Fick lära mig av vet. härom dagen att om man hjälpt till å rättat till felläge överhuvudtaget. Så vänta å se om det kommer i gång. Oftast gör det det. Men när tackan verkar klar så skall man ALLTID gå in å känna efter, för det kan vara dödfödda som ställt till det från början.
Rättade till ett felläge på min tacka å hon fick sen tre själv. Verkade hur nöjd som helst å ställde sig å åt å "var som vanligt igen". Dagen efter var hon skitdålig feber å ville inte äta. Vet. kom å gav henne allt hon kunde. Men hon blev bara sämre å febern steg. Vet. kände trots att hon bara var öppen typ 1 cm, att det fanns något hårt kvar där inne.
Sent på kvällen låg hon bara i ett hörn å flämtade, så det fanns inget å göra utan att ta bort henne. Med trolig likförgiftning.

Självklart var det hela familjens kelgris, hon som alltid kom fram, tog hand om sina lamm & andras & alltid hade massor med mjölk.......
Så jag kommer alltid känna efter, efter att ha hjälpt till, men i största mån inte hjälpa till utan avvakta för troligast är att de kommer.
Vill inte skrämmas utan bara tala om hur det kan gå

.