Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Vanilj" från ruttet träd  (läst 6298 gånger)

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
"Vanilj" från ruttet träd
« skrivet: 06 apr-12 kl 00:57 »
Har nyligen hört (ja, kalla mig sen) om det här med att man utvinner något ämne från ruttna träd (granar?) som smakar som vanilj.

Är detta något man kan göra själv, eller krävs det väldigt avancerad teknik?

Vanilj(liknande) vore fint att ha och ruttna granar borde vara lätt att hitta :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: "Vanilj" från ruttet träd
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 09:12 »
Man framställer vanillin utav barrträdslignin. Lignin är vedämnet, som tillsammans med cellulosa bildar trä.

Cellulosaindustrin förser vanillintillverkningen med råvara. Vanillin är huvudaromämnet i naturlig vanilj.

Att det skulle vara särskilt enkelt att utvinna ur ruttnande granar har jag svårt att föreställa mig.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 10:09 »
Ah, då hittar jag lite mer information. Från Wikipedia:
"Ligninet har en negativ inverkan på papprets kvalitet. Vid kemisk massatillverkning måste ligninet lösas ut genom kokning med sulfid enligt sulfatprocessen eller sulfit. Blekning oxiderar bort de sista resterna av lignin. I sulfitprocessen erhålls ett kemiskt mdiferat lignin, lignosulfonat som är en värdefull biprodukt."

"Lignosulfonat är en vattenlöslig polymer som bär på hydrofoba regioner, och har stor användning som dispergeringsmedel i bland annat betong, oljeborrning och asfalt. Polymeren är också råmaterial för tillverkning av vanillin."

Det låter, som du skriver, inte jättelätt :-/

Jaja, var värt ett försök.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 10:15 »
Det finns kryddor och örter som man kan odla om man vill ha en egenproducerad vaniljarom, och man kan göra maskrossirap, detta blir oxå lite "vaniljigt" i smaken.

Vaniljbasilika: http://www.impecta.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi

Vårbrodd: http://www.impecta.se/sv/artiklar/krydd-och-medicinalvaxte/varbrodd.html

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 apr-12 kl 10:48 »
Även äkta vanilj, som är en orkidé kan man odla som krukväxt om man vill. Bättre och miljövänligare än att utvinna äckligt vanillin ur trä.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

dandersson

• Småland
    • Daje Gård
« Svar #5 skrivet: 06 apr-12 kl 13:09 »
Även äkta vanilj, som är en orkidé kan man odla som krukväxt om man vill. Bättre och miljövänligare än att utvinna äckligt vanillin ur trä.

Min (naiva?) förhoppning var att det skulle vara någorlunda lätt, men ja, man lär så länge man lever.

Läst lite om orkidéerna och det verkar otroligt svårt att få till blomning :-/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 14:36 »
Min (naiva?) förhoppning var att det skulle vara någorlunda lätt, men ja, man lär så länge man lever.

Läst lite om orkidéerna och det verkar otroligt svårt att få till blomning :-/
Jag har inte provat själv, men sett dem blomma på botan i Lund många gånger. Så uppenbarligen är det inte så otroligt svårt, de har flera som blommar varje år, vad jag har förstått.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser