Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  glass  (läst 2962 gånger)

Jogar

• Gäst
glass
« skrivet: 19 apr-12 kl 18:18 »
Hej!  Är det någon som har erfarenhet av glassmaskin?  Eller är det enklare/bättre att göra egen glass utan maskin?   ::)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: glass
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 18:42 »
Gör ofta glass i min glassmaskin
Blir supergott!
Tyvärr är maskinen i minsta laget, eller så är familjen är för stor för glassmaskinen  ;)

Tror att det är enklare med maskin är att göra utan.
Glassen blir krämigare i maskinen!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 18:48 »
Håller med, det är jättelätt och blir gott i maskin! Glass behöver röras medan den fryser för att inte  bli isig och tråkig i konsistensen. Man kan göra det för hand i en handvevad maskin, där man packar is runt glassbunken eller en elektrisk.  Vet inte om det finns handvevade att köpa längre, jag har en elektrisk.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 18:58 »
Jag har ingen maskin, men gör lite olika glass på annat sätt. En variant när jag blandar fuktpurré med vaniljyoghurt och stoppar in i frysen. Sen har vi den klassiska glassen med philadelphiaost och digestivebotten. Sedan en tredje som jag inte gjort själv ännu, men blivit bjuden på. Det var helt enkelt frusen äggtoddy... gärna med ett stänk konjak. Ska nog testa att blanda i romrussin :P o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Jogar

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 20:37 »
Då får det bli en maskin som komplement, så kan jag välja vilket som :P

kurt

« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 04:37 »
Har man tillgång till flytande kväve eller krossad torris så ger det bättre glass än maskin.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 apr-12 kl 08:47 »
Jag försökte göra glass utan maskin, men det blev så där.  Sen köpte vi en Philips glassmaskin som fått bäst testpoäng. 

Vårt favoritrecept är lite modifierat från grundreceptet som medföljde maskinen - äggulor från egna höns, samt yoghurt i st f mjölk, och 3 dl vispgrädde i st f 2 dl.

Egen glass är verkligen något helt annat än det kemikalietäta mojs som kallas glass i affärerna!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 21 apr-12 kl 08:56 »
Jag försökte göra glass utan maskin, men det blev så där.  Sen köpte vi en Philips glassmaskin som fått bäst testpoäng. 

Egen glass är verkligen något helt annat än det kemikalietäta mojs som kallas glass i affärerna!
Kunde inte sagt det bättre själv.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jogar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 apr-12 kl 09:17 »
Köpeglass går bort. Jag har rört för hand men inser att en maskin skulle underlätta ordenligt. Men det var fasligt vad dyra en del var... Jag får spana på olika modeller, helst en som rymmer mycket då vi är många som gillar glass  :)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 21 apr-12 kl 09:19 »
Nackdelen med min maskin är att det tar en sån tid för kylblocket att bli kallt igen.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 apr-12 kl 09:21 »
Ja, det är samma här, maskinen är lite för pluttig..

Undrar hur ekonomin ser ut i glasstillverkning. Alla säger att den köpta bara är kemikalier, men ändå så är det ytterst få som tillverkar glass i mellanskala, dvs säljer närproducerad.

Jogar

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 apr-12 kl 09:24 »
http://www.noraglass.se/   Det är den som ligger närmast mig geografiskt...och det är ändå 1 1/2 timmes bilresa dit.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 21 apr-12 kl 10:10 »
Nackdelen med min maskin är att det tar en sån tid för kylblocket att bli kallt igen.

Jag har ett extra kylblock, inte alls dumt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 apr-12 kl 10:15 »
Tips:

Om man vill göra mer glass åt gången än vad som ryms i maskinen, är det bra att förkyla glass-smeten i frysen först och handvispa ett par gånger, för att sen slutföra frysning i glassmaskinen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 25 apr-12 kl 23:08 »
Ja det är ju ett problem  ;D
Samma gäller reservblocket.
Eller så äts glassen upp för snabbt  ;D

MvH
CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 26 apr-12 kl 08:58 »
Eller så äts glassen upp för snabbt  ;D
Nä -ä ... det kan jag aldrig tänka mig ...  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare
Halland, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser