Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miniature Silky Fainting Goats  (läst 4848 gånger)

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Miniature Silky Fainting Goats
« skrivet: 07 apr-12 kl 09:34 »
Miniature Silky Fainting Goats, någon som vet om denna ras finns i Sverige?

Tycker den verkar spännande. Undrar också om man kan använda deras ull till något. Gethår är kanske helt fel att göra garn av  ::) Hittar ingen info om de som har denna ras använder ullen. Verkar mest vara någon form av show get i USA där di har så mye konstigt för sig  ;D Denna ras bär också på en gen som gör att de typ svimmar av under några sekunder. Tydligen så ska detta tillstånd inte påverka djuret alls, hmm...

Åsikter någon?
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 23:32 »
Visst harvade vi igenom det för ett eller två år sedan?  En get som "svimmar" så där är inte frisk"  Ett sådant anlag ska inte gå vidare i avel!  Det är alldeles för lätt för rovdjur att få sig ett skrovmål.  Det fanns även en film i en tråd här någonstans, där man tydligt såg att getterna inte själva gillade att falla så där.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 07:16 »
Visst harvade vi igenom det för ett eller två år sedan?  En get som "svimmar" så där är inte frisk"  Ett sådant anlag ska inte gå vidare i avel!  Det är alldeles för lätt för rovdjur att få sig ett skrovmål.  Det fanns även en film i en tråd här någonstans, där man tydligt såg att getterna inte själva gillade att falla så där.

Ja, just den genen kan man absolut vara utan. Även jag har mina betänkligheter där. Jag var väl mest nyfiken på deras ull. Eller getens ull överhuvudtaget. Den verkar inte vara ngt man använder förutom då hos angora. Sökfunktionen fungerade inte därför jag la ut en tråd.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 08:48 »
Raggsocksgarn var traditionellt en blandning av fårull och getragg. Det var raggen som gjorde garnet slitstarkt om än stickigt. Idag är den tyvärr utbytt mot nylon.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 09:00 »
Du är inte ensam om att misslyckas med sökfunktionen.  (Arbete pågår, men Petter har visst lite problem med hur han bäst ska göra.  Senast släcktes visst hela forumet ner när han la in ny programvara ... ::)  )

  Getragg kan fortfarande användas som Grönavågen säger.  Bra för såna som mej, som är mer eller mindre allergiska mot syntetmaterial.  Vi får väl försöka söka mera internationellt, då, för att lista ut

a)  hurudant hår dessa svimmande stackare har
b) om det rör sig om ett recessivt anlag, som i så fall finns hos alla med egenskapen (som vi ju vill avla bort i så fall)
c) kostnader i kronor och besvär (för både människor och getter) för att eventuellt importera några djur att börja med (och så blir det en smal avelsbas, då ... :P )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 09:23 »
Åkej, nu har jag skickat frågan vidare till några experter, få se vad det ger!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 12:18 »
Åkej, nu har jag skickat frågan vidare till några experter, få se vad det ger!

Ja jag har nog inte tänkt importera själv, var mest nyfiken. De kallas ju silky och ska tydligen likna en york (en liten hundras) till utseende och päls. Det gjorde att jag tänkte att ullen kanske går att spinna av. Den gen som gör att de svimmar har de allihop men svimmningarna finns i olika grader om jag läst rätt på de amrikanska sidorna. Vissa svimmar tydligen väldigt sällan. Och det ska inte påverka dem. Genen har funnits hos dessa getter sen 1800 talet. Och det har tydligen med deras muskelsammansättning att göra, de svimmar vid stark upphetsning om de blir rädda osv. Det är inte riktiga svimmningar utan snarare en låsning, även denna låsning varierar. En del faller andra bara fryser till för några sekunder.

Nu har jag ju hittat denna info på sidor hos uppfödare av rasen och de är ju för geten. Alltså partiska  ;D

Ska bli intressant att höra vad du får för svar från dina vänner.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 12:20 »
Raggsocksgarn var traditionellt en blandning av fårull och getragg. Det var raggen som gjorde garnet slitstarkt om än stickigt. Idag är den tyvärr utbytt mot nylon.

Ok. Då skulle man kunna blanda in lite getragg igen i sitt garn med andra ord. Låter lovande.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 15:36 »
Under andra världskriget hade vi brist även på get ragg och spinnerierna betalade frisörerna grovt för människohår som användes som ersättningsmedel! Samogederna har inte getter och får de har avlat fram Samojedspetsen som utöver vara vakt- vall- och jakt-hund anvväds som ullproducent Detta var nog lite OT på en gettråd. :-[  OM att en gen som leder till "frysning" eller svimning för djuret inte skall avlas på vill jag starkt framhålla. (:) Svenska djurskydds bestämmeler skulle göra det omöjligt att ren avla denna getras i Sverige, och det är tveksamt om den alls får importeras till ett EU-land.  H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #9 skrivet: 09 apr-12 kl 14:27 »
Svar inkommet från Veterinär Karl-Erik Hammarberg:

"Hej Trollmor.
Om någon vill uttrycka sig positivt om fainting goats, så har vederbörande nog spårat ur. Det rör sig om en ärftlig defekt som orsakar djuren ett lidande. Getterna svimmar inte, utan ramlar i kramp. Genetiskt rör det sig sannolikt om en dominant gen med ofullständig penetrans. De heterozygota getterna får lindrigare symtom än de homozygota. Liknande sjukdom hos människa är Thomsens sjukdom, och fainting goats-getter används i forskningen kring den sjukdomen. Den forskningen är nog den enda humana och djurskyddsaccepterade orsaken till att föda upp sådana getter. Tyvärr har många i USA en annan bakgrund till sin uppfödning av fainting goats. Man ser djuren och deras lidande som underhållning.

Om ullen på dessa getter vet jag intet, och ser heller inget behov av att veta det då uppfödning för annat än forskning rörande Thomsens sjukdom är helt ointressant och inte acceptabel ur djurskyddsynpunkt.
Däremot vet jag att getullkunniga kineser som besökt Sverige har hittat intressant ull även hos våra svenska lantrasgetter. Vår avel är dock inte inriktad på den ullproduktionen.

Ciao,
Kalle H"

Kanske material till en tråd om getull?  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #10 skrivet: 09 apr-12 kl 23:40 »
Svar inkommet från Veterinär Karl-Erik Hammarberg:

"Hej Trollmor.
Om någon vill uttrycka sig positivt om fainting goats, så har vederbörande nog spårat ur. Det rör sig om en ärftlig defekt som orsakar djuren ett lidande. Getterna svimmar inte, utan ramlar i kramp. Genetiskt rör det sig sannolikt om en dominant gen med ofullständig penetrans. De heterozygota getterna får lindrigare symtom än de homozygota. Liknande sjukdom hos människa är Thomsens sjukdom, och fainting goats-getter används i forskningen kring den sjukdomen. Den forskningen är nog den enda humana och djurskyddsaccepterade orsaken till att föda upp sådana getter. Tyvärr har många i USA en annan bakgrund till sin uppfödning av fainting goats. Man ser djuren och deras lidande som underhållning.

Om ullen på dessa getter vet jag intet, och ser heller inget behov av att veta det då uppfödning för annat än forskning rörande Thomsens sjukdom är helt ointressant och inte acceptabel ur djurskyddsynpunkt.
Däremot vet jag att getullkunniga kineser som besökt Sverige har hittat intressant ull även hos våra svenska lantrasgetter. Vår avel är dock inte inriktad på den ullproduktionen.

Ciao,
Kalle H"

Kanske material till en tråd om getull?  ;)

Ja det var ju svar på tal  ;D Då vet jag, Fainting goats är inget för mig. Tack för hjälpen.


Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 08:50 »
När jag och min man var till USA för några år sedan bestämde vi oss för att leta upp Fainting goats för att se om det verkligen var sant.
Vi hittade en lite större uppfödare och ja mycket riktigt blev de rädda så krampade de i framförfallt bakdelen så att de välte omkull, dock släppte det efter några sekunder. Alla i rasen gör det inte och mest unga djur som krampar, de äldre lär sig hantera det. Detta gör att de här getterna är lugna och tysta för att inte utsätta sig för faror. Alltså passar de perfekt i en villaträdgård, suck.
När vi var där blev vi inbjudna till en getutställning med bara fainting goats, tänk er en hundutställning fast det är getter de springer vänstervarv med.... tvättade, kammade getter och välklädda visare.
De passade perfekt för ändamålet eftersom de konstant var lite stela i benen så de kunde ställa upp de som de ville.. USA är verkligen ett speciellt land. Min enda tanke var att mina getter skulle ha rivit hela tillställningen.

Nej Fainting goats är inget att satsa på tycker jag.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #12 skrivet: 10 apr-12 kl 09:43 »
Från Amerika har inkommit några svar, men ännu inget riktigt substantiellt.  (De flesta skrev helt enkelt "Välkommen tillbaka, Trollmor!"  Vilket ju gladde mig, men gav inget i sakfrågan.)

Länk till den amerikanska tråden ifall nån är intresserad:

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=12&t=30641
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #13 skrivet: 10 apr-12 kl 16:21 »
Svenska djurskydds bestämmeler skulle göra det omöjligt att ren avla denna getras i Sverige,

Hoppas innerligt att du har rätt, Torptomten!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Miniature Silky Fainting Goats
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 08:23 »
Två svar från "naturalgoats" i den amerikanska systertråden:

just on the fainting side... I believe the fainting trait was originally bred for because the goats could be run with a herd of "normal" goats and if a predator came along all the other goats could run away but the one would seize up and be eaten keeping the rest safe... sort of a sacrificial lamb system....
M.

Detta låter ju helt :o :o !  Men tydligen finns källor:

http://www.silvercreekfainters.com/page22.html
http://science.howstuffworks.com/enviro ... -goat2.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Fainting_goat
The last article is interesting because it says that the disease has no basis in the brain or nervous system and is purely a muscular issue... I"d always assumed that is was like epilepsy but apparently not...
M.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser