Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sexlingar!!!  (läst 6573 gånger)

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
Sexlingar!!!
« skrivet: 16 apr-12 kl 13:15 »
Det e så otroligt sjukt, om jag får säga det själv.
Ena finullstackan lammade igår kväll. Nr 1, 2 & 3 var riktigt stora. Nr 4 lite mindre & nr 5 riktigt liten.
Nr 5 klarade sig inte, utan var död sent igår kväll. Men när jag kommer ut i morse så ligger det ett lamm till där  :o :o :o Det var iof dött, men verkade som det vart levande. I storlek som lamm nr 4.

Nu till min fråga. Varför "gör" naturen att man kan få så många lamm  ??? Det finns liksom bara 2 spenar......

Vet att finull e som de är men ändå!
Å har absolut inte fluschat dem, utan snarare tvärt om pga av att de trots allt e finull.

Å i morse lammade en annan 4 st, 2 stora å 2 lite mindre.......
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Malinski

• Norrbotten
SV: Sexlingar!!!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 15:34 »
Hjälp!
Du får händerna fulla m andra ord!  ;)
Din fråga... survival of the fittest?
Är väldigt glad att vi som mest fått trillingar.  :)
Lycka till m små lamsingarna!

Maddie

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 16:55 »
På slutet av 70 talet hamnade vi i tidningen med en fin ulls tacka som fick 7   :o lamm alla tog hon hand om  :) den var heller inte flushad men jag vet inte hur det kan bli så många  ::)

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 21:43 »
Att denna ras får 6 lamm har inget med naturen att göra - medveten avel har gett en ras som får fler lamm. Sen är det det givetvis inte alla som får 6 st... :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 21:47 »
Rör det sig alltså om medveten avel?  Eller är det biprodukt av något annat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 21:53 »
Ser personligen det som svårt att motivera mig till att ha en ras som är så förstörd att det blir så mycket för många lamm.

zeina66

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 21:55 »
Trollmor;du satte huvudet på spiken!!

En biprodukt kan vi kalla det eftersom det sällan är önskvärt med sexlingar ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 21:57 »
Malines ... ...

Håller med dig till 100% !

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 apr-12 kl 21:59 »
Ser personligen det som svårt att motivera mig till att ha en ras som är så förstörd att det blir så mycket för många lamm.

Verkar vara mycket sånt i djurtrådarna här... Vad har det med självhushållning att göra liksom? Då vill man väl ha härdiga, tåliga lantraser som är anpassade för självhushållning. Åter till det naturnära otärande livet liksom..

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 16 apr-12 kl 22:05 »
Nåja, finullen heter ju inte som den gör utan anledning! 

neppelina

• Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-12 kl 22:33 »
Måste ju svara att vi köpte dessa för 1 år sen, för jag tycker att de är trevliga får & för ullen. Sen behövs det får här som betar markerna.
aldrig i livet att jag trodde att mina får skulle bestå av trillingar, fyrlingar & sexlingar!!! Fyrlingar å uppåt trodde jag bara fanns i böcker  o:) :-[.

Men som ni säger, vill man självklart ha robusta djur som klarar sig på så lite "extra" som möjligt.

Men tom de "små" ungtackorna har ju en del fått tvillingar å ist e de mini små! Finns väl ingen normal funtad människa som avlar fram detta frivilligt är min tanke  ???. Extra mat, tillsyn mm.

Haft gutefår innan å herre min skapare vad mycket enklare de va  ;) Så vi får väl se vart det slutar.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 16 apr-12 kl 23:02 »
Nåja, finullen heter ju inte som den gör utan anledning! 
Bra sagt :)
Sen skall man inte glömma att finull ofta används i korsningsraser, mycket för deras goda modersegenskaper. Kanske var det där det gick snett? -Hur många lamm kan hon få innan hon stöter bort någon!?  ;D
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 16 apr-12 kl 23:22 »
Nu känner jag att jag vill "försvara" en av våra fina Lantraser lite...
Finullsfåren Är fruktsamma, Men har också goda modersegenskaper och mjölkar bra!
Vanligast är väl 1-2 lamm för ungtackor och äldre tackor får ofta trillingar, men har också gott om mjölk:)
Jag läste nånstans att genomsnittet var 2,39 lamm/tacka...
Däremot bör man undvika flushing, och det behöver inte bara innebära att ge tackorna kraftfoder innan och under betäckningen....
Själv råkade jag ofrivilligt flusha mina för nåt år sedan, flera av mina ungtackor fick tvillingar och många av dom äldre fick trillingar (jag har korsningstackor som normalt får tvillingar som äldre och ett ensamt lamm första året). Mina tackor gick kvar ganska länge på betet för hösten var fin... Näringsinnehållet i gräset var inte mycket att skryta med på slutet och jag tillskottsfodrade med hö som inte var "topphö",när tackorna kom hem fick dom ensilage som var ganska bra ett par veckor innan jag släppte baggen, övergången från "halvklent" till bra lurade tackorna att släppa lite fler ägg än normalt.
Vet även att tackorna på Naturbruksskolan i närheten (korsningstackor med ganska mycket finull i ) blev ofrivilligt flushade när dom fick grönfoder under betäckningsperioden, dom sorterade ut det "godaste" och fick trillingar men även fyr och femlingar.
Får många av tackorna "överdrivet" många lamm har man kanske råkat flusha utan kraftfoder?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 apr-12 kl 23:26 »
Nu känner jag att jag vill "försvara" en av våra fina Lantraser lite...
Finullsfåren Är fruktsamma, Men har också goda modersegenskaper och mjölkar bra!
Vanligast är väl 1-2 lamm för ungtackor och äldre tackor får ofta trillingar, men har också gott om mjölk:)
Jag läste nånstans att genomsnittet var 2,39 lamm/tacka...
Däremot bör man undvika flushing, och det behöver inte bara innebära att ge tackorna kraftfoder innan och under betäckningen....
Själv råkade jag ofrivilligt flusha mina för nåt år sedan, flera av mina ungtackor fick tvillingar och många av dom äldre fick trillingar (jag har korsningstackor som normalt får tvillingar som äldre och ett ensamt lamm första året). Mina tackor gick kvar ganska länge på betet för hösten var fin... Näringsinnehållet i gräset var inte mycket att skryta med på slutet och jag tillskottsfodrade med hö som inte var "topphö",när tackorna kom hem fick dom ensilage som var ganska bra ett par veckor innan jag släppte baggen, övergången från "halvklent" till bra lurade tackorna att släppa lite fler ägg än normalt.
Vet även att tackorna på Naturbruksskolan i närheten (korsningstackor med ganska mycket finull i ) blev ofrivilligt flushade när dom fick grönfoder under betäckningsperioden, dom sorterade ut det "godaste" och fick trillingar men även fyr och femlingar.
Får många av tackorna "överdrivet" många lamm har man kanske råkat flusha utan kraftfoder?
Mvh
Charlotte

Blir det så med ängshö? Konstgödslad vall är ett fördärv liksom för allt och alla, utom möjligvis kortsiktigt.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 00:27 »
Blir det så med ängshö? Konstgödslad vall är ett fördärv liksom för allt och alla, utom möjligvis kortsiktigt.
Eftersom även ängshö kan ha ganska högt näringsvärde så tror jag det kan bli en flushingeffekt av det också om tackorna gått på lite sämre sensommar/höstbete innan betäckningen och man ändrar till mer näringsrikt hö innan betäckningen....
Sen ska vi kanske inte dra så förhastade slutsatser angående användning av konstgödsel ???
Naturbruksskolan jag skrev om är sedan länge KRAVansluten och vi har inte använt konstgödsel på minst 15 år...
« Senast ändrad: 17 apr-12 kl 00:31 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 00:35 »
Eftersom även ängshö kan ha ganska högt näringsvärde så tror jag det kan bli en flushingeffekt av det också om tackorna gått på lite sämre sensommar/höstbete innan betäckningen och man ändrar till mer näringsrikt hö innan betäckningen....
Sen ska vi kanske inte dra så förhastade slutsatser angående användning av konstgödsel ???
Naturbruksskolan jag skrev om är sedan länge KRAVansluten och vi har inte använt konstgödsel på minst 15 år...

Ok. Jag har fått lära mig att effekter av konstgödsel hänger kvar i marken i minst 30 år. Men jag har inte forskat vidare i det..

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 00:52 »
Ok. Jag har fått lära mig att effekter av konstgödsel hänger kvar i marken i minst 30 år. Men jag har inte forskat vidare i det..
Ja, det är nog mycket möjligt att det finns kvar effekter, men knappast några som göder marken så att fodret skulle få märkbart högre energi och proteininnehåll (som ger flushingeffekt).

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 apr-12 kl 00:54 »
Ja, det är nog mycket möjligt att det finns kvar effekter, men knappast några som göder marken så att fodret skulle få märkbart högre energi och proteininnehåll (som ger flushingeffekt).

Det kan man aldrig lita på modernitéter är livsfarligt...  ;)

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 17 apr-12 kl 08:37 »
"Får många av tackorna "överdrivet" många lamm har man kanske råkat flusha utan kraftfoder?"

;D  Först blir jag full i skratt.  ;D

??? Sen undrar jag om det är dags för någon att skriva i Handboken - eller i en härlig informationstråd - om hur man gör för att undvika att RÅKA flusha?  ???

Själv flyttade jag min dåvarande getflock mitt i vintern.  Transporten var lite åt det överdrivet spännande hållet, och drog ut på tiden.  Getterna gick i brunst inne i hästsläpet, och jag tillbringade timmar stående i ett skakande släp, för att hålla dem ifrån varandra, medan kompisen körde ensam.  Men de gled mellan mina armar och ben, och vid framkomsten var i stort sett alla betäckta - i november!  :o  :-[  Var det också en form av ofrivillg flushing, månntro?

:-[ Oj, nu har jag visst skrivit en riktigt rejält OT fråga ...   :P :-[

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 17 apr-12 kl 09:40 »
"Får många av tackorna "överdrivet" många lamm har man kanske råkat flusha utan kraftfoder?"
Jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig, kanske jag skulle jag ha uttryckt mig annorlunda ???
Men oftast när man talar om flushing pratar man om kraftfoder och säger att man inte flushar sina får för att man Inte ger kraftfoder...
Men just detta med grovfodrets allt för "bra" kvalité, speciellt om betet varit mindre näringsrikt på hösten (tackor i lite sämre hull är mer mottagliga för flushing), var något flera erfarna finullsägare pratade om när jag frågade runt när jag skulle utöka min fårhållning och funderade på finull men var orolig för allt för stora "kullar"....
Jag hade inte en tanke på att ensilaget som jag gav skulle vara speciellt "bra", för det var det inte, mitt bästa ensilage sparas till högdräktighet och digivning, men jämfört med höstbete och lite halvgrovt hö var det tydligen rena dynamiten...
Angående dina getter så vet jag inget om deras brunster, men det måste väl ha uppstått nån form av brunstsynkronisering? Inte flushing, om dom inte fick en massa killingar utöver det normala?
Man kan brunstsynkronisera tackor på ett liknande sätt, men då brukar man släppa baggen med tackorna i ett trångt utrymme 1-2 dagar ca 3 veckor innan man vill ha så många tackor som möjligt i brunst.
Mvh
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser