Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall/stall och beten/vallodling?  (läst 3152 gånger)

Eriksgårdare

• Jämtland
Ligghall/stall och beten/vallodling?
« skrivet: 22 apr-12 kl 11:38 »
Kommer att skaffa får inom några år och funderar på hur man på bästa sätt ska organisera byggnader och utfodringsanordningar och odlingar? Vi kommer förmodligen aldrig att ha nogon stordrift på får, jag vet inte hur många djur som är lämpligt för vår mark. Gården är idag en hästgård. Vi har 4 ha bete, mestadels timotej och naturbete. Utöver det finns 8 ha åkermark. Åkermarken är utarrenderad till årsslutet och jag har möjlighet att förlänga arrendet om jag vill. I höstas plöjde jag upp 1 ha för nysådd. Först några frågor om bete och odlingar?

Behöver man odla klöver/örter där för att kunna ta grovfoder till kommande fårflock, eller klarar de sig på timotej? En annan fråga är om får kan äta silage eller om de måste ha torrhö? Undrar också om man behöver så in klöver/örter i betesmarker eller om det vi har idag fungerar?

Min andra fundering gäller stall/ligghall och utfodringsanordningar. Stallet vi har till hästarna har en stor del som är outnyttjad. Det finns ca 9 boxar 2,5X3 m som aldrig kommer att kunna hyras ut till hästfolk. Dessutom finns ett vagnslide (genomfart för lastning av hö till höloft) där det är en yta på ca 8X10 m som kan göras om till ligghall. Den är oisolerad. Ska jag göra om stalldelen till ligghall behöver jag ha grindar i tillhörande vinterhage för att kunna använda den väg som går bakom stallet. Utöver det har vi en större gammal timmerlada ca 10X6 meter som tidigare använts som havre och höförråd som också kan användas som ligghall. Både i ladan och stalldelen krävs en hel del arbete med att flytta gammalt hö och bråte för att de ska kunna användas så jag undrar hur ni hade tänkt?

Är det dumt att tro att man ska kunna hålla får inne i vinterhagen om man behöver öppna och stänga grindar för genomfart flera gånger om dagen? De oanvända boxarna, kommer de att komma till användning för fåren, eller kan man skrota dem och använda utrymmet till andra djur? Ligghallen - hur skulle ni preparera underlaget för bästa gödselhantering och komfort för fåren - betongplatta, singel eller bara jord? Vilket strö är bäst att använda? Och sist, men inte minst - vilka utfodringsanorningar behöver man bygga/köpa för att spara tid med utfodringen?

Många frågor blir det  ;D

vallar-elin

• Norrbotten
SV: Ligghall/stall och beten/vallodling?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 14:43 »
Härligt! :)

Jag kan börja med det tråkigaste svaret av dem alla, nämligen att kolla på SJV i olika Broschyrer (PDF) och mått för fårstallar.
För just fårhus så rekommenderar jag broschyren byggnader för lammproduktion just för att den innehåller många fina bildexempel på olika byggnader som folk gjort om och modifierat till fårhus.

Jag är lite i din sits, skall bygga om en gammal ladugård inför nästa vinter för att rymma fler djur och sedan bygga nytt, så det blir många funderingar liknande dina! Både när det kommer till foder/bete/utrymmen osv.

Jag skulle vara lycklig om jag hade så många byggnader som du att välja på. Där jag bor har de brännt allt som var av trä i princip, bara den gamla ladugården i sten står kvar. I svärmors barndom hade de tydligen som valborgstardition att varje år bränna ned en lada..  :-\
Jag ska följa den här tråden och återkommer säkert.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 17:32 »
Ja, vallen med timotej är ju inte så lämpligt fårfoder. Det blir mycket grova strån av timotej,  som får inte äter...
Men om du gör ensliage på det och får det hackat så kanske det går ner lite bättre. Med det så besvarar jag din fråga om får äter ensilage, ja det gör dom. Men det är noga med kvaliteén på ensilaget, det får absolut inte vara någon jord eller gödselrester i ensilaget!!

Andra och tredjeskördar brukar bli lite med finstråiga, och passar får lite bättre. Likaså gamla vallar, med tunna strån. Det finns foderblandningar hos Olssons frö, om du vill så om! Får ska inte ha ensilage med rödklöver i...

Byggnader, jag välj en byggnad som du kan köra in med traktor i!! ;D Så att du kan ta ut ströbädden med traktorn.
Jag hade inte haft fåren där man måste öppna för att köra in och ut. En del individer är mästare på att smita ut genom öppna grindar, vips så är de ute!! Då behöver du en vallhund för att plocka in dom igen :o 8) ;D
Betongplatta är väl det bästa underlaget, om du ska ta ut ströbädden med traktor.

Du kommer antagligen att kunna hålla 30-40 tackor på din mark. Du behöver fodergrindar runt ensilagebalarna, kolla in Knarrhults fodergrindar.
Jag tycker att en vallhund borde ingå i inventarierna också, fårlivet är så mycket lättare om man har en bra hund!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 22:13 »
Men om du gör ensliage på det och får det hackat så kanske det går ner lite bättre.

Du kommer antagligen att kunna hålla 30-40 tackor på din mark. Du behöver fodergrindar runt ensilagebalarna, kolla in Knarrhults fodergrindar.
Jag tycker att en vallhund borde ingå i inventarierna också, fårlivet är så mycket lättare om man har en bra hund!!!

Behövs en hackmaskin av något slag när man hackar eller? Var hittar man sådana och vad kan de kosta?

Tack för tipset om fodergrind!

Men 30-40 tackor tror jag blir lite för mycket i dagsläget. Hästarna ska ju äta också ;)

Hur många tackor kan man föda över vintern om vi nu skulle odla upp den hektar jag plöjt för nysådd med fröblandning från Olssons?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-12 kl 07:15 »
Hackas görs fodret i samband med rullningen, dvs entrepenören som rullar enislaget, måste ha en hack i maskinen.

Hur mycket bete har du över till fåren? (Dålig, förvirrad över räkningen :-[)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 apr-12 kl 18:25 »
Som det är idag finns det inget över till fåren, därav behöver jag ta en funderare kring det nya arrendet. Jag kan i princip göra som jag vill - arrendera ut allt eller bara en liten plätt. Allt beror på hur mycket mark jag behöver avsätta för fåren. Skulle tro att vi nästa år kommer att börja smått med 5-10 tackor. Kanske utöka året efter om vi känner att det passat oss.

Hagarna bestämmer vi över själv, men jag kan fylla dem med hästar som hyr in sig om jag vill. Det är ingen jätteinkomst i det och förmodligen mer ekonomi att använda en del av betet till får eller? Eftersom det mest växer timotej antar jag att även betesmarkerna behöver stödsås med örter och klöver???

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 24 apr-12 kl 12:42 »
Det jag skulle vilja säga om byggnader för får och dina alternativ är att först se på vilken byggnad som har bäst klimat för fåren. Välj en byggnad som passar fårens behov. Dvs den kan gärna vara kall och luftig men inte dragig och fuktig.(går att hitta bra info om fårens levnadsmiljö).
Sedan bör man tänka på hur det är att arbeta i den byggnaden. Kan man ställa i ordning så att det sliter så lite som möjligt på djurägaren när denne skall ge grovfoder och vatten är det bra. Samma sak med utskottning av ströbädden. Välj en byggnad där man kan köra in med traktor alt. minigrävare eller vad man har till hands.

Och så tycker jag att det är guld värt att kunna avvara en byggnad som funkar som garage/förvaring av maskiner och redskap etc.

Kanske kan du ha någon box i ditt stall som kan avvaras till sjukbox om du måste flytta undan ett sjukt djur och ha det på en plats som går att värma upp?

Bete och grovfoder är jag ingen expert på, men jag håller på och lär mig :) Som vallhunden skrev så går det nog bra med timotej i ensilage. För att fåren skall ta upp näringen från timotej är det bäst att man slår det tidigt alt. 2:a eller 3:e skörd. Huvudsaken är att fibervärdet i fodret inte tillåts bli för högt. Då äter djuren för mkt fibrer som magarna måste behandla och delen näringsrikt foder blir för låg.
Detsamma gäller med beten. Jag skulle tycka det var bra om du sådde in åtminstone en del av dina marker för att få ett bra bete för får. Sedan går det ju att putsa markerna också, för att timotejen skall hållas på en "låg nivå".
Dessutom kan du ju kolla upp lite hur det funkar med sambete mellan häst och får. Fåren betar ju helst i undervegetationen, nära marken medan hästarna gillar längre gräs. Kolla upp i så fall om det finns några särskild regler runt det.

var betar hästarna? Kanske kan du kolla upp hur dina naturbeten ser ut, är det örter och gräs som fåren kan tänkas föredra där?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 26 apr-12 kl 09:42 »
Våra betesmarker är nästan uteslutande gräs. Vi har en del outnyttjade ytor som är buskbeväxta, samt lite mer varierad vegetation, men det är inte många hektar. Vi har en del åkermark nära vatten som man skulle kunna göra en sommarhage av, men inte heller det kan rymma många djur. Å andra sidan är det nog inga problem att kunna arrendera naturbeten i bygden, det enda negativa med det är rovdjurshot. Det finns gott om björn här.

Just nu lutar jag åt att använda stalldelen istället för Ladan. Det går att köra in med traktor där och fåren får 15 meter upp till tak :) Dessutom går det att förvara torrhö direkt ovanför på höloft. Får ordna någon slags sluss för att kunna använda vägen bakom stallet. Den stora kostnaden med det blir att gjuta platta under liggdelen, men det kanske man kan ordna själv mha goda vänner.

Om jag har förstått det rätt så kan man alltså fodra fåren med mestadels gräs-silage om det hackas och skördas tidigt alt som efterskörd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 2 användare
ärt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser