Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  istället för barkmull?  (läst 7457 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
istället för barkmull?
« skrivet: 07 apr-12 kl 08:17 »
Vi har en väldigt tung lerjord och jag undrar om ni har bra tips på vad man kan blanda i jorden nu på våren för att fluffa till det hela. Vi har använt barkmull innan men det ser jag inte som någon hållbar lösning alls. Vår ganska nystartade kompost har inte kommit igång än så det är ganska stora växtdelar i den, men kan man vid den här tiden blanda ner pinnar och liknande, hinner det brytas ner nog till sommaren? Hur brukar ni göra ???
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: istället för barkmull?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-12 kl 19:27 »

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 apr-12 kl 19:36 »
Här nere kan man om man inte har färdig kompost eller tillgång till något bra gödsel, köpa färdigkomposterat trädgårdsavfall från soptippen siktat i olika fraktioner och med diverse blandningar av annat. Inget sådant i närheten?

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #3 skrivet: 07 apr-12 kl 20:08 »
Artikeln om kol i jorden var ju väldigt intressant, någon som provat?!

(Malin som bara har styv lera...)
Malin

nordtravare

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 21:32 »
hästskit helst lite brunnen i stor mängd ökar mullhalten och lukrar jorden och leran blir mindre styv .Men under nedbrytningen binder den kväve som måste kompenseras för.efter några år dör bakterierna som binder kväve och kväver blir tillgängligt för växterna.Hästskit kan gå att få i tillräcklig mängd för mindre arealer.

JFOT

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 15:42 »
Pinnar som inte bryts ner fortsätter att ge volym till jorden under lång tid så det är ingen nackdel. Enda problemet jag kan komma på är att  vissa rotfrukter formas runt pinnarna så antingen gräver ni ner pinnarna tillräckligt djupt eller väljer ni ut områden utan pinnar för några år framöver om ni ska odla just de rotfrukterna.
Om ni tänker gräva om landet så kan ni lägga all påbörjad kompost i botten, det blir inte en så snabb process som i en kompost men det fortsätter att ge ifrån sig näring och skapar volym under längre tid och maskar mfl har något att jobba med.

LasseDalom

• -
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 15:46 »
Mossa, torv, använt strö, gammalt hö och halm, gräsklipp.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 10 apr-12 kl 10:35 »
Jag läste artikeln om kol och drömde om kol hela natten :)

Idag ringde jag till Skogens.com som tillverkar kol här i sverige och kollade priser. Det är dyrt, men inte hutlöst tycker jag.

fraktion 4-8mm som de rekommenderar till jordförbättring kostar 4600 kr för ca 450 kg, och det borde räcka till 150 kvm för bästa resultat enligt artikeln.

Sedan hade de en "osorterad" som kan vara allt från koldamm till bitar, briketter och hela träbitar, och den kostar 1500 kr för ca 1,5 kubik eller omkring 600 kg. Frakt tillkommer självklart.

Man blir ju onekeligen sugen :)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 10 apr-12 kl 19:05 »
Ja, med tanke på att kolet finns kvar i jorden i många tusen år så kan det ju ses som en bra investering. Det går att tillverka själv också, men det tar ju ett tag att få ihop de mängderna. Här finns beskrivning: http://www.holon.se/folke/carbon/simplechar/simplechar.shtml Själv har jag bara provat med en upponedvänd gryta i en öppen eld. Funkar, men som sagt, det blir inga stora mängder på det sättet.
Det måste ju till organiskt material sen också för att mikroorganismerna ska ha käk, men lerjordar har väl ofta en förmåga att "äta upp" allt organiskt man lägger i så det ändå inte märks på strukturen, så där tror jag definitivt kolet kan göra nytta.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-12 kl 19:51 »
Jag lägger på hästgödsel ovanpå min styva lera. Sedan ett litet lager sand som jag sår i (alternativt sand i bara såraderna) Första gången lägger jag på sisådär 20-30cm. Om den är brunnen eller ej spelar ingen större roll, det brukar växa som bara attan ;) Maskarna sköter jobbet med att blanda runt alltihopet, men visst händer det att jag vänder på alltihopet :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 10 apr-12 kl 19:59 »
Istället för att köpa dyrt kol skulle man ju kunna lokalicera årets majbrasa och alla andra brasor därstädes. Kanske lego-elda grannarnas renoveringsbråte och träemballage. 200kr kubiken  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 20:26 »
Istället för att köpa dyrt kol skulle man ju kunna lokalicera årets majbrasa och alla andra brasor därstädes. Kanske lego-elda grannarnas renoveringsbråte och träemballage. 200kr kubiken  ::)

Självklart kan man göra det, men risken är att det blir mer aska än trä, och att det är impregnerat virke, målarfärg etc. som kanske ger ett oönskat tillskott till grönsakerna... Men om det bara är kvistar, grenar etc. så går det ju finfint.

JFOT

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 11 apr-12 kl 11:01 »
Läser man texten så är det inte bara kol som tillförts och deras startjord är inte ett tjockt lager lerjord så hur överförbart är det till lera i Sverige? En gissning är att kolet och leran mycket väl kan binda vid varandra och bli ännu hårdare än vad leran är i sig och då har man förstört landet för ganska lång tid framöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare
torbjorn, Själv är bäste dräng, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser