Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Holländsk vithätta tillsammans med andra raser?  (läst 6047 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Holländsk vithätta tillsammans med andra raser?
« skrivet: 21 apr-12 kl 12:19 »
Jag vill utöka flocken med några nya raser och har fått nys om en som inte bor så långt bort som har holländs vithätta. Kan man ha dem med andra raser, jag har Hedemora och Araucana och Isbar utan att de blir pickade på pga. sin tofs på huvudet?? Hur är de i övrigt till sitt sätt? Har läst att de kan vara flaxiga.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
SV: Holländsk vithätta tillsammans med andra raser?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 13:01 »
Jag började med vithättor, och visst var de flaxiga ibland. De har en jäkla pipa :) Men tupparna jag haft är mycket duktiga med sina hönor och jag gillar rasen väldigt mycket. Hönorna är väldigt olika i sina personligheter, vi "ärvde" en höna och en tupp från några grannar, de var inte alls roliga när de kom- men när man ägnat lite tid åt dem var de plötsligt mer harmoniska. Har bara klippt peruken på en av hönorna, annars har de klarat sig jättefint. Hos oss finns nu 30 fåglar i olika storlekar och raser, det är fortfarande vithättetuppen som bossar. Ingen av dem har blivit hackade eller på annat sätt mobbade av övriga i gruppen, och jag tycker att de är så himla söta och trevliga, hoppas du vill göra ett försök!  ;D
Heavy metal farmer :)

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 13:40 »
Det ökar ut för dig med Aragona  :P  ;D

Det är vell bara till att testa ;) funkar det inte så funkar det inte. Får vell spraya hela kalluffsen med tjärspray i förebyggande syfte annars  ::) Sutlanerna här med fluffiga huvuden har gått bra men kanske inte samma sak då dom inte har annan färg på övriga fjädrar  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 21 apr-12 kl 13:59 »
Ja, FM, det går nästan inte att hejda!!! 8) Har ju skaffat en egen kläckare så då blir det avelsägg från Holländska vithättan (kanske). Bygger även om lekstugan och jag smygtittar lite åt min gamla häst-transport överdel som står i trädgården som redskapsförråd. Det känns ju onödigt att ha ett förråd med redskap i när man kan ha en grupp hönor där istället o:)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 apr-12 kl 14:40 »
Håller fullkomligt med dig  ;D Kläckaren 'bakar' och 'poppar' kycklingar för fullt här  :-[
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 21 apr-12 kl 18:19 »
Hur ser äggfärgen ut och vad är det för vikt på dem? Vikt på höns och tupp kan också vara intressant, är på middag så jag hinner inte söka på det men kan inte släppa hönstankarna helt. Enklare att smyga in här senare och se om jag fått något svar :-[.

amillacan

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 apr-12 kl 18:21 »
Jag började med vithättor, och visst var de flaxiga ibland. De har en jäkla pipa :) Men tupparna jag haft är mycket duktiga med sina hönor och jag gillar rasen väldigt mycket. Hönorna är väldigt olika i sina personligheter, vi "ärvde" en höna och en tupp från några grannar, de var inte alls roliga när de kom- men när man ägnat lite tid åt dem var de plötsligt mer harmoniska. Har bara klippt peruken på en av hönorna, annars har de klarat sig jättefint. Hos oss finns nu 30 fåglar i olika storlekar och raser, det är fortfarande vithättetuppen som bossar. Ingen av dem har blivit hackade eller på annat sätt mobbade av övriga i gruppen, och jag tycker att de är så himla söta och trevliga, hoppas du vill göra ett försök!  ;D
Jag har 21 ägg av Holländsk vithätta i min kläckare. Nu vill jag att de kommer ut efter att jag läst din beskrivning av dem.
Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

MarieA

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 apr-12 kl 22:47 »
Jag har haft vithättor ihop med flera olika andra raser utan bekymmer! Tyvärr så har illern ätit upp nästan alla mina hönor och då självklart även den tamaste av dem alla, min ena vithätte höna! :(  den sov i mitt knä förra sommaren i solen o hade man den i famnen så la hon sig när man klappade och gjorde roliga kurrande ljud! Min absoluta favvo ras som jag ska skaffa igen!

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 22:55 »
Jag har mina vithättor tillsammans med andra, men de stora problemet med mina är att dom går bort, alltså dom går bokstavligen iväg å kommer inte hem igen. Jag kan inte ha dem lösa ute på gården. Nu finns de bara 2 hönor kvar efter att de andra 4 har gått till skogs.
De går iväg å sen när dom är vilse så går dom bara runt -runt, för dom hittar inte vägen tillbaka, hämtat åtskilliga gånger i hästhagen. Klipper deras hättor en dom går vilse iaf.

Därför är dom omdöpta till virrhättorna här, men visst är dom sociala och ungarna gillar dom.
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

amillacan

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 23:21 »
Jag har mina vithättor tillsammans med andra, men de stora problemet med mina är att dom går bort, alltså dom går bokstavligen iväg å kommer inte hem igen. Jag kan inte ha dem lösa ute på gården. Nu finns de bara 2 hönor kvar efter att de andra 4 har gått till skogs.
De går iväg å sen när dom är vilse så går dom bara runt -runt, för dom hittar inte vägen tillbaka, hämtat åtskilliga gånger i hästhagen. Klipper deras hättor en dom går vilse iaf.

Därför är dom omdöpta till virrhättorna här, men visst är dom sociala och ungarna gillar dom.

:P Gillar!

Lever livet på landet på en 1800-tals skånegård i behov av renovering. Händig sambo och barn finnes. Odlar grönsaker. Finns Dansksvenska gårdshunar, Åsbohöns och katter.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #10 skrivet: 22 apr-12 kl 18:51 »
Jaha, det blev inga vithättor  :-\ Då letar jag vidare efter silkes istället.

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
« Svar #11 skrivet: 23 apr-12 kl 23:26 »
Åh, vad trist :/ Varför inte? Lycka till med silkisarna då, de är också mysiga men lite för närgångna och orädda ibland  ;)
Heavy metal farmer :)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 24 apr-12 kl 00:12 »
Åh, vad trist :/ Varför inte? Lycka till med silkisarna då, de är också mysiga men lite för närgångna och orädda ibland  ;)

Silkes har jag inte funderat så mycket på, men de är väldigt gulliga :) Jag skulle gärna utöka med någon riktigt närgången och social ras, kan detta vara svaret? Skulle de funka tillsammans med mina stora och tunga orpington och Kochin? I kläckaren nu ligger det Araucanor ochså som jag hoppas på :P
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 20:25 »
Det blev inga holländska för att han som hade tre hönor och tre tuppar inte hade några ägg att sälja, varför vet jag inte, han hade lånat en kläckare så några ägg har dom väl lagt då men han ville inte sälja till  mig. Det som var bra vara att det var nära mig så jag kunde hämta äggen utan allt för stor tidsåtgång.
Han hade dock en tupp som jag kunde få men då avstår jag hellre då jag är nöjd med min Hedemora tupp än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser