Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlöss på örter  (läst 10208 gånger)

Skogstant

• Östergötland
Bladlöss på örter
« skrivet: 07 apr-12 kl 15:50 »
I väntan på värmen odlar jag lite örter inne i kruka. Såg i dag att citronmelissen fått bladlöss. Finns det risk att även persiljan och  timjan får löss? Har för mig att bladlöss inte gillar örter men jag hade tydligen fel, eller?

Malines här igen

• Gäst
SV: Bladlöss på örter
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 21:37 »
Tydligen hade både du och jag fel! Ja, bladlöss "smittar". Isolera den infekterade krukan/örten. Behandla med såpavatten (så de halkar av  ;D ) och hoppas på det bästa. Duscha ofta (med vanligt vatten) hjälper oxå lite grann.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 07:38 »
Tack för svaret. Funderar på att försöka hitta en nyckelpiga ute och ta in. Kanske hjälper lite.

masa

• -
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 17:11 »
Jag har bekämpat bladlöss på krukade plantor genom att hålla plantan inklusive krukan under vatten i några timmar. Det har fungerat bra på t.ex. paprika.

asta

« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 08:14 »
Min svärmor har lärt mig att gröna löss ska bekämpas med vedaska. Det är väldigt effektivt och torkar ut lössen. Brukar strö över t.ex. rosorna på sommaren när det är torrt väder och spolar sedan bort askan efter nån dag när lössen är döda. Funkar lika bra på inomhusväxter. Svarta löss däremot hjälper det inte mot.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 apr-12 kl 07:59 »
Jag har bekämpat bladlöss på krukade plantor genom att hålla plantan inklusive krukan under vatten i några timmar. Det har fungerat bra på t.ex. paprika.

Funderar på om jag kan blötlägga de örter som jag vill använda ett par timmar innan så lössen släppt växten och flutit upp. Är det någon som provat det? Vill helst kunna äta örterna, men inte lössen.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
Besksöta, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser