Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skitmorsa!  (läst 5324 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Skitmorsa!
« skrivet: 10 apr-12 kl 10:34 »
Hej!
Har fått 14 fina lamm på sex tackor men en puckotacka valde bort ett superfint, livskraftigt lamm till förmån för dess tvilling. Fick bra tips av er om adoptionsgrind och byggde en sådan i vilken jag höll tackan i 10 dagar då hon inte hade möjlighet att nosa och se lammen. Sedan direkt ut i flocken bland alla andra lamm. Tji fick jag. Inte fick han äta. Det jävliga är att tackan ropar på bägge lammen, bägge får sova hos henne men den ena får inte komma i närheten av spenarna. Då den bortstötte nu är van att dia en fastsatt mamma vägrar han flaskan trots tre dagars kamp. Vi sätter därför fast tackan varje natt och låter de vara ute lösa hela dagen i flocken. Jag har spionerat och kan inte sa att den bortstötte får någon mat alls under dagarna. Han är hårt präglad på mamman och verkar inte tanka på andra tackor. Jag har försökt fylla på med lammnäring mitt på dagen men har TUR om jag lyckas få i honom en deciliter, oftast hälften och efter matning är han djupt olycklig. Det konstiga är att han växer precis lika bra som de andra och är en av de piggaste. I går testade jag och släppte ut honom vid åtta och tog in honom vid fem (utan matning). Hur pigg som helst. Därefter höll vi fast tackan och han åt som en häst i 10 minuter.

Vad 17 gör jag? OM han bara tog flaskan skulle det inte vara något bekymmer då han i övrigt funkar bra hos mamma och flock. Han suger fem till tio halvhjärtade tag innan han blir som apatisk när jag försöker med flaskan. Har försökt med olika nappar. Direkt efter äter han som en häst om vi tvångshåller tackan.

Jag kan ju inte ha tackan uppbunden hur länge som helst och tanken är ju att de ska ut på bete snart.

Tips någon?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Skitmorsa!
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 11:16 »
Jag har läst att ett lamm diar runt 30 sekunder de första veckorna och sen bara runt 15 sekunder i taget. Kan det vara så att han hinner äta när du inte är där trots allt? Jag menar, skulle han inte få mat skulle han ju inte växa...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 11:35 »
Jag har läst att ett lamm diar runt 30 sekunder de första veckorna och sen bara runt 15 sekunder i taget. Kan det vara så att han hinner äta när du inte är där trots allt? Jag menar, skulle han inte få mat skulle han ju inte växa...
Jag tror verkligen inte det då jag spionerat väldigt länge. Tackan är grymt snabb med att sparka eller fösa bort. Jag misstänker att han klarar sig på det han lyckas få när tackan är bunden nattetid samt när vi håller fast henne. Och det är ju detta jag måste bort i från.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 18:09 »
När lammen blir äldre så lär de sig att tjuva till sig lite mat bakifrån när den andra diar ;)
Han kommer att lära sig snart!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 18:13 »
Troligen beror hennes beteende kanske på, att hon INTE förstår att lammet är hennes..

Okki

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 18:33 »
Jag har bara idag fått ungefär samma problem. När jag går ut i fårhuset på morgonen så ser jag att en av mina tackor har lammat, hon är född 2011 och är väldigt, väldigt liten för sin ålder så jag trodde aldrig att hon skulle få några lamm. Lammet är jätte svagt och tackan fattar inte vad det är. Så för att han ska få lite energi så mjölkar vi tackan och blandar den mjölken med energitillskott för lamm och kalvar. Efter ett par timmar under en värme lampa så mår lammet mycket bättre och kan nu även gå själv. När vi sedan ska släppa tillbaka lammet till tackan så fattar ju tackan inte att det är hennes lamm utan hon blir bara irriterad på den och försöker stånga den. Så nu fattar jag inte vad jag ska göra. Ska jag försöka spänna fast tackan eller? Jag tror jag inte kan ha ett flasklamm för jag går ju fortfarande i skolan och måste vara där hela dagarna och jag har ingen som skulle kunna mata lammet åt mig. Så jag har som verkligen kört fast... :(

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 18:41 »
Ja, spänn fast tackan så att hon vänjer sig vid att bli puppad...
Hon kommer att upptäcka att det lättar i det spända juvret, och att det är bra. Sen kommer hon inte att hålla reda på lammet, men lammet kommer förhoppningsvis att hålla reda på henne... :o ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 20:22 »
Jag har aldrig spänt fast någon, utan jag håller i dem så lammen får äta, samtidigt som jag talar om för tackan hur dum hon är .. :-[
Efter några gånger brukar det räcka att man klättrar in i hennes box för att hon ska stå still,får hon för sig att sparkas eller stångas kommer Arga rösten fram igen  :-[ efter ytterligare några gånger brukar det räcka att titta på henne från foder gången Och säga Hupp! Med arga rösten  ;D .Dessa ungtackor får vara instängda längre tid för ju äldre lamm ungen blir ju bättre blir den på att tjuva mat bakifrån För när man sen släpper ut dem kan man ju inte kolla dem lika noga  :)

voortrekker

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 08:48 »
Ja, jag får fortsätta ett tag med att ta in henne nattetid och hålla henne morgon och kväll för den lille. Efter att ha stått dubbelvikt med en sparkande tackbakdel i knät (för att låta den lille äta i lugn och ro åtminstone två gånger per dag) kom jag på tricket. Av en slump sög jag tag i nackskinnet på tackan när jag tappade balansen och vips så stod hon stilla. Nu går jag in, binder fast henne och tar en näve nackskinn och lyfter lätt. Helt plötsligt står hon stilla och låter lammet dia. Så fort jag släpper nacksninnet så börjar hon sparka. ???

För övrigt har jag beställt Lamm 503 på Granngården och hoppas få honom att börja äta minilammpellets tidigare...Vi kämpar på. 

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 16:06 »
Aha  ;D
Perfekt , får komma ihåg detta när arga rösten inte räcker till så kommer arga greppet  ;D

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Arga greppet
« Svar #10 skrivet: 11 apr-12 kl 16:18 »
Är det sant att får är hårömma?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 11 apr-12 kl 17:37 »
Ja, det är klart att dom är!!! :o
Därför ska man aldrig dra får i ullen, när man hanterar dom!!

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 11 apr-12 kl 17:44 »
Inte så många som känner till det, tycks det.  Något att skriva om i Handboken, för dem som håller till där?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #13 skrivet: 11 apr-12 kl 22:46 »
Inte så många som känner till det, tycks det.  Något att skriva om i Handboken, för dem som håller till där?

Är det nåt djur som gillar att bli luggad eller dragen i håret/pälsen?  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

svali

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 12 apr-12 kl 00:51 »
Är det sant att får är hårömma?¨

Det kan även synas efter slakt i form av blåmärken på kroppen. Om man dragit dem i ullen..
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 12 apr-12 kl 07:31 »
Är det nåt djur som gillar att bli luggad eller dragen i håret/pälsen?  ::)
Tja, hästman kan man ju rycka vid vilken årstid som helst.  Hästen reagerar inte.

Det kan även synas efter slakt i form av blåmärken på kroppen. Om man dragit dem i ullen..
Det har även jag hört, och dragit slutsatsen att det gör ont.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 12 apr-12 kl 08:03 »
Tja, hästman kan man ju rycka vid vilken årstid som helst.  Hästen reagerar inte.

Det är för att hästar är lärda att inte visa smärt (det är få djur som får så mycket stryk som hästar) jag har just nu en häst som har så ont av fårfällingen att hon inte går att klappa och än mindre att borsta. Jag rycker aldrig manen på mina hästar och skulle man rycka (ta bort något som fastnat i manen tex) då visar dom smärta eftersom jag inte lärt dom att dölja den smärta som utsätts för. 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

voortrekker

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 12 apr-12 kl 09:33 »
Ja, det är klart att dom är!!! :o
Därför ska man aldrig dra får i ullen, när man hanterar dom!!
Vill bara förtydliga att jag INTE drar i ullen när jag håller henne.  Jag lyfter lätt i nackskinnet och hon verkar inte lida av det. Tvärtom. Hon lugnar sig och äter. Tidigare när jag brottades med hennes bakdel däremot för att frigöra spenarna för lammet blev hon extremt stressad och försökte slänga sig ner för att komma undan. Nu äter lammet hyfsat lugnt två gånger om dagen och börjar hon sparka så räcker det att jag lyfter lite till och sätter foten framför hennes klöv. Konstigt, men det funkar. Skonar både min arma rygg och tackan och lammet. Win Win Win  ;)
Kan också tala om att jag vid utfodringsdax i går observerade att min stora trillingmamma (Ett monster men fantastisk mamma)var så fokuserad på maten att den lille bortstötte rackaren fick tanka på henne. Han lär sig alltså!

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 12 apr-12 kl 09:55 »
Hur är det, visst har hundar (nu börjar det likna OT, men ändå kanske inte) ett område på halsens sidor där man kan ta tag om man vill få hundens uppmärksamhet utan att vålla smärta (vilket ju är det vi vill, vi som kommunicerar med våra djur)?  Kan får ha nåt liknande?  Minsann att jag ska prova om jag får en chans!  Kan det vara på sidorna på fåren också, tro?  Intressant ... 

Maddie

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 12 apr-12 kl 19:01 »
Heja voortrekker   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare
Galaxie, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser