Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Periodiseringsfonder och expansionsfonder  (läst 4849 gånger)

Suresh

• -
Periodiseringsfonder och expansionsfonder
« skrivet: 22 apr-12 kl 10:18 »
Jag bokför åt en hederlig småföretagare just nu och det oroar mig. Han gör en vinst på 250 000 kr och de har inte mina tidigare klienter utsatt sig för.

Så vad gör man med ett så stort överskott? Avsätter till periodiserings och/eller expansionsfonder. Periodiserat har jag gjort förut, men resten är ny mark för mig så jag tar gärna emot tips och förslag.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: Periodiseringsfonder och expansionsfonder
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 10:44 »
Intressant fråga. Det är nog inte många småbrukare som har vinst överhuvudtaget. Vore kul att veta vad för typ av verksamhet denne person driver. Jag väntar på svar från de som kan mer, trots att jag ligger på underskott... Svar kan nog finnas på skattemyndighetens hemsida gissar jag.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 10:53 »
Intressant fråga. Det är nog inte många småbrukare som har vinst överhuvudtaget. Vore kul att veta vad för typ av verksamhet denne person driver. Jag väntar på svar från de som kan mer, trots att jag ligger på underskott... Svar kan nog finnas på skattemyndighetens hemsida gissar jag.

Han är en invandrad hantverkare i byggbranchen. Enskild firma.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 11:41 »
En sak är klar, med denna vinst är det dax att bilda AB.  Visst kan man skjuta på skatter, men de ska en gång betalas, finns stora investeringar under överskådlig, så varför inte expansionsfondens möjligheter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 22 apr-12 kl 12:05 »
Skatteverkets online-deklarationsblankett maximerar expansionsfond och periodiseringsfond om man trycker på rätt knappar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 22 apr-12 kl 15:09 »
Pengarna är inte företagarens egna förrän de är beskattade. Ju mer man betalar i skatt, ju mer har man tjänat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 15:23 »
Vad har han för eget kapital till att börja med?

Har han levt upp pengarna via egna uttag så finns ju inget utrymme för expansionsfonder eller räntefördelning, utan endast periodiseringsfonder återstår. Och den gör ju bara 30 %.

Skattereglerna mellan enskild firma och AB, är nu så utjämnade, så i det här inkomstintervallet är det ännu hugget som stucket.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 apr-12 kl 15:47 »
Ett AB är  Ltd, LLC  (Ja det behöver inte vara registrerat här) är fördelaktigare.  Ef med omsättning över 400 000, om man går med bra vinst  bör man ombilda. En mycket bra företagsform är KB med ett AB som ansvarig delägare.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 16:10 »
Man får bara akta sig så man inte gör en så komplicerad företagskonstruktion så man måste lägga hela vinsten på en konsult som kan hålla ihop det.  Men visst, omsätter man uppåt en miljon så håller jag med dig, Skytten.

Men hursom så är det avgörande vad man har gjort med pengarna. Finns dom kvar på kontot så kan man ju med en expansionsfond få bort hela årets resultat, om man så skulle vilja. Och bara betala den lägre expansionsfondskatten.
Har man levt upp pengarna..tja, då är det mest bara att bita i det sura och skatta fram dom.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 22 apr-12 kl 18:26 »
Man får bara akta sig så man inte gör en så komplicerad företagskonstruktion så man måste lägga hela vinsten på en konsult som kan hålla ihop det.   Men visst, omsätter man uppåt en miljon så håller jag med dig, Skytten.

Men hursom så är det avgörande vad man har gjort med pengarna. Finns dom kvar på kontot så kan man ju med en expansionsfond få bort hela årets resultat, om man så skulle vilja. Och bara betala den lägre expansionsfondskatten.
Har man levt upp pengarna..tja, då är det mest bara att bita i det sura och skatta fram dom.

Fast jag kan inte begripa vad OMSÄTTNINGEN har för betydelse. Mer än att varje omsatt krona har en kostnad i sig. Är rörelsen någorlunda sund så är det vinsten som är intressant. Då är det ju bra att få behålla den. Hellre beskatta den än lägga den på avancerad konsultation. För då är den ingen vinst längre!
Visst har många försökt smälla i mig att de lever på avdragen men ingen har lyckats än.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 22 apr-12 kl 18:41 »
Många branscher kan, kan relatera omsättning/vinst. En hög vinstandel av omsättningen har ju den som bara debiterar tid och bilersättning.
Ibland är 8% vinst bra och 40% dåligt, beroende på vad man håller på med. Större företag har normalt också större omsättning oavsett hur bra de går.

Periodiseringar, alltså skjuta på skatten, är berättigat, lagligt och till för de som har mycket ojämn konjunktur, t.ex. artister, eller om man har växtvärk.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 22 apr-12 kl 18:54 »
Många branscher kan, kan relatera omsättning/vinst. En hög vinstandel av omsättningen har ju den som bara debiterar tid och bilersättning.
Ibland är 8% vinst bra och 40% dåligt, beroende på vad man håller på med. Större företag har normalt också större omsättning oavsett hur bra de går.

Periodiseringar, alltså skjuta på skatten, är berättigat, lagligt och till för de som har mycket ojämn konjunktur, t.ex. artister, eller om man har växtvärk.

Jomen DET vet jag och använder av och till i EF. Vet också av erfarenhet hur vanskligt det kan va att skjuta upp skatten och var gränserna går för att det ska va vettigt. Men ibland måste man............

Har sett så många som haft AB och alltid varit livrädda för att betala skatt. Sen har de fått låna för att reda ut, därefter kommit på obestånd etc.
Sen finns det de som beskattat allt de orkat, när de sen behövt har de haft pengar att sätta in. Deras bolag har samma org.-nr. år efter år och inte har de varit tvungna att sätta AB:t på hustru och barn och levt med näringsförbud.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 apr-12 kl 22:56 »
Undrar hur det har gått för TS, kommer han fram till nåt tro..

Vad gäller fonderna så tycker jag överlag att mina kunder är lite för rädda att utnyttja de system som finns för skatteutjämning, utan helst vill betala in sin skatt direkt.
Men vet man att man ska investera om några år, så är ju fonderna utmärkta hjälpmedel. man slipper ju numera panikköpa inventarier på nyårsaftonen...

100 000 tycker jag man kan ha i en periodiseringsfond.  Skulle man sluta sin firma, så får man i nödfall låta den vara kvar registrerad och återföra 20 000 per år från fonderna. Dvs lika mycket som grundavdraget. Jobba kan man ju göra ändå, fast man har en firma reggad.

Suresh

• -
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 11:30 »
Vad har han för eget kapital till att börja med?

Noll.
Citera
Har han levt upp pengarna via egna uttag så finns ju inget utrymme för expansionsfonder eller räntefördelning, utan endast periodiseringsfonder återstår. Och den gör ju bara 30 %.

60 000 fanns på företagskontot vid årsskiftet, 100 000 nu.

Var skall jag enklast läsa på?

Suresh

• -
« Svar #14 skrivet: 24 apr-12 kl 11:33 »
Man får bara akta sig så man inte gör en så komplicerad företagskonstruktion så man måste lägga hela vinsten på en konsult som kan hålla ihop det.

Som konsult in spe håller jag inte med.

Suresh

• -
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 11:37 »
Skatteverkets online-deklarationsblankett maximerar expansionsfond och periodiseringsfond om man trycker på rätt knappar.

Intressant. Det skall undersökas.

Och visst kan man lägga in förluster från föregående år någonstans?
« Senast ändrad: 01 maj-12 kl 04:48 av S:t Suresh av Assisi »

Existens?

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 apr-12 kl 11:44 »
Noll.
60 000 fanns på företagskontot vid årsskiftet, 100 000 nu.

Var skall jag enklast läsa på?

Eget kapital =

Ingående eget kapital ( och här kan man ju för enkelhetens skulle ta tillgångar minus skulder )
- egna uttag
- inbetald skatt
+ egna insättningar
+ årets resultat
= årets utgående egna kapital

Räkna fram det och återkom..

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 apr-12 kl 11:47 »
[/quote

Föregående års förluster för du in vid punkt R24 på NE-blanketten

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 24 apr-12 kl 11:49 »

De ska vara förifyllda.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Suresh

• -
« Svar #19 skrivet: 01 maj-12 kl 04:48 »
Case closed. Whiskey erhållen. Periodisering, reseavdrag och föregående års förlust löste biffen. Tack för samtalet. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 3 användare (1 dolda)
arlinet, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser