Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ut bara lamm  (läst 1058 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Släppa ut bara lamm
« skrivet: 10 apr-12 kl 18:52 »
Jag har en liten fålla utanför fårstallet som är ca 30 x 30 meter, med lite stubbar, buskar mm

Jag vill inte låta tackorna gå där ute nu eftersom det blir så söndertrampat, utan de får vara inne tills det börjar komma upp lite att beta i den intilliggande beteshagen.

Jag är nu sugen på att sätta en lammkammargrind i porten ut till den lilla fållan och låta lammen komma ut där och leka av sig på dagarna, samt ge dem tillgång till lammpellets i foderrännorna där. En lite större lammkammare, utomhus, alltså  ;D

Kan det finnas några nackdelar med det? Någon som har erfarenheter?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
SV: Släppa ut bara lamm
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 19:10 »
Nackdelar: Räv >:D
Har tackorna gått i den fållan senaste året? I så fall kan lammen bli smittade av coccidier, på marken...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 19:25 »
vi gjorde som du och det visade sig att lammen gick ut och "solade" på morgonen när tackorna åt. tyckte nog att det var en bra start för dem.Har du något så när rent så tror jag att det är en bra idé.Det som lammen njöt av var solen......inte fel tycker jag.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 23:56 »
Tackorna har bara passerat igenom fållan på väg in och ut från betesmarken i höstas, sedan dess har de ju varit installade. Fållan känns förhållandevis ren tycker jag. Jag provar nog då, man lär så länge man lever! Tack snälla ni för hjälp!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
torbjorn, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser