Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  staket  (läst 2208 gånger)

LeahTeah

• Skåne
staket
« skrivet: 21 apr-12 kl 19:28 »
Hej, jag har två dvärggetter som just nu har vanligt grönt nätstaket på ca 110cm högt, ska hägna in en annan hage åt dom nu och funderar på att bara använda tråd med el. Någon som bara använder er av eltråd? och hur brett har ni mellan trådarna? :)

:)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: staket
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 09:09 »
Börja med att lära dom vad ett elstängsel är.

Jag har goda erfarenheter av det flyttbara nätet 109 cm, 9 strömtrådar, styva lodräta stag.  Lite dyrt i inköp, men återanvändningsbart allteftersom getterna betar rent och/eller pluppar ur sig parasitägg!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LeahTeah

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 18:26 »
Dom vet absolut var elstängsel är, hos uppfödaren gick dom med nät och sen en eltråd innanför och dom var aldrig utanför då men ja:)

Solöga

• Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
« Svar #3 skrivet: 23 apr-12 kl 20:48 »
Jag har endast el till min flock.
Det är inte dvärggetter utan lite större.

Det viktigaste är nog att se till att nya och killingar lär sig vad den betyder och att dom är nöjda med hagen  ;) annars spelar det nog ingen roll hur väl de "lärt" sig eltrådarna.

Första tråden sitter ca 10 cm från marken, sedan en vid ytterligare 20-25 cm, en vid ca 40cm, en vid ca 60cm samt den sista på runt metern.
Du kanske behöver ha tätare mellan trådarna eftersom dina getter är mindre.

Lycka till!

LeahTeah

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 12:29 »
hallå igen! det kommer finnas massor med sly,träd och stenar att hoppa på där ute, men det är väl bara att testa och se om dom hålelr sig där  :)
Tack för "tråd informationen"  ;)

Tösen

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 maj-12 kl 21:47 »
Ursäkta mig så hemskt mycket om jag tycks kapa tråden.. tyckte mest det kändes lite onödigt att starta nytt o:)

Skulle bara vilja ställa frågan vad ni rutinerade tror om mitt hägnbygge.. Hade tänkt mig 90 cm fårnät med fyra eltrådar, varav den översta med distansisolator ca 110 cm ovan mark. Mina getter är inte bakanta med el hittills.... vet att det kan variera mellan individer och att det finns andra trådar att läsa meen jag frågar ändå hihi.. trevlig helg alla getglada ;D
Det blir vad du gör det till!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 05 maj-12 kl 15:18 »
Det ska nog räcka om getterna gillar sina hagar, Fröken C :) . Här blir det en annan lösning, fårnät med 2 eltrådar, har sett andra getter som gått på det.
Bockarna går dock på elnät, pappabocken visade sina söner hur det funkade med en mycket pedagogisk metod; han stångade in småbockarna i nätet och sen fick de sig en kyss och flydde det otäcka nätet. De höll sig i hagen även när nätet var nersprunget på två ställen av älg/rådjur, så nog har det respekt med sig.
Förra sommaren hade jag gettjejerna på elnät kombinerat med bara 3 eltrådar på svårhägnade partier, de höll sig inne allihopa utom en liten killing som envisades med att hoppa ut mellan trådarna och gå på utsidan av stängslet och bääääh:a förtvivlat efter mamma...efter en stund kom hon på bättre tankar och hoppade tillbaka till hagen, som små djurungar alltid gör.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 17:12 »
Förlåt mitt OT gapskratt, men ;D ;D ;D jag blir helt knäsvag av den pedagogiske pappan ...  Ungefär som att "Nu ska ni få se hur det här fungerar, pojkar, kom sen ihåg vad jag har sagt!"  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser