Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passat som blivit tjurig att starta  (läst 13399 gånger)

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
Passat som blivit tjurig att starta
« skrivet: 22 apr-12 kl 14:48 »
Efter att jag tvättade min Passat i tvätthall i december ville den inte starta.
Och efter det händer det ibland på morgonen när det är fuktigt väder, och när jag väl får igång den den går den ryckigt i början.
När jag ska köra hem på kvällen är det aldrig några problem.
Har låtit en mekaniker lite snabbt titta på den, men han hittade inget fel.
Idag var den extra trilsk så den fick bogseras igång.
Annars brukar den, när den inte startar direkt, starta efter några eller flera försök.

För det allra mesta startar den normalt på en gång.

En annan grej att "vattenlampan" börjar blinka ibland, det kan räcka med att jag stänger av motorn och startar igen så slutar det.
Kan det ha något samband?
« Senast ändrad: 22 apr-12 kl 15:08 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 14:58 »
Fukt någonstans tror jag. Vi har en Golf här som går på för hög och ojämn tomgång när det är fuktigt men har inte hittat felet än. Gamla Oplar kan leva ett halvt liv på det viset.
Att dra isär och sätta ihop alla kontakter, säkringar och andra anslutningar ibland, (ev med lite fuktspray) skadar inte. Speciellt i motorrummet.

F.ö. blöter vi aldrig ner bilarna i onödan  ;D Det ställer till så mycke skit. Speciellt vintertid.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 00:10 »
Vilken årsmodell och vilken motortyp är det?

Om det finns kontaktdon av den typen som har en gummikåpa som tätning mot kabelstammen, så är ett tips att lossa alla sådana du kommer åt, kräng av gummikåporna, blås om möjligt med tryckluft från båda sidor på kontakterna så du vet att allt blir torrt. Om du inte har tillgång till tryckluft så kan det vara nog så bra att låta bilen stå över natten i en varm och torr lokal med alla kontakter lossade. Lämpligen börjar man med jobbet när motorn är varm så kan motorns värme bidra till att torka alltsammans.

Xoot

  • Gäst
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 00:23 »
Låter som att du försökt dig på en motortvätt samtidigt och fått fukt därigenom.
Får den några felkoder? Modell och motor är bra att veta..

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 05:41 »
95 års var cl 1,8 l

Nej ingen motortvätt, bara en automattvätt.
« Senast ändrad: 23 apr-12 kl 05:45 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #5 skrivet: 23 apr-12 kl 09:20 »
Det är alltså den här vanliga 1,8 l 66 kW (90 hk) motorn med centralinsprutning.
Då skulle jag i första hand gissa på att det är blött i fördelaren.  Om du kan få igång motorn, så varmkör den och ställ sedan bilen inomhus. Ta av fördelarlock, rotor och kondensskydd och ta in dem för att diska dem ordentligt, under tiden ser motorns värme till att eventuell fukt som finns i underdelen av fördelaren avdunstar. Granska fördelarlock och rotor mycket noga och byt dem om det finns sprickor i bakeliten eller tecken på att strömmen har slagit över på fel ställe. Om du har tillgång till en multimeter, ohmmät motståndet i rotorn och kolla att det inte är avbrott där. Det borde vara mellan 1 och 10 kohm.

Ett annat vanligt fel på sådana där bilar är att det blir överslag i de skärmade tändstiftskabelskorna, men det felet brukar bara visa sig på en cylinder åt gången och leder till att motorn går ojämnt. Man kan lösa det genom att ta bort skärmkåporna, även om det leder till lite mer radiostörningar från tändsystemet.

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #6 skrivet: 23 apr-12 kl 09:34 »
Det är alltså den här vanliga 1,8 l 66 kW (90 hk) motorn med centralinsprutning.
Då skulle jag i första hand gissa på att det är blött i fördelaren.  Om du kan få igång motorn, så varmkör den och ställ sedan bilen inomhus. Ta av fördelarlock, rotor och kondensskydd och ta in dem för att diska dem ordentligt, under tiden ser motorns värme till att eventuell fukt som finns i underdelen av fördelaren avdunstar. Granska fördelarlock och rotor mycket noga och byt dem om det finns sprickor i bakeliten eller tecken på att strömmen har slagit över på fel ställe. Om du har tillgång till en multimeter, ohmmät motståndet i rotorn och kolla att det inte är avbrott där. Det borde vara mellan 1 och 10 kohm.

Ett annat vanligt fel på sådana där bilar är att det blir överslag i de skärmade tändstiftskabelskorna, men det felet brukar bara visa sig på en cylinder åt gången och leder till att motorn går ojämnt. Man kan lösa det genom att ta bort skärmkåporna, även om det leder till lite mer radiostörningar från tändsystemet.
Det var det första jag gjorde, inget fel.

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 09:38 »
Det var det första jag gjorde, inget fel.

Har du kollat även inne i hålet i rotorn? Sprickor där leder till att strömmen slår över till axeln, som är väl jordad.

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #8 skrivet: 23 apr-12 kl 09:44 »
Har du kollat även inne i hålet i rotorn? Sprickor där leder till att strömmen slår över till axeln, som är väl jordad.
Nej, men rotorn är ganska ny.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #9 skrivet: 23 apr-12 kl 23:16 »
Det kan nog vara läge att ta en titt på skärmkåporna runt tändstiftskabelskorna ändå. Och för den delen byta tändstift om det är länge sedan det gjordes.

Andra saker som kan ge startsvårigheter eller konstig tomgång är om gummifoten mellan gasspjällhuset och insugningsröret har börjat spricka eller tappa formen så att motorn drar tjuvluft där, eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig, resten av vägen till bromsservot är det en styv plastslang.

Om bilen har en tändspole som ser ut som en "transformator" och är fastskruvad på tändmodulen, så ta isär dem och kolla att anslutningarna däremellan ser bra ut och det inte finns någon fukt där.

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #10 skrivet: 23 apr-12 kl 23:41 »
Det kan nog vara läge att ta en titt på skärmkåporna runt tändstiftskabelskorna ändå. Och för den delen byta tändstift om det är länge sedan det gjordes.

Andra saker som kan ge startsvårigheter eller konstig tomgång är om gummifoten mellan gasspjällhuset och insugningsröret har börjat spricka eller tappa formen så att motorn drar tjuvluft där, eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig, resten av vägen till bromsservot är det en styv plastslang.

Om bilen har en tändspole som ser ut som en "transformator" och är fastskruvad på tändmodulen, så ta isär dem och kolla att anslutningarna däremellan ser bra ut och det inte finns någon fukt där.
Hm, kan inte du komma hit och göra allt det där ;)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Huggorm

  • Gäst
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #11 skrivet: 24 apr-12 kl 00:48 »
Om det är vatten som orsakar det så är det bara att vänta så torkar det till slut. Jag hade en gång en bmw som startade på fem cylindrar efter att jag kört genom en extremt djup vattenpöl, den gjorde så varje gång man startade den och efter kanske tio sekunder kom även den sjätte cylindern igång och man kunde köra. Efter ett halvår gick det över av sig själv  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #12 skrivet: 24 apr-12 kl 08:20 »
Hm, kan inte du komma hit och göra allt det där ;)

Nja, jag har inga ärenden så långt söderut planerade inom överskådlig tid :) Det närmaste är väl att jag ska till Stockholm i slutet av den här veckan.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 10:26 »
Citera
eller om vakuumslangen till bromsservot har gått sönder. Den första decimetern närmast insugningsröret brukar det vara en mjuk oarmerad gummislang som är rätt ömtålig

Jo nu minns jag! Min Passat hade ett knippe slangar som ställde till ett&annat. Minns inte vad problemet var eller vilken slang, men där finns några. Efter byte återgick allt till normalt och problemfritt läge. :D Fan vad den bilen var billig att äga, annat än Volvo 945:an.  >:(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #14 skrivet: 24 apr-12 kl 17:56 »
Nu har jag hämtat den från bilverkstan och de har bytt tempgivaren för det hade de erfarenhet av från Passater att det kunde vara felet, när de är svårstartade, fast de hade inte hittat något fel. Jag ifrågasatte varför de hade gjort det om de inte var säkra.
När jag körde hem kom jag på att jag inte sagt till dem att "vattenlampan" brukade blinka ibland.
Så det verkar rimligt att det var den, eller?
Jag vet ingenting om bilar.....

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 23:41 »
Nu har jag hämtat den från bilverkstan och de har bytt tempgivaren för det hade de erfarenhet av från Passater att det kunde vara felet, när de är svårstartade, fast de hade inte hittat något fel. Jag ifrågasatte varför de hade gjort det om de inte var säkra.
När jag körde hem kom jag på att jag inte sagt till dem att "vattenlampan" brukade blinka ibland.
Så det verkar rimligt att det var den, eller?
Jag vet ingenting om bilar.....

Jodå, det har hänt mer än en gång att tempgivare har varit opålitliga och inte fungerat som de ska i "skarpt läge" vid start, även om den verkar vara i perfekt skick när man har den liggande lös på en arbetsbänk och mäter på den.

Men en så pass modern bil som din Passat borde ge en felkod som verkstaden kan läsa av via bilens diagnosuttag (det är inte bara märkesverkstäder som kan göra det, utan möjligheten finns öppen för vem som helst med en kabel som man köper för några hundralappar på eBay samt en gratisprogramvara) om det är problem med tempgivaren.

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #16 skrivet: 25 apr-12 kl 11:51 »
Jodå, det har hänt mer än en gång att tempgivare har varit opålitliga och inte fungerat som de ska i "skarpt läge" vid start, även om den verkar vara i perfekt skick när man har den liggande lös på en arbetsbänk och mäter på den.

Men en så pass modern bil som din Passat borde ge en felkod som verkstaden kan läsa av via bilens diagnosuttag (det är inte bara märkesverkstäder som kan göra det, utan möjligheten finns öppen för vem som helst med en kabel som man köper för några hundralappar på eBay samt en gratisprogramvara) om det är problem med tempgivaren.
I morse startade den inte, förrän på 10-e försöket, så då var det inte det :(

Det står på verkstaden att de är experter på el :-\
« Senast ändrad: 25 apr-12 kl 11:54 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #17 skrivet: 25 apr-12 kl 16:09 »
I morse startade den inte, förrän på 10-e försöket, så då var det inte det :(

Det står på verkstaden att de är experter på el :-\
..Verkar ju inte som verkstaden felsökt...har dom inte det är det just att låta kunden prova gratis och se om det var det som var felet. Naturligtvis ska dom läsa ut felkoder. Normalt startförfarande kan vara att man hör motorn tröska runt tror max 5 gånger,varm kanske höra tre trösk. Får man göra omförsök flera gånger dränks katten i soppa vilket inte är bra,inte för plånboken heller. Tänkte på det du kallar vattenlampa...kolla så det inte försvinner kylvätska,vatten i cylindrarna kan ju göra den svårstartad. Tändkablar och dylikt bör ju vara fräscha....annars byt...

alternaiv

  • Inlägg: 9361
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #18 skrivet: 25 apr-12 kl 17:59 »
..Verkar ju inte som verkstaden felsökt...har dom inte det är det just att låta kunden prova gratis och se om det var det som var felet. Naturligtvis ska dom läsa ut felkoder. Normalt startförfarande kan vara att man hör motorn tröska runt tror max 5 gånger,varm kanske höra tre trösk. Får man göra omförsök flera gånger dränks katten i soppa vilket inte är bra,inte för plånboken heller. Tänkte på det du kallar vattenlampa...kolla så det inte försvinner kylvätska,vatten i cylindrarna kan ju göra den svårstartad. Tändkablar och dylikt bör ju vara fräscha....annars byt...
Tack!
Tändkablar och dylikt är fräscha.
Hm, jo jag fick fylla på ganska mycket kylvätska för ett tag sedan.
Om jag inte har bråttom så går jag ut och försöker starta sedan går jag in en stund och så ut igen, ingen gas, då brukar den starta efter kanske 3 försöket.
Det har jag nu lärt mej av erfarenhet, imorse hade jag bråttom.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #19 skrivet: 25 apr-12 kl 19:37 »
...Ja kylarvatten ska ju inte försvinna utan anledning...haft blev på en Opel med vattenläck in i cylindrarna,symptom..spruttibang bang när man körde iväg,pysande ljud ur expansionskärlet när man stannade. I ditt fall hade jag kört med gas första försöket,tänder det då finns det gnista,fel i bränsledelen. Alternativ 2...skruvat ur ett tändstift efter första startförsöket,kollat om det är blött eller torrt. Alternativ 3..vet inte på din bil,men på vissa bilar går bränslepumpen när man har tändningen på,andra bara när man kör på starten. Tänkte om soppan rinner tillbaks,dålig backventil, om du hör pumpen surra en liten med tändningen på,stäng av,på med tändning igen stäng av,gör ett startförsök. Går pumpen bara när du kör på starten,knäpp till några gånger med nyckeln,sedan fullt startförsök.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 4 användare (1 dolda)
hannakjellin, peterm, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser