Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Munexem eller vad är det?  (läst 1529 gånger)

Malinokamau

• Västerbotten
Munexem eller vad är det?
« skrivet: 07 apr-12 kl 10:45 »
Jag har googlat och försökt hitta svar på vad det kan vara och enligt många svar så kan det både vara orf eller vad som helst.
Försöker lägga in en bild på hur det ser ut, hittills är det bara ett lamm som har fått det. Tackan står i egen box med sina tre lamm men har bara stängsel till nästa tacka så det kan ju spridas ändå.
Lammet verkar inte ha några problem utav det och jag har inte fått komma åt och känna på tackans juver ännu men ska försöka göra det senare.
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Feffe

• Gotland
SV: Munexem eller vad är det?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 12:01 »
Jag tycker att det ser ut som orf. Vi har aldrig haft det i vår besättning (ännu...) men jag har sett det hos andra, och då har det sett ut så där. Vad säger någon mer orferfaren?

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Nemi

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 16:35 »
Ja, det ser definitivt ut som Orf, som jag har erfarenhet av i min lilla besättning. Förrförra året, första gången med får/lamm så föddes här två bagglam av en tacka och dessa två fick en mindre släng av blåsor på nosarna. Behandlades endast med mjukgörande. Tackans juver klarade sig helt och inga andra djur drabbades. Då hade jag endast tackan, smittbäraren till låns, men olika omständigheter gjorde att jag tog tillbaka henne i våras. Samtidigt hade jag tagit två nappungar och dessa (har jag tidigare skrivit om tror jag) drabbades relativt snart av orf. Ett riktigt elakt angrepp. Tackans egna ungar drabbades inte alls. Alla djur är från samma besättning och min hypotes är att dessa två nappisar inte utvecklat någon immunitet alls, då de inte fått så mycket mjölk av sina mödrar. Orfen behandlade jag med jodopax och mjukgörande, försökte vara så noga jag bara kunde, men orfen spred sig dessvärre till anus. Såg ut som små små vindruvor som vätskade och sprack. Mycket värre i baken än vid munnarna.

Så det blev in till veterinären och sedan var det till att börja spruta Penovet. Orfen la sig på någon vecka om jag minns rätt, men tyvärr så fick en av nappisarna, troligtvis till följd av blåsorna en infektion som satte sig i lederna, dvs en ledinfektion.

Hur som haver; alla är idag friska och krya och kvar hos mig. Djur utvecklar ju en immunitet gentemot orfen, vad jag läst, men kan fortfarande själva vara smittbärare. Viktigt att tänka på vid försäljning av livdjur, liksom inte minst vid egna inköp. Orfen kan också blomma upp igen, vid senare tillfälle, men i allt lindrigare form.

Du behöver inte få panik (som jag som flydde till goaste Cokett för råd), men var ytterst noga med hygienen, använd plasthandskar då det kan smitta till människa, och akta dig också för att sprida smittan till andra delar av ditt djur. Vet inte om det är någon vits med att isolera enskilda djur, då smittan tydligen kan finnas kvar i inredning etc, men det kan ju heller inte skada.

Lycka till och berätta gärna hur det går. Det finns också en salva på recept... vad heter den nu igen... Penocillin?

Kram ifrån ön, där snöstorm rasar!
« Senast ändrad: 07 apr-12 kl 16:54 av Nemi »
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Malinokamau

• Västerbotten
SV: Muneksem eller vad är det?
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 19:24 »
Om det nu var orf så verkar det ha varit väldigt lindrigt!
Ingen annan fick likadant och det försvann på bara några dagar :)

Så himla skönt att det inte blev värre!
Tack för era lugnande svar:)
"I live in my own little world - but it's ok they know me here."

Nemi

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 20:00 »
Har tänkt på dig och de små. Antar att allt gick väl. Kram!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser