Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåsägg - gulan kvar  (läst 1474 gånger)

gernsö

• Skåne
Gåsägg - gulan kvar
« skrivet: 18 apr-12 kl 20:11 »
Har läst många trådar och får många olika svar, inget är det samma....

Jag kläcker gåsägg från mig och en vän men skillnaden på resultat är stor, bådas gäss är antingen
korsningar eller äggen blir resultat av korsningar
min fråga är så här
jag har ett antal av mina ägg inne, och hon har sina inne samtidigt, i samma maskin , dock på var sin hylla med 10 cm mellanrum
mina kläcker på dag 28, alla under en dag, de som inte kommer ut är antingen döda eller missbildade. får bra procent av de som inte är bortlysta pga obefruktning. händer att kanske en av tio är antingen död eller annat. de är pigga friska och livliga.

jag gör samma med hennes ägg, befruktningen är nu bra ( jämfört med förra året då den var usel. renrasiga som då gav mycket slem och låg befruktning, har nu gått över till korsningar som inte är speciellt slemmiga och ger bra befruktning)  inget händer på dag 28, små hål på dag 29 i vissa ägg, vissa tar sig genom hinnan men ej genom skal ( medelhårt skal)  andra genom båda, någon enstaka kommer ut levande och är  bra, övriga dör antingen i äggen i slutet, eller sista dagen pga att de inte kan ta sig ut, har därför börjat hjälpa dem ut ( vill inte ha kommentarer på detta) , största problemet är att de har gulan kvar, de drar helt enkelt inte in dem, vissa som man öppnar ligger ett dygn i halvöppet ägg och drar då in gulan, men andra gör det inte, om jag inte hjälper så dör de bara.

varför denna skillnad på hennes och mina?

kan det vara brist på något?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Gåsägg - gulan kvar
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 22:23 »
Jag kan tänka mig fler orsaker men om hennes ägg är blandningar mellan flera hanar och honor som inte är nära släkt så är det förmodligen inte genetiskt. Är det tex två bröder som är pappa till alla äggen kan det däremot vara en genetisk orsak.

Utfodringen av avelsdjuren är viktig inte bara när dom värper utan även månaderna innan dom börjar värpa. Djuren ska vara i god kondition för att producera livskraftiga ungar. Gör ni någon skillnad där? Tänk på att för mycket av det goda inte heller är bra som om hon fodrar "bättre" än vad du gör så kan det faktiskt vara orsaken.

Hur förvaras äggen innan de hamnar i din kläckare? Lagring kan påverka kläckresultatet och livskraften.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 22:26 »
En sak till. Är hennes gäss från någon stam som är naturruvad i många generationer?  Jag har nämligen haft en hönsras som inte gick att kläcka i maskin men var fantastiskt lättkläckt under surhöna. Varför det var så vet jag inte men kan det vara så på höns kan det säkert vara så på gås också
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 14:41 »
ja det här känns som en hel vetenskap
allt började för tre år sedan ( tredje säsongen som vi kläcker i hop)
då hade hon dålig befruktning, vilket vi åtgärdade, året efter var den lite bättre och då  var det MÄNGDER av slem i äggen, vilket oxå är åtgärdat, vi har labbat och vänt våra grå hårstrå som bara den men nu sitter vi här med bra befruktning men mycket ägggula...... ja skitkul liksom
hon fodrar nog lite mer med köpfoder än jag gör, mina har kanske mer utrymme att röra sig på än hennes, men båda är ute dagligen, äter gräs, har vatten och allt det där.  tror knappt att det finns någon stor skillnad.
hon har skånegäss, tolouse, gulgås och något annat, olika hannar, olika honor, ej släkt, allt för att få bort det renrasiga som visade sig förstöra så mycket första året.

skötsel av äggen, tja om  någon skulle få smäll på fingrarna så är det nog jag, vi samlar lika länge, hon vänder dem under plocktiden och har dem svalt. hm.... jag har dem lite för varmt, tvättar och lägger i en spann och glömmer dem sedan i 14 dagar tills jag lägger in dem. inte speciellt duktigt men för mig har det fungerat prima.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 14:42 »
det är ju inte så att det är lätt att hitta information om sådant, men tänkte om det kan vara någon form av brist, vitaminbrist eller liknande, att gräset där de går är utarmat, eller att det är mycket kemikalier i det.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 19 apr-12 kl 20:37 »
Du kanske skulle be henna glömma äggen i en spann  ;)

Jag har faktiskt inga kloka råd att ge. Men kanske är det ändå utfodringen som är boven. Gäss är ju betesdjur och för mycket köpemat kanske blir för mycket av det goda. Kanske skulle hon prova att ge bara spannmål och i lite lagom begränsad mängd och om möjligt öka betet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Hantverkaren, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser