Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bortstötta lamm, ärftligt? Ska tackan tas ur avel?  (läst 2943 gånger)

åsaA

• Uppland
Bortstötta lamm, ärftligt? Ska tackan tas ur avel?
« skrivet: 17 apr-12 kl 15:59 »
Hej

Jag är relativt nybliven fårägare, min tredje lammsäsong och jag har med stort intresse (och viss oro ;) följt lammningstrådarna.
I år hade vi för första gången en tacka som visade tendenser att inte vilja ha lamm nummer tre, det verkar tack och lov ha löst sig, men jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter ifrån er.
Är den ärftligt? Brukar en tacka som stött bort ett lamm ett år göra om det? Ni som haft tackor som gjort det, har dom upprepat det?

hustran

SV: Bortstötta lamm, ärftligt? Ska tackan tas ur avel?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 17:00 »
Det finns så många orsaker till att en tacka stöter bort ett lamm så det går aldrig att säga men om det visar sig att hon nästa år beter sig skumt......inte förrän då skulle jag ge henne tummen ned.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 18:26 »
När jag först köpte fåren, för många år sedan hade jag en ungtacka som fick ett lamm... den ville hon inte ha. Var tvungen att binda upp henne...
Nästa år fick hon 2 lamm, men ville bara ha ett, Fick binda upp henne. Frågade en gammal fårägare om jag kunde spara ett lamm efter henne? Fick till svar att felet behövde ju inte visa sig i första generationen :o ;D Jag sparade ett tacklamm och tog bort tackan.

För ett antal år sedan hade jag en tacka som inte ville ha sitt lamm, jag var tvungen att binda upp henne. När jag gick och tittade på henne, så slogs jag av att synen såg bekant ut ???

Jag gick in i och slog i mina fårfickböckerna, och såg att det var tredje gången som hon inte ville ha något av sina lamm och jag hade bundit upp henne alla ginger det hade hänt.... Då gick jag tillbaka och tittade på mor och mormor - och ja, mycket riktigt hon var barnbarn till den fösta tackan...

Behöver jag nämna att hon fick åka lastbil den hösten :-[ ;D ;D

Så svaret är att "Ja, det kan vara ärftligt"
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 18:53 »
Jag har inte kunnat se något ärftligt i det
Av gissningsvis 25 ungtackor som stött bort sitt lamm ( det är alltid ungtackor här ) har det varit 1 som gjort samma sak året efter. Jag provade aldrig om hon skulle göra det en 3 e gång  >:D
Hon var efter en mycket god och omtänksam mor. Men kanske är det för att de som stöter bort lammen ändå får mata sina lamm eftersom jag håller dem. Om jag bara lät dem gå och matade ungen med välling kanske de skulle fortsätta stöta bort lammen, eller så är det bara det att de mognar när de blir äldre.

Vallhunden : vi har en svart Gotlands tacka, eller heter det pälsfår ? Visst är det sådana du har ?Och jag har aldrig sett maken till elak mor  ??? Hon har stångat sin unge så om den bara har rört sig men äta det ska han och röra på sig när hon säger till, inte annars. Brukar de vara så  ??? Nu har ungen blivit 2 veckor och hon har börjat släppa på tyglarna så den får göra vad den vill men i början var det inte lätt för den.. Jag lyfte upp den när den var liten för att rädda den från henne men då skrek hon  och skulle ha den tillbaka .. Konstig dam ?

åsaA

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 20:01 »
Tack intressant att höra :)
Jag kan nog inte säga att den här tackan stöter bort lammet, kanske skulle säga tveksam, han skriker mycket, jag tolkar det som hunger, men han får äta på tackan,  jag har även gett honom lite extra ersättning, jag sondmatade honom med råmjölk dom första 6 timmarna då han var hypoterm och inte sög.
Lammen är nu på andra dygnet och tackan är mer intresserad av honom, svarar honom , puttar på honom osv, han äter men stor energi, magen känns rund, men jag vet inte riktigt varför han ställer sig i en hörna och skriker, det är då hon börjar putta rätt hårhänt på honom, jag har hitintills haft väldigt beskyddande tackor, jag tycker att den här tackan  är väldigt fin med dom andra, och accepterar den lilla, med reservationer, kanske är det lammet som beter sig konstigt?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 20:38 »
Gotlandsfår är som regel extremt goda mödrar. Jag tror att det här att stöta bort lamm, är andra sidan av myntet - inga andra lamm ska ta mjölken från mina lamm!!! Sen är det en defintionsfråga vad som är "andra lamm"... 8)
Jag har bara Texel att jämföra med - jag tycker att det är ett under att Texelllammen överlever överhuvud taget. Tackan har noll koll, lammen har noll koll. De lyckas ändå hitta varandra i denna röra... uppenbarligen.

Gotlandstackorna går med sina lamm hela sommaren, de går i "familjegrupper" ropar på varandra och pratar hela tiden. När lammen är små, är det ett jäkla gapande: "Var är ni?" "Vi är här!" "Men kom hit då!" "Sen, morsan, vi har kul här!" "Kom hit!" "Snart!" "Kom hit nu, säger jag!" "Jaja.." En pågående konversation alltså, hela tiden. Man ser dom ligga i fårhuset på kvällen hopkringlade runt sin mamma, såååå sött!! Men gud nåde det lamm som försöker att stjäla lite mjölk från "fel" mamma, det åker på däng, med en gång!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-12 kl 19:36 »
Ja nog är denna dam olik alla de andra..
Hon är liksom skarpare i humöret, inte lika godmodig, väntar inte lugnt på maten utan klättrar och ska ha först. Hon är som en fullblods häst bland ardennrar  ;D   Förra året, när hon var 1 så ledde hon alla när det var dags för förflyttning och det konstiga var att hon ofta sprang om mig ( jag springer först, 50 tackor med lamm efter  :-[ ) och visste vart hon skulle  :o
Ursäkta tråd skrivaren för detta inlägg  men det kan vara intressant  att raserna är väldigt olika varandra. :)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 19 apr-12 kl 00:49 »
Jag tycker det är lite svårt att hålla reda på hur lammningarna fungerar på enskilda djur fast jag bara har få djur. Glömmer allt till året efter  :-[. Fårjournalen är också bökig att söka i och i elitlamm är inte heller bra tycker jag.

Jag har gjort ett schema som fungerar bra för mig i alla fall. Man ser direkt om något avviker, hur många de får, kön etc. Lätt att skriva in nya lammningar och kan även printas ut och sättas upp i fårhuset för superkoll. Understrukna djur läggs till som livdjur. Nu har jag inte haft någon som stött bort lammet men några som lämnat det direkt efter födseln och de har skött sig året efter. Jag har Gutefår.
« Senast ändrad: 19 apr-12 kl 00:51 av Anette »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

åsaA

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 19 apr-12 kl 19:19 »
Tack för alla bra tips,  :)

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av att en tack stöter bort ett lamm måste jag fråga vad ni tycker:
Den här tackan låter lammet äta när jag håller henne, och jag har sett honom äta utan att jag hållit i henne, hon sparkar inte honom men puttar bort honom, pratar lite med honom, slickar honom när jag flaskamatat, men vad jag förstått så finns det grader i bortstötning.

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-12 kl 09:41 »
Då är det inte så farligt  :)
Man kan antingen : låta den klara sig själv ( har den fått välling i början brukar de bli starkare och blir bra på att lura mamma och äter samtidigt som någon annan) man får kolla hull noga och mata med välling om det inte går
Eller fortsätta att mata den extra med välling, då får de andra 2 lammen mer mat och alla blir  mer jämna i storlek. Trilling lammen blir ofta mindre för att mat tillgången inte är lika stor som om de var tvillingar eller enfödda
Var i Uppland finns du ? Jag bor i västra  :)

åsaA

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 20 apr-12 kl 16:20 »
Södra uppland,  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser