Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passat som blivit tjurig att starta  (läst 13341 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #20 skrivet: 25 apr-12 kl 21:03 »
Alternativ 3..vet inte på din bil,men på vissa bilar går bränslepumpen när man har tändningen på,andra bara när man kör på starten. Tänkte om soppan rinner tillbaks,dålig backventil, om du hör pumpen surra en liten med tändningen på,stäng av,på med tändning igen stäng av,gör ett startförsök. Går pumpen bara när du kör på starten,knäpp till några gånger med nyckeln,sedan fullt startförsök.

På den här bilen sitter bränslepumpen i tanken så man hör knappt något av den i vanliga fall.
Backventilproblem är något som framför allt brukar drabba bilar med mer eller mindre mekaniska insprutningssystem (K-jetronic och KE-jetronic), de har ju en tryckackumulator där bränsle är lagrat under tryck, om bränslet har läckt tillbaks till tanken ur den tar det tid att få igång motorn.
På centralinsprutningen som den här Passaten har, är det för övrigt mycket lätt att se om det kommer bränsle ur spridaren vid startförsök. Det är bara att ta loss luftintagsslangen från spjällhuset och kika ner i det medan en medhjälpare vrider på nyckeln, spridaren sitter ovanför gasspjället så bränsleduschen är fullt synlig.

Ett knep som kan fungera är att koppla in en manuell strömbrytare för insugningsrörsförvärmningen så att man kan slå på den 30 sekunder före start. Det är mycket användbart när man kör VW med centralinsprutning på E85. På ett äldre utförande av centralinsprutningssystemet som användes ungefär 1988-92, kopplas värmeelementet in så snart man slår på tändningen så på sådana bilar är det bara att vänta 30 sekunder mellan tändningstillslag och start.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #21 skrivet: 26 apr-12 kl 16:53 »
På den här bilen sitter bränslepumpen i tanken så man hör knappt något av den i vanliga fall.
Backventilproblem är något som framför allt brukar drabba bilar med mer eller mindre mekaniska insprutningssystem (K-jetronic och KE-jetronic), de har ju en tryckackumulator där bränsle är lagrat under tryck, om bränslet har läckt tillbaks till tanken ur den tar det tid att få igång motorn.
På centralinsprutningen som den här Passaten har, är det för övrigt mycket lätt att se om det kommer bränsle ur spridaren vid startförsök. Det är bara att ta loss luftintagsslangen från spjällhuset och kika ner i det medan en medhjälpare vrider på nyckeln, spridaren sitter ovanför gasspjället så bränsleduschen är fullt synlig.

Ett knep som kan fungera är att koppla in en manuell strömbrytare för insugningsrörsförvärmningen så att man kan slå på den 30 sekunder före start. Det är mycket användbart när man kör VW med centralinsprutning på E85. På ett äldre utförande av centralinsprutningssystemet som användes ungefär 1988-92, kopplas värmeelementet in så snart man slår på tändningen så på sådana bilar är det bara att vänta 30 sekunder mellan tändningstillslag och start.
Njaaa...vet bilar med pump i tanken där dom hörs...om det läcker lite från sopparöret eller en slang kan det ta en stund innan soppan kommer fram...Annars trådskaparen glöm inte kolla kylarvattenläckan för det är en grej som kan bli kostsam om det vill sig illa.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #22 skrivet: 01 maj-12 kl 15:12 »
Njaaa...vet bilar med pump i tanken där dom hörs...om det läcker lite från sopparöret eller en slang kan det ta en stund innan soppan kommer fram...Annars trådskaparen glöm inte kolla kylarvattenläckan för det är en grej som kan bli kostsam om det vill sig illa.

Jodå, men just på VW från 90-talet brukar pumpen vara synnerligen tyst. Däremot hörs den tydligt på t ex Ford Focus och Volvo 900-serie. Apropå det, undrar hur det kommer sig att bränslepumpen på Focus FFV låter mer när man har bensin i tanken än när bilen körs på E85?

Huggorm

  • Gäst
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #23 skrivet: 01 maj-12 kl 16:08 »
Olika konsistens på bränslet kanske? Om det ena är mer trögflytande får pumpen jobba hårdare

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #24 skrivet: 01 maj-12 kl 16:33 »
Knappast större skillnad än mellan kallt och varmt bränsle av samma sort. Och ljudskillnaden är densamma både på sommaren och vintern.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #25 skrivet: 01 maj-12 kl 23:32 »
Jodå, men just på VW från 90-talet brukar pumpen vara synnerligen tyst. Däremot hörs den tydligt på t ex Ford Focus och Volvo 900-serie. Apropå det, undrar hur det kommer sig att bränslepumpen på Focus FFV låter mer när man har bensin i tanken än när bilen körs på E85?
Opel Kadetts pump brummar bra några sekunder med tändning på  :D ....Volvo 740 med bara en pump i tanken hörs också,tycker det är bra det hörs. Lustigt det där med ljudskillnad på pumpen i Ford focusbilen,kanske som man ska få dåligt samvete om man häller i bf95  :D ....Övrigt bråkat med motorstyrningens  tempgivare på Volvon,intermittent fel,symptom:känner att motorns effekt är sämre,när temperaturmätaren kommit upp till mitten,börjar bilen rycka tappa ork,tomgång svajig,låg,svarar inte på gas,kan misstända i insuget,går mycket magert,dör men startar lätt igen,inte körbar...soppatryck finns...spridarna öppnar inte riktigt...drar jag på min kallstarsfunktion kvicknar den till. Felkod 1-1-3 som drar med sig magert fet koderna. Kokade givaren men kunde inte se något fel,böt den ändå,nu går bilen som ny..hoppas det var felet så slipper jag skära i sladdhärvan  :D... felet kom bara då och då...inte lång stund att felsöka på..
« Senast ändrad: 01 maj-12 kl 23:34 av Tännlappen »

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #26 skrivet: 01 maj-12 kl 23:35 »
Övrigt bråkat med motorstyrningens  tempgivare på Volvon,intermittent fel,symptom:känner att motorns effekt är sämre,när temperaturmätaren kommit upp till mitten,börjar bilen rycka tappa ork,tomgång svajig,låg,svarar inte på gas,kan misstända i insuget,går mycket magert,dör men startar lätt igen,inte körbar...soppatryck finns...spridarna öppnar inte riktigt...drar jag på min kallstarsfunktion kvicknar den till. Felkod 1-1-3 som drar med sig magert fet koderna. Kokade givaren men kunde inte se något fel,böt den ändå,nu går bilen som ny..hoppas det var felet så slipper jag skära i sladdhärvan  :D... felet kom bara då och då...inte lång stund att felsöka på..

Har du läst av felkoder för tändsystemet också? Om det börjar spruta felkoder samtidigt kan man vara rätt övertygad om kabelstamsproblem.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #27 skrivet: 02 maj-12 kl 01:00 »
Har du läst av felkoder för tändsystemet också? Om det börjar spruta felkoder samtidigt kan man vara rätt övertygad om kabelstamsproblem.
Japp läst av för tändsystemet också,inga felkoder där,hoppas jag klarar mig undan kirurgin med kabelstammen. Lossat kontakter,summrat emellan,kört med summer från bränsleboxen med lossad kontakt,inga fel.

alternaiv

  • Inlägg: 9356
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Passat som blivit tjurig att starta
« Svar #28 skrivet: 01 jun-12 kl 21:12 »
Det var tändspolen, bytte den igår och nu uppför min gamla trotjänare sej normalt igen.
Jag är så glad :) :) :)
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser