Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Isbar  (läst 4380 gånger)

Sille

• Närke
Frågor om Isbar
« skrivet: 11 apr-12 kl 14:50 »
Vi bygger just nu hönshus. Otroligt spännande med hönor  :D

Har kollat en heldel på olika raser och just nu är det Isbar som ligger högst på listan.

Vad har ni för erfarenhet av Isbar? Är det en bra "första gångs" ras? Klara den av två terrier (:) som håller koll på dem?
Om inte vilka raser skulle passa?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frågor om Isbar
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 15:01 »
Inga höns klarar av en jakthund som tänker döda dem.

Men isbar är en aktiv och uppmärksam hönsras, som värper många vackert mintgröna/turkos/ljust olivgröna ägg. De är fodereffektiva, de flyger bra, och sitter gärna i grenar i träden. Kan vara bra om de behöver skydd mot hundar som kommit in bland hönsen  ;).

Jag säljer avelsägg av isbar, när du är färdig med hönshuset, och skaffat en kläckare  :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 20:10 »
Jag började med några hönor i juli förra året (5 Hedemora) och har nu köpt avelsägg av isbar, de är kläckta och nu ca. 4 veckor, tycker också att de ger fina ägg. Vet ej om de är en bra nybörjarras men än så länge fungerar det fint ;D De går lösa på gården med en "låtsas-mamma" och övriga flocken! Har också köpt två Araucanor för äggfärgen skull, mycket trevliga de också.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Sille

• Närke
« Svar #3 skrivet: 11 apr-12 kl 21:19 »
Jag har upptäck att det tar mycket längre tid att bygga hönshus än att förälska sig i den ena hönan efter den andre..  :)

Men jag har lovar min man att det inte blir några höns fören hönshuset är färdigt, hoppas att jag kan hålla mig  ;)

Det jag läst om Isbar är att den är social och nyfiken och det tilltalar mig. Självklart ska inte hundarna jaga hönor, men jag har sett höns som är så nerviga att det räcker att småbarn tittat på dem så har hönsen blivit halvhysteriska. Och den typen av höns kan vi inte ha, vi vill ha trygga (lugna) sociala höns. Så det hoppas jag att Isbar är. Annars är jag även intresserad av Hedemora, de ser så fina ut, hur är de?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 21:28 »
Mina isbar bor i en stor inhägnad där det också bor ankor och gäss. Jag har katter som går genom inhägnaden, och mina hundar går på andra sidan staketet. Det bekommer inte hönsen ett dugg, de tar saker med ro, när de väl lärt sig att det är ofarligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 21:41 »
Jag har Hedemora, 5 st varav 2 är tuppar, 2 Araucana och 5 Isbarkycklingar på 5 veckor. Både Hedemora och Araucanorna är otroligt sociala, de går lösa på gården och kommer springande när jag kommer hem med bilen, de är ofta med nere i stallet eller vid vår ytterdörr när vi sitter på trappan i solen. Katterna sover ibland i hönshuset med höns och kycklingar och de äter ur samma matskålar. Alla mina höns är så otroligt sociala, vilket jag inte hade en aning om att höns kunde vara innan jag skaffade dem ;D Tänkte bara ha Hedemora först för deras fina färgvariation på fjädrar men vill nu även ha äggfärgsvariation. Bygger även om barnens lekstuga för att kunna ha en ev. avelsgrupp där. Hoppas ditt hönshus blir klart snart för det här var bland det roligaste jag gjort på länge, altså skaffat höns. ;D ;)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 12 apr-12 kl 07:44 »
Jag har upptäck att det tar mycket längre tid att bygga hönshus än att förälska sig i den ena hönan efter den andre..  :)

Men jag har lovar min man att det inte blir några höns fören hönshuset är färdigt, hoppas att jag kan hålla mig  ;)

Det jag läst om Isbar är att den är social och nyfiken och det tilltalar mig. Självklart ska inte hundarna jaga hönor, men jag har sett höns som är så nerviga att det räcker att småbarn tittat på dem så har hönsen blivit halvhysteriska. Och den typen av höns kan vi inte ha, vi vill ha trygga (lugna) sociala höns. Så det hoppas jag att Isbar är. Annars är jag även intresserad av Hedemora, de ser så fina ut, hur är de?
De flesta höns blir mer eller mindre oroliga av nya och okända människor och hundar. Framförallt om man sällan har besök. Mina höns (15 raser bla Isbar) bryr sig inte om mig, min gubbe våre 5 hundar och  gårdens katter. Inte heller reagerar de på våra två grannars hundar då de brukar promenera förbi varje dag. Däremot så gillar de inte ToAs labbe som var på besök förra sommaren  ;) eller en annan forummedlem i röd jacka ::) Huuu vad upprörda de blev över dessa hemska inkräktare  ::) :P ::) Sedan är det många som kommer hit och tittar som inte framkallar någon reaktion alls.  Höns som inte är varna vid barn reagerar ofta på barns rörelsemönster då dom ser "konstiga" ut mot vuxet folk.

Med detta vill jag sagt att alla höns oavsett hur sävliga de är kan reagera på saker som är ovana för dem. Det som hör till vardagen vänjer dom sig vid.

För övrigt är Isbar en trevlig ras och funkar säkert alldeles utmärkt som förstagångshönor  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sille

• Närke
« Svar #7 skrivet: 12 apr-12 kl 20:10 »
Tack för allt fina svar. Jag blir ju inte mindre sugen på höns när ni beskriver era  ;)

Som tur är kom maken hem med ett lass råspont till hönshuset idag  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 12 apr-12 kl 20:28 »
Citera
Däremot så gillar de inte ToAs labbe som var på besök förra sommaren   

Amen alltså vaphaen.........Zassy som t.o.m. springer för grannens katt när den går till anfall!  ;D
Nu när det piper från ruvlådan har hon öronen mitt uppe på huvudet. Tror förresten jag ka kolla om hon har mjölk i ljuvret.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 12 apr-12 kl 21:56 »
Amen alltså vaphaen.........Zassy som t.o.m. springer för grannens katt när den går till anfall!  ;D
Nu när det piper från ruvlådan har hon öronen mitt uppe på huvudet. Tror förresten jag ka kolla om hon har mjölk i ljuvret.
Observera att jag inte hade några som helat synpunkter på  Zazzys uppförande  :D  Det var hönsen som tycket hon var stor och läskig i jämförelse mot mina små terrier  >:D
 Dom skulle bara veta vilken felbedömning  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 13 apr-12 kl 13:10 »
Citera
Dom skulle bara veta vilken felbedömning 
  ;D ;D ;D Jo-ho du!  ;)
Å jag förstod nog att du inte hade några åsikter, vem skulle kunna ha det? o:)

Vi har ett par isbar här och visst är de trevliga samt värper bra. Coolast är nog Roddan, en RIR som kan komma fram till en, lägga sitt ägg, å så traska iväg igen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 13 apr-12 kl 17:25 »

Vi har ett par isbar här och visst är de trevliga samt värper bra. Coolast är nog Roddan, en RIR som kan komma fram till en, lägga sitt ägg, å så traska iväg igen.

Man blir ju lycklig när man läser detta :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-12 kl 10:37 »
Det kan jag förstå! o:)
Nu hoppas jag ävldigt mycket att min ena unghöna är en sibar :-) hon har inte lagt sitt första ägg ännu,men har börjat hoppa upp i redena och vill nog. Håller lite koll på henne eftersom hon borde börja lägga och hoppas ju på snygg ägg :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 15 apr-12 kl 17:56 »
Det jag läst om Isbar är att den är social och nyfiken ... men jag har sett höns som är så nerviga att det räcker att småbarn tittat på dem så har hönsen blivit halvhysteriska.
Den förra isbarhönan jag hade var halvhysterisk men den jag har nu är lugn och trevlig som mina andra hönor av stora tunga raser.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 3 användare (2 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser