliden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 08:14 »
Vi köpte en finsk variant till det andra huset
http://www.pikkuvihrea.fi/tuotteet_kaymalat_se.php?id=biolan_kompostikaymala_se
Den har fungerat klockrent i flera år, hyresgästerna är helnöjda. När den börjar bli full är det bara att skyffla ut ur botten, färdig kompost!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

wikhall_punkt_com

• Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #14 skrivet: 24 apr-12 kl 08:34 »
Stort tack. Mycket användsbar, jag hör av mig till dem.

Ett förtydligande om vad jag skrev tidigare. Allt är affärsdrivande verksamhet, vi lever i en demokrati och man kan inte tvinga någon till något - allt bygger på frivillighet. Luras kan man förvisso. Det är precis som i den gamla låten om Staten och Kapitalet som bara är två olika typer av näringar och där får ni förklaringen till varför det är så genomkorrumperat.

Så när Kronofogden hör av sig för du inte kunnat betala dina räkningar så är det inte guds hårda järnnäve som ska slå dig i huvudet för du är dum, det är en firma konsulterad av en annan dvs inkasso som i sin tur är konsulterad av en tredje.
Du kan vägra betala. Lämna inte in några delgivningskvitton, skriv inte på något. Allra helst, när brevet kommer på posten - skriv "Åter avsändare" på det. Kommer det i retur till dig, skriv "Åter avsändare" igen.

Samma gäller Miljö"myndigheten" - Ni kanske börjar förstå?

Man är en juridisk person, och person kommer från latinets "persona" som betyder mask, så som teatermask.
Därför står det oftast med stora bokstäver t ex på din deklaration t ex  JOHAN JONSSON istället för Johan Jonsson
men faktum är att just namnet ex Johan Jonsson är namnet på den juridiska personen. Människan som allmänt kallas Johan är något helt annat. Han har bara rättigheter, inga skyldigheter. Rättigheterna är inskrivna i Deklarationen om De Mänskliga Rättigheterna från 1945.

Japp, så har informationen levererats mig, jag citerar bara... Man kan också göra som tidigare beskrivet i tråden, eller ha någon slags hållhake på dem funkar det med, lite som maffian arbetar...

wikhall_punkt_com

• Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 08:39 »
Eller som en norrlänning som också håller på mycket med denna invecklade juridik uttryckte det i korrespondens till mig:

"Vi äger inget utan har bara lånat världen av våra barn och förfäder. Samma gäller allt levande.
En älg eller ett vildsvin behöver inget tillstånd från någon för att få lufsa och böka ute i skogen, eller för den
delen pissa eller skita i den..."

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 24 apr-12 kl 09:16 »
Förresten...  Trollmor skrev:

"Jag har stött på liknande problem, och snart har vi dessa paragrafryttare på våra eldstäder också."

Det kanske finns en lösning. Den kan dock få en och annan haka att falla ner.
Om jag säger att allt, precis allt, är ett vinstdrivande företag och att det finns två olika slags lag - landets lag enligt global modell och maritim lag enligt Romersk/Brittisk modell, vad säger ni då?

Jag hade en lustig kontakt med en man nyligen som berättade en del om detta...
Jag säger "Det låter intresseväckande!"  I denna tråd, i en särskilt tråd, eller i PM?  :D  *ständigt lika nyfiken*

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 apr-12 kl 15:56 »
Tror inte du ska behöva byta ut ditt fina dass. Kommunen vill nog veta hur skiten hanteras, var den komposteras/hygieniseras och senare sprides. En 1000 liters kompost med två fack ska uppfylla alla krav.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

wikhall_punkt_com

• Västergötland
    • www.wikhall.com
« Svar #18 skrivet: 03 maj-12 kl 08:38 »
Vi var hos kommunen. När de fick veta att vi bara har trädgårdskran och tar in vatten i huset medelst hink eller slang genom fönstret så var det stopp.
Inget vatten in - inget vatten ut. Det finns inget avlopp och därmed inget ärende. Tack och hej, allt är som vanligt igen.

Om trollmor är mer intresserad kan jag sända länkar om det jag skrev tidigare, jag fick rådet att göra det av de kunniga herrarna då jag pratat med dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
alternaiv, Sampa

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser