Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man göra de roligare  (läst 6559 gånger)

Rookie

• -
Hur kan man göra de roligare
« skrivet: 10 apr-12 kl 11:08 »
för hönsen när de är inne i hönshuset en regnig och blåsig dag? Eller rent av på vinter halv året? Några "leksaker", gömslen för kycklingarna, m.m. Tips tages gärna emot.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur kan man göra de roligare
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 11:42 »
Bara fantasin sätter gränsen. :) Några tips:

- Släng in en hög med vanlig jord, kompostjord eller löv.
- Släng in grönsaker och frukter. Hönsen får lite att göra om de t ex ska picka bort alla majskorn från en majskolv.
- Släng in halvruttna grenar, stockar och stubbar.

Angående gömslen etc så älskar höns när det känns "mysigt", så lägg gärna in lådor, krukor, hinkar mm som de kan gömma sig i (akta så de inte lägger ägg där bara, du kanske inte hittar dem sen!). De älskar buskar, så du kan ju slänga in en bit av en buske eller ett träd. De gillar att gömma sig under dem och sitta på grenarna. Och så kan de hitta insekter och annat gott i barken. :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rookie

• -
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 12:58 »
Kanon! De ska jag göra när jag kommer hem idag. Aktivering gör att de inte jagar kycklingarna och förhindrar fjäderplockning antar jag. Inte för att jag har problem med de senare men kycklingarna kan få sig ett nyp om de kommer för när de gamla sur tanterna. Tack!

Rookie

• -
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 21:48 »
Planterade en Syrén i hönsgården. Kan de vara lämpligt?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 11:37 »
Planterade en Syrén i hönsgården. Kan de vara lämpligt?

Enligt den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=18552.0

... Så är det en jättebra idé!  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rookie

• -
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 11:40 »
Härligt!
Tror att jag ska plantera lite nässlor oxå. De verkar ju bra.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 11 apr-12 kl 11:43 »
Härligt!
Tror att jag ska plantera lite nässlor oxå. De verkar ju bra.

Det tror jag också, för när vi hade höns sist, så åt de inte nässlor. De borde inte kunna bränna sig på dem genom fjädrarna heller, eller genom fjällen på benen (kammarna och haklapparna vågar jag inte uttala mig om  :P).

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 11:46 »
Hö eller "gräsmattahö" som torkas på sommaren och sparas till den ogröna årstiden.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 12:48 »
Tomma hylsor från toa- eller hushållspappersrullar. Fyll med godis, t.ex. solrosfrön, och vik ändarna. I början kan ena änden vara ganska öppen så de fattar, sen kan man göra det svårare så de får krafsa och picka.

Hela äpplen, morötter, salladshuvuden osv.

Gräv i jorden så den blir lucker. Jag brukar även gräva ner lite mat där jorden är torr, t.ex. har de bara värpfoder i foderrännan och får korn/vete ute, antingen utströdd över en stor yta eller vid regn under tak i torr jord. Jag ger mest korn numera så när de får vete blir de extra motiverade, man kan spara sånt de tycker är extra gott till regniga dagar.

Större bitar av bröd eller liknande om man har rester, kan även ges djupfryst så är de sysselsatta längre.

Möblera om, bygg högar av grenar som de kan sitta på/under.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 13:13 »
Klickerträna dom.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 13:19 »
Eller försök lära dem att flyga upp på axeln. Jag lyckades nästan, efter att dagligen, under flera dagar, suttit på en låda med solrosfrön på mina armar.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-12 kl 13:36 »
OJ! Så himla många roliga förslag till sysselsättning för hönsen!!!
Nu längtar jag hem till mina höns för att göra deras tillvaro i hönshuset lite roligare!

Vad bra att du ställde frågan Henrik!  :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 11 apr-12 kl 13:37 »
Vad bra att du ställde frågan Henrik!  :)

Det gjorde jag inte...  :-[

Rookie

• -
« Svar #13 skrivet: 11 apr-12 kl 13:56 »
Oj, vad vi kom igång. Kul!
Åter till nässlorna. Hade för mig att hönorna tycker om fröna på nässlorna. Kan i och för sig vara när de är torkade. Då kan man hänga upp ett knippe i taket så de får jobba lite. Men färska nässlor kanske inte var en bra idé då.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 14:15 »
Ojdå! Såg fel i brådrasket Henrik!  :-[

Om höns tycker om brännässlor så ser jag verkligen fram emot att börja släppa ut mina i det fria. Jag har huuur mycket nässlor som helst! Hade tänkt plocka till mig själv, men jag får väl slåss med hönsen om dem!  ;D

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 11 apr-12 kl 20:53 »
Jag hänger upp salladskrukor lite här och var.
osv..

/majsan
You want some..Come get some

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 12 apr-12 kl 11:19 »
Eller försök lära dem att flyga upp på axeln. Jag lyckades nästan, efter att dagligen, under flera dagar, suttit på en låda med solrosfrön på mina armar.
Här handlar det mer om att hindra dem från att flyga upp på mig. Jag har hittils inte lyckats lära dem att bara flyga upp på mig med rena fötter eller inte alls på nytvättade tröjor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 12 apr-12 kl 12:01 »
Här handlar det mer om att hindra dem från att flyga upp på mig. Jag har hittils inte lyckats lära dem att bara flyga upp på mig med rena fötter eller inte alls på nytvättade tröjor.

Jag är avundsjuk!
Nu ska vi få Sussex, och de ska tydligen vara jättetama, så hoppas att de blir såna. Å andra sidan kanske de är för stora för att ens orka flyga så högt.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 12 apr-12 kl 13:58 »
Jag är avundsjuk!
Men du slipper tvätta så ofta ;) För en stund sen flög ena unghönan upp på min rygg när jag böjde mig ner och torkade av sin näbb på min tröja, hon hade just ätit kvarg.  ::) Kycklingarna i fjor betraktade mig som vandrande utsiktstorn med golvvärme, hela flocken satt/låg på min rygg när jag gick omkring i inhägnaden och plockade upp hönsskit.  :-* Det är jättegulligt så jag har inte försökt vänja dem av med det.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 12 apr-12 kl 15:36 »
Men du slipper tvätta så ofta ;) För en stund sen flög ena unghönan upp på min rygg när jag böjde mig ner och torkade av sin näbb på min tröja, hon hade just ätit kvarg.  ::) Kycklingarna i fjor betraktade mig som vandrande utsiktstorn med golvvärme, hela flocken satt/låg på min rygg när jag gick omkring i inhägnaden och plockade upp hönsskit.  :-* Det är jättegulligt så jag har inte försökt vänja dem av med det.

Du har inte lyckats göra mig mindre avundsjuk... Jag tycker det är något av det tråkigaste som finns med husdjur som är rädd för en, så jag hade bytt ut mina fega höns mot ditt kladd alla dagar i veckan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser