Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klobrott  (läst 3752 gånger)

jasmine83

• Uppland
Klobrott
« skrivet: 07 apr-12 kl 17:41 »
Jag har en MES som har skadat klon på den tån som är bakåt. Den har gått av och hon är halt och pickar sig själv där hela tiden. Vi har tagit in henne och satt en liten kompress runt eftersom hon pickar på klon hela tiden... Är det någon som vet vad man ska göra när detta händer? Eller nån som vart med om något liknande? Mvh sarah
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Torry

SV: Klobrott
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 18:24 »
Jag har en höna som bräckte av hela sin klo i fjol, hon var lite öm och haltade lite den första tiden, satte på lite snöggbandage de första dagarna som hon tappade hela tiden  ::) . Först nu är klon utväxt, har tagit nästan ett år men det blev bra till slut.
//Torry

jasmine83

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 20:45 »
Skönt att höra!  :)
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 21:15 »
Vår sussextupp bröt av en klo i klofästet i höstas. Tån var lite svullen & varm några dagar & man kunde se att han linkade lite. Det läkte av sig självt, men han har förblivit klolös på den tån, ser lite lustigt ut.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

jasmine83

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 apr-12 kl 18:16 »
ok... problemet nu är att hon pickar hela tiden där så pulpan går ju upp hela tiden. Har nu lindat om och hoppas att hon inte ska picka upp det igen.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 22:25 »
Tjärsalva iz your fiend yeeez... kleta det direkt på hönan eller på bandaget. Smakar skit för hönan, håller smuts borta osv. Har aldrig behövt använda det själv ännu men vänner till oss smetade in kycklingarnas ryggslut med det då de hade en höna som pickade på dem, funkade finfint. Vi hade samma problem men valde att stoppa in hönan i ugnen istället, funkade lika bra det också.  :P
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 12 apr-12 kl 07:55 »
Tjärsalva eller tjärspray "is tha' shit"  ;D Funkar kanon om dom har blodiga sår som dom vill picka på. Häromdagen skadade min Spaniertupp kammen lite och som ni alla vet så blöder ett litet sår på en stor tuppkamm mycket  :-\ Genast var 5 hönor på honom och pickade  :'( :-X På ett par minuter (tiden det tog från mig att gå runt hönsgården in i hönshuset och fånga tuppen) så var det småsår på halva kammen :-\ Tjärspray (Kruuse till sår på häst) sprayades på kammen och så fick han in till damerna igen. Alla 5 hönorna pickade en gång till sedan lät dom tuppens kam vara. När jag gick ifrån hönshuset 10 minuter senare så höll damerna fortfarande på att gnida rent sina näbbar  ;) >:D ;) Nu två dagar senare är tuppen nästan läkt  ;D

Kruuses spray som bla Wilab har är kanon då den är för sår och är lätt att spraya på.
http://www.willabdirekt.se/Hem/Produkt/130235/Sarspray-Karex-med-tjara-200-gram.aspx
Men det fungerar även med andra tjärsalvor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

jasmine83

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-12 kl 20:33 »
ska genast kleta på tjärsalva sen blir det till att köpa sprayen :) tack!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser