Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Normal krystningstid för förstagångstacka?  (läst 5397 gånger)

Dolvis

• Östergötland
Normal krystningstid för förstagångstacka?
« skrivet: 06 apr-12 kl 14:24 »
Vår lilltacka håller på att lamma och har det väldigt jobbigt. Hon har krystat nu i drygt en timme och bara fått ut klövar+ nos. Jag har stått och oberverat henne en halvtimme då det nästan inte gått framåt alls. Är orolig för att hon inte orkar och att lammet inte klarar det läget så länge. Samtidigt har jag dålig erfarenhet av att gå in och påverka, speciellt som detta är en skygg och lättstressad tacka.
I handboken här och i Får av sjödin står endast rikttider efter att första lammet fötts till nästa och till efterbörden, samt fosterblåsa - tills första lammet syns. För äldre tackor tycker jag de brukar ha en krystning upp till kanske 40 min max. Vad är er erfarenhet?

Lammet ser alltså ut att ligga helt korrekt. Däremot ser man att det är väldigt trångt i slidöppnignen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Normal krystningstid för förstagångstacka?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 14:39 »
Går hon ute lös?  Eller kan du kolla om du får prata med henne?

Om hela problemet är i mjukdelarna i slidöppningen, så kan man hjälpa till lite genom att försiktigt hjälpa till att vidga öppningen.  Men om det är benringen som tar emot, så är det värre, om det inte går att få lammet igenom, så är det styckning som gäller, och det är en veterinärsak!

Är det första gången också?  Då kan det vara extra trångt, plus att det är vanligare med ett ensamt lamm, som i så fall kan vara extra stort.

Normal tid är väl en halvtimme ungefär, men man ska vara generös med de exakta siffrorna om det ser ut att över huvud taget gå framåt.

Verkar hon mycket trött?  Då kanske hon tillfälligt ändrar åsikt om människor, och tillåter hjälp?

PS Om du bestämmer dig för att dra lite försiktigt, så tänk på att följa krystningarna, och på att bogbladet tar större plats medan det vänds - jag brukar hellre dra lite i huvudet i sådana fall.  Men försiktigt!

Det som tyvärr kan hända med lamm är att deras lever spricker.   :'( :'(

Hoppas det går bra!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 14:43 »
Försöker få tag på vet nu, det ser inte bra ut. Tack för svar.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 14:57 »
Hoppas du hittar en veterinär  som som vet fram o bak på får ;).
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 15:27 »
Om nos och klövar komer samtidigt, så kan man dra i ett ben i taget så att frambenen är utsträckta, sen brukar det bara behövas ett litet "drag" till, så är lammet ute...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Anna i småland

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 15:39 »
Ska du hjälpa till så tänk på att dra försiktigt neråt, inte rakt ut. Har haft en tacka som var för trång, benring. Hade aldrig gått utan vet och bedövning. Hoppas det går bra. Lycka till.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 15:53 »
Ja, bedövning är bra.  Vi hoppas!  :)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 18:09 »
Det gick BRA!!!!
 :D :D :D

Tack för alla svar! Under tiden jag ringde efter vet och letade hjälp att hålla/mota in tackan så gick jag ner igen och då hade hon faktiskt fått ut huvudet. Jag fick hjälpa till med ett ben i taget precis som någon skrev ovan, och ena benet verkade sitta lite fast i hasleden liksom. Men eftersom hon faktiskt fått ut huvudet själv, det var det som inte kom ut innan, så hade hon säkert klarat alltihop utan min hjälp också. Men både hon och lammet var väldigt medtagna och jag tror lammet hade nytta av att inte vänta längre på att få komma igång, plus att jag masserade det ordentligt innan tackan orkade ta över slickandet. Jag trodde absolut inte att det levde, tungan hängde ut och var blå och den sprattlade inte till förrän hela framdelen hängde ut.
Efter ca en halvtimme hade det redan piggat på sig så mycket att det sugit i sig ett halvt ljuver råmjölk, tackans ljuver var helt snett.  ;D

Lammet var stort och hade stort huvud, och tackan är liten och väldigt nätt, så det var nog det som var problemet. Jag är SÅ lättad nu.  :)

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 18:19 »
En ensam?  Efterbörden OK?  Inga stora blödningar?

Och GRATTIS!!!  :D :D

Dolvis

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 apr-12 kl 04:13 »
En ensam?  Efterbörden OK?  Inga stora blödningar?

Och GRATTIS!!!  :D :D
Tack! Ja det var en ensam och STOR liten bagge. Efterbörden dröjde ett tag med såg helt ok ut vad jag kunde bedöma. Inte så bra på det heller ärligt talat.  :-\ Men den såg hel ut. Hon hade en hel del blod på bakhasorna efter efterbörden kommit ut, (jag kom ut igen precis när hon stod och tuggade på den) men inte mkt i halmen och inget i samband med själva krystningen av lammet. Ser inte ut att ha någon yttre bristning i alla fall, och blödde inte efter efterbörden.
Lammet har varit piggt hela em men sov utslaget vid 7-tiden på kvällen, tackan åt nöjt.

vårlängtan

• Småland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-12 kl 07:03 »
Grattis!
Man lär sej alltid nya saker när man har får och lamningar!
En del tråkiga och många härliga!

Grattis!!
Njuter av värme och allt det gröna!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 07 apr-12 kl 08:44 »
Och inga blödningar efteråt.  Vad härligt!  :D  Nu vill jag fira med att be om ett

foto   :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 apr-12 kl 09:05 »
Vilken duktig förstagångsmamma, grattis!

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 07 apr-12 kl 09:28 »
Så här efteråt får jag för mig att det kan ha varit just det långsamma förloppet - det som gjorde dig orolig - som räddade tackan från att gå sönder mer än absolut nödvändigt för att få ut lammet.  Går det att lära sig något, månntro, av att be dig försöka komma ihåg om ifall förloppet gick framåt om än sakta under den tid du observerade förstföderskan?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 08 apr-12 kl 10:59 »
Så här efteråt får jag för mig att det kan ha varit just det långsamma förloppet - det som gjorde dig orolig - som räddade tackan från att gå sönder mer än absolut nödvändigt för att få ut lammet.  Går det att lära sig något, månntro, av att be dig försöka komma ihåg om ifall förloppet gick framåt om än sakta under den tid du observerade förstföderskan?

Jo alltså, jag stod själv i telefon förra veckan och uppmuntrade en nybliven nervös fårägare som övervakade en lamning att ta det lugnt, ha is i magen och lita på tackans förmåga, inte gå in i onödan när det går framåt etc. Men det som gjorde mig så nervös denna gång var att det verkligen inte gick en enda mm framåt vad  jag kunde se på en dryg halvtimme. Då började också tungan på lammet hänga ut och jag trodde att det var dött eller nästan dött. Och den var verkligen väldigt medtagen när den kom ut. Men som jag skrev, så fick hon ju faktiskt ut huvudet till slut helt utan hjälp, så klart är ju att man ska ha mkt is i magen när lammet ligger rätt. Det gäller ju för människor också att man inte ska stressa på krystning i onödan om man vill undvika bristningar.

Tackan hade blött lite mer under natten till igår, men på em verkade det helt ha slutat och hon har varit pigg och ätit bra hela tiden. Lammet är en riktig tuttgalning och har redan börjat plocka i höstrån och klättra lite på inredningen.  :)

Nyfödd:

En dag:

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
« Svar #15 skrivet: 08 apr-12 kl 16:17 »
Grattis! Vad en fin stort lamm!!

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 17:04 »
:D  Ja, eller fint trots att han var stor ...  :P  Grattis igen, tack för fina bilder!  :D  Jag vänjer mej ju aldrig, bölar av glädje ...  :D  :'( :D :'(

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-12 kl 17:32 »
Tack för ert stöd och engagemang! :-*

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #18 skrivet: 08 apr-12 kl 18:52 »
Härligt att allt gick bra!
Hade lite likande "problem" men min ena get som skulle killa, också förstföderska. Bara två små klövar och en liten nos syntes länge. Geten är ganska skygg men lät mig hjälpa till. Fick till slut dra ut killingen, en stor bockkilling! Geten skrek och var sen ganska medtagen. Men allt gick bra och inga bristningar eller blödningar efteråt. Tror att de var bra att de tog tid så hon fick töja sig lite. Men samtidigt bra att hon fick hjälp då hon började bli rejält trött.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

hallstabonden

« Svar #19 skrivet: 09 apr-12 kl 21:13 »
Du,det där var stort lamm,eller är tackan väldigt liten?hur som helst,för stort i förhållande till tackan :o
Tur att det gick bra!! Grattis

Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser