Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp stort juver!  (läst 1045 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Hjälp stort juver!
« skrivet: 18 apr-12 kl 17:50 »
På min finullstacka som fick ett levande och ett dött lamm för två dagar sedan har juvret blivit jättestort! Hon hade tendens till stor spene förra året men vi mjölkade ur så spenen minskade i storlek så lammen klarade av att dia och efter två dygn så var det inga problem.

Nu är juvret säkert dubbla storleken, ordentligt spänt men inte rodnat. Är likformigt stort, inga förhårdnader. Hon är inte öm och det går jättelätt att mjölka från båda spenarna, normal mjölk. Gott allmäntillstånd, tackan äter och mår väl och låter sitt lamm dia.

Spontant känner jag att det liknar som människa när man har för stor mjölkproduktion i början innan det anpassat sig men kan det ändå vara mastit på gång? Vilka åtgärder bör jag göra? Mjölka ur eller kommer mjölken rinna till ännu mer då? Isolera tackan? Hjälp mottages tacksamt!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp stort juver!
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 18:02 »
Jag skulle nog hålla koll och låta det vara, om hon inte visar tecken på obehag och lammet får dia.  Det är ju bara hälften så "mycket lamm" i år mot i fjol, och kanske tackan mår ett snäpp bättre, klart hon producerar!

Om jag hade massor av tid skulle jag försöka mjölka henne, fårmjölk är något så otroligt gott.  Men de flesta av oss har inte den tiden en hel sommar ...  suck.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Maddie

• Uppland
SV: Hjälp stort juver!
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 19:51 »
Jag håller med  :)
Kanske dra ner på ev kraftfoder ett tag så kanske produktionen minskar snart

Om hon skulle börja sparka åt ungen så kolla tempen. Det finns mastit papper att köpa på LG produkter, tror att nordpost säljer dem också vilket borde betyda att grann gården har dem. Inte dyrt alls  då kan man själv kolla mjölken så man inte ringer veterinären i onödan :) jag provade dem i år. Jag mjölkade lite i en ny plast mugg, en för varje spene, så häller man en droppe på den gula pricken på pappret. Blir pricken ljus grön så är mjölken ok blir den blå ringer man veterinären  :)  sparade ett förmodat mastit besök på detta i år då tackan med stenhårt varmt juver istället hade ett spensår och vägrade låta lammen äta . Åtgärdades med helosan salva istället för penicillin  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser