Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggflock  (läst 4136 gånger)

nybonden

• -
Baggflock
« skrivet: 20 apr-12 kl 13:42 »
Någon som har koll på om man kan ha en flock enbart bestående av baggar? Familjen har fått 6 bagglamm i år, som jag önskar flytta hem till mig och göra till en flock. En vän till mig vars morfar haft får lääänge påstår att man kan släppa ihop baggar till en egen flock, och att de trivs bra med det, bara man gör det innan de hinner bli könsmogna och får upp kornet på tackorna.

Stämmer det/stämmer det inte? -Ifall man kan göra en flock enbart bestående av baggar, hur många bör vara rimligt? Vill få med mig alla, men är rädd att ta mig vatten över huvudet och behöva sälja senare. I nuläget är alla mycket trevliga, både mot varandra och människor - när vi människor kommer springer de glatt för att möta och och bli kelade med (precis som mammor och baggen).

Vill få med alla baggar, men vill inte få massa bråk...?

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
SV: Baggflock
« Svar #1 skrivet: 20 apr-12 kl 14:47 »
Det går nog bra att har årets ungbaggar i flock och kanske ocksååret därpå men jag vet inte hur det blir när dem blir ännu äldre och fullvuxna. Skulle gissa att det blir desto mer bråk desto äldre dem blir.
Vi bruka har ihop ungbaggarna från och med att dem är tre månader till ca. åtta månader och ibland tre/fyra till hösten året därpå. Det funkar, men så klar gör dem upp vem som är först då och då.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 apr-12 kl 15:03 »
Mina baggar har spontant bildat baggflock hela sommaren (tillsammans med getterna ...  ::) ).  Hur det blir med en baggflock när det börjar bli dags att betäcka vet jag inte.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-12 kl 16:05 »
I naturen lever baggarna i flock under hela året, bortsett från några få veckor när tackorna brunstar! Det bör gå bra, men kanske inte ifall det finns tackor i närheten. Då kanske det blir lite slagsmål på höstarna.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #4 skrivet: 20 apr-12 kl 16:12 »
Det går bra.. helst med tackor utom syn o hör håll.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 16:28 »
Jag brukar ha en baggflock oftast några stycken men, förra sommaren blev det av olika anledningar en flock på 19 baggar. 2 av dem var de vuxna avelsbaggarna och de andra 17 var baggar födda året innan men, som varit för klena att skicka på slakt. Vi släppte ihop alla på en gång och det gruffades en del de första timmarna men, sen hade de bestämt rangordningen. Vi släppte ihop dem på senvåren och det fanns då inga tackor i närheten som brunstade. Sen gick de ihop till oktober då två av dem rymde. Det var ungefär när tackor i närheten började brunsta. Då tog vi hem allihop och stallade in tills det var dags för slakt för de 17 yngsta.

I år har vi två avelsbaggar och två ungbaggar från ifjol som ska gå ihop och kommer att släppas ihop om någon vecka på bete. Vi har gotlandsfår och jag vet inte om det är olika när det gäller olika raser. Så det går bra att ha dem tillsammans i en egen flock tills det är dags för brunst hos tackorna. Då rymmer de.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 10:08 »
Vi har haft 6 bagglamm som släpptes ihop som unga och fick gå ihop sedan i tre år, mest för att vi inte visste vilken/vilka vi ville spara, och att någon var för liten för slakt till att börja med. Sen gick tiden. En av dem släpptes till tackor år 2, övriga gick ihop. Ingen kastrerades. Tackor fanns i annan hage, ej synliga för dem, men de hördes (och de kände säkert lukten av dem också). Vi har också släppt in äldre bagge ihop med unga då vi inte velat ha honom med tackorna vid fel årstid. Alla har varit finullsfår/finullskorsningar med köttras.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 apr-12 kl 10:16 »
Någon som har koll på om man kan ha en flock enbart bestående av baggar? Familjen har fått 6 bagglamm i år, som jag önskar flytta hem till mig och göra till en flock. En vän till mig vars morfar haft får lääänge påstår att man kan släppa ihop baggar till en egen flock, och att de trivs bra med det, bara man gör det innan de hinner bli könsmogna och får upp kornet på tackorna.

Stämmer det/stämmer det inte? -Ifall man kan göra en flock enbart bestående av baggar, hur många bör vara rimligt? Vill få med mig alla, men är rädd att ta mig vatten över huvudet och behöva sälja senare. I nuläget är alla mycket trevliga, både mot varandra och människor - när vi människor kommer springer de glatt för att möta och och bli kelade med (precis som mammor och baggen).

Vill få med alla baggar, men vill inte få massa bråk...?
Vi brukar ha alla baggarna ihop, ensamma nere i ladugården på lösdrift, tills de är ca 1 år, då de skickas till slakt. Brukar vara hur lugnt som hellst..! ;D

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 10:18 »
Vi har våra i flock under stora delar av året och det brukar gå jättebra. Som alltid med baggar så behöver man ha ett extra par ögon i nacken bara, så att man upptäcker om någon börjar bli stångig.

Just nu har vi bara avelsbaggarna men det vanliga är att ha blandat äldre och yngre. Vi har gotland och texel/finull + allsköns blandnignar däremellan...:-)

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 22 apr-12 kl 11:29 »
Dom varnar alltså innan dom brakar rakt in i en människa?  Det har jag alltid trott, inte som en blixt från klar himmel, om man bara iakttar dom?

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 22 apr-12 kl 13:05 »
Jag har alltid en baggflock, dels har jag alltid åkt rätt långt för att få tag på dom och använder dom i olika kombinationer innan dom är färdiga med aveln, sen är dom superbra att ha till att beta av småbitar, dom är perfekta att ha som stöd och sällskap till bagglammen när man avvänjer dom också bli baggarna alltid såna personligheter så att det är svårt att göra sig av med dom :-[
 Som mest hade jag sju vuxna i olika åldrar och från olika ställen, den äldsta var 12 år innan jag tog bort honom för då började han bli skraltig. Det har faktiskt aldrig varit några problem med att släppa ihop dom...
 Just nu har jag en på 8 år, en på 6 år och en 4åring, dom går tillsammans med tre bagglamm som behövde växa på sig nu i vinter.
  På vintern bor dom i en egen liten stuga med järngrindshage, dom hör tackorna men ser dom inte.
Sen flyttas dom på bete som är minst en km från tackorna, senare på sommaren går dom i en annan by ett par kilometer bort, dit fraktar jag också bagglammen när dom ska sluta dia.
 Vid betäckningen går dom i grupper med rejäla grindar emellan.
 När betäckningen är klar släpper jag ihop dom i stugan igen. Det har dom senaste åren varit helt fascinerande att se när min Leicesterbagge och Merinokorsningsbaggen får träffas igen. Man ser hur glada dom blir :) Dom går tätt ihop och myser med varandra, inget gruff alls.
 Under alla åren har jag bara haft en otrevlig bagge, han blev riktigt lömsk och anföll när man vände ryggen till, det kan ha berott på att han var ett flasklamm, men hans tvillingbror var hur snäll som helst, honom hade jag kvar till han blev 10 år.
 Annars har det varit nån halvvuxen som blivit lite kaxig, men då ser man tydligt innan att den spänner upp sig och backar och med mina har det hittills funkat med att spänna upp sig tillbaka och säga ett barskt Nej...
 Många vill inte att baggarna ska vara tama för att dom blir mer stöddiga då, men alla mina är "tämjda" med lite kraftfoder och är tränade så att dom går att leda i koppel, jag vet inte om jag har haft tur?
 Men en sak som jag alltid har undvikit helt är att klia dom i pannan eller leka "stånglekar" med dom, inte ens när dom varit riktigt små.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 22 apr-12 kl 13:09 »
Kanske ska tillägga vilka raser jag haft: Åsen, Finull, Svea (korsning finull och Texel), Leicester och en korsning Merino/Svea.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 22 apr-12 kl 15:52 »
Även jag har nog haft tur med mina egna baggar, men på ett ställe där jag hjälpt till på senare tid kom det en liten grupp får från ett annat ställe.  Baggen var mycket skygg, men när han började våga komma närmare, så provade han lite försiktigt med att vifta med hornen (och han har rejäla don att vifta med!) och backa lite.  Jag hoppade på honom direkt och lyckades greppa om bröstkorgen och knäppa händerna under honom.  Satte ett knä emot och bände.  Han var för stor för att jag skulle kunna lyfta hela honom, men framfötterna spretade ut åt sidan.  Lugnt och vänligt pratade jag med honom en stund, innan jag mjukt satte ner honom.  Han har inte försökt några dumheter mot mig sen dess.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-12 kl 17:35 »
Baggen jag har nu är sädeles dum!! >:D Han backar inte innan han stångar, så man får nästan ingen förvarning alls :o Han går upp på bakbenen och kastar sig framåt...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 22 apr-12 kl 17:38 »
Han går upp på bakbenen och kastar sig framåt...
Va?  Som en getabock då?  Kufiskt, för att inte säga ovanligt ...

En sån skulle då jag inte avla på, men det är ditt beslut!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 22 apr-12 kl 17:47 »
Han visade dessa takter först år två, efter att tackorna var betäckta... :o I höst ska han åka lastbil ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 apr-12 kl 23:56 »
Jag har alltid tämjt mina baggar, så som Charlotte skriver. De har gått att leda i grimskaft, binda upp om man velat att de ska beta en mindre plätt. Vi har aldrig kliat dem i pannan utan under hakan, eller på kroppen. Det är mycket bekvämt att ha baggen riktigt tam. En OxfordDownbagge (far till årets lamm) försökte nu i höstas att stånga mig, då han var tillsammans med några tackor inne i en box i stallet i väntan på klippning och klövvård. Tror han kände sig nödgad att försvara tackorna. Jag stod med ryggen mot honom i hörnet av boxen och skulle fylla vatten i en hink med en liten bunke (från hästarnas vattenkopp ner till fårens hink). Rent reflexmässigt kände jag på mig något, slängde mig runt med bunken i handen. Baggen kom precis bakom mig med skallen i läge, och fick bunken så hårt i skallen så bunken sprack och han fick även vattnet över sig. Han har haft en attans respekt sedan dess, för alla människor. Var väl chocken. Han hann aldrig fatta vad som hände, bara att det kom från mig, gissar jag. Han är lika tam som innan.  ;D
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 apr-12 kl 06:26 »
Men en sak som jag alltid har undvikit helt är att klia dom i pannan eller leka "stånglekar" med dom, inte ens när dom varit riktigt små.
Mvh
Charlotte

Det samma gäller för bockkillingar. De ska inte få för sig att det är ok att knuffas eller gnida pannan mot en människa hur små och charmiga de än är.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 23 apr-12 kl 11:11 »
Ja, den baggen fick en välbehövlig kalldusch!  ;D

Och helt rätt aldrig aldrig aldrig leka stång-lekar med lamm, killing, kalv, föl eller vad det vara månde!  Det blir så lätt missförstånd när den lilla söta varelsen växer upp och blir könsmogen och vuxen!

Men snälla, skilj mellan stångande och bråkande å ena sidan och kel och doftstämplande å den andra!  Jag har så många gånger sett getter (mera sällan får) som kommer fram till folk och ska vara vänliga på det allra snällaste sättet, men blir bryskt avvisade för att människan tror att de tänker stångas!

nybonden

• -
« Svar #19 skrivet: 23 apr-12 kl 14:41 »
Tack så jättemycket för all respons  ;D!

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser