Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytt av höns...  (läst 4007 gånger)

Lise-Lotte

• Fånga dagen,den kommer aldrig igen!
    • Medelpad
    • Torpshammars Alpacka Gård
Flytt av höns...
« skrivet: 02 nov-06 kl 11:11 »
Hej på er alla!Jag undrar om höns är väldigt känsliga för att flytta?Tex så köpte jag ett gäng stora silkisar i början av hösten,varav 4 st dog ganska så fort.Och nu snart är jag på g att hämta hem flera och är ju då naturligtvis jätterädd att dessa också ska stryka med....blir ju dyyyyyyrt och sorgligt!! Finns det något jag kan göra?
<3 Lise-Lotte <3

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Flytt av höns...
« Svar #1 skrivet: 02 nov-06 kl 11:21 »
Vi har flyttat våra höns ett antal gånger. Aldrig har någon strukit med. Om den nya miljön är lämplig och trivsam för hönsen anpassar de sig snabbt. Om det inte var så att det var fel på de höns du köpte var det nog bara otur.

När vi har flyttat hönsen har de fått åka i pappkartonger, några stycken i varje så att det blir ganska trångt, men inte så trångt att de trampar ner varandra.

Pelargon

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 nov-06 kl 11:24 »
Dog dom i transporten eller en vecka efteråt  ???

Bondmoran

« Svar #3 skrivet: 02 nov-06 kl 11:47 »
Hej på er alla!Jag undrar om höns är väldigt känsliga för att flytta?Tex så köpte jag ett gäng stora silkisar i början av hösten,varav 4 st dog ganska så fort.Och nu snart är jag på g att hämta hem flera och är ju då naturligtvis jätterädd att dessa också ska stryka med....blir ju dyyyyyyrt och sorgligt!! Finns det något jag kan göra?

Lite mer info skulle underlätta för oss att försöka få reda varför de dog.
Tyvärr är vi många som köper grisen i säcken när vi köper djur. De ser så fina ut men f-n vet vad som döljer sig under all ull och i det här fallet fjädrar. Om de var lite äldre, hur välmående var de ? Magra ? Eller ohyra ?
För stor skillnad i fodret ? Näringsbrist hos förre ägaren ? Om de var kycklingar, var de sterilt uppfödda ? Eller rent av medicinerade ? Då kan det bli för stor omställning när de kommer i kontakt med basiluskerna.

Vad märkte du på dem innan/efter de dött ? Låg de bara knall och fall ? Alla fyra på en och samma dag eller en då och en då ?

En flytt innebär alltid en stress hur försiktig man än är. Det finns djur som inte alls vill flytta och de kan må dåligt länge ( t ex katter/hundar som har svårt att anpassa sig ) Dog de kort efter att du köpt dem kanske det var för varmt i deras transportbox ? Höns är mer känsliga för värmen än för kylan.

Man ska alltid noga gå igenom de djur man köper, kolla hull, ohyra, näbbar och klor mm beroende på djurslag. Är det något som är dåligt och man har djuret hos sig så åker man själv dit om det blir en kontroll.

Och ett djur som inte är i toppskick ska inte heller kosta lika mycket/litet som ett djur i toppskick.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

rina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-06 kl 13:45 »
 :( Tråkigt råka ut för sånt är det......men ett råd som jag ger är att fodra dom med A-Fil eller "någon liknande fil....sen måste man ju se till att dom egna djuren inte går för hårt åt dom nya......mobbning är ju också stressande . Så man ska nog se till dom nya djuren riktigt ordentligt och givetvis känna på djuren när man köper dom sen kolla lus....Lycka till...

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 02 nov-06 kl 14:33 »
Första tecknet på att det inte var bra var att dom blev slöa,satt å kura ihop sig.Dom dog en i taget under ca 3-4 veckor.....Dom som jag nu har kvar är mycket pigga och "glada",full fart på dom. Åldern på dom var enligt säljaren,1 höna var 2,2 st 1 år och en liten en på 3-5 månader.....
Så nu när jag ska i väg och hämta fler (av en annan säljare) vad är då viktigt att kolla på?Denna gång får jag möjligheten att se och välja ut de jag vill ha....
<3 Lise-Lotte <3

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 02 nov-06 kl 15:09 »
Hur fraktades dem? Och hur långt?
Vuxna höns kan må väldigt dåligt av att fraktas.
Bättre då att köpa dygnsgamla kycklingar, dom har betydligt större chans att klara resan utan att ta skada.
En nykläckt kyckling klarar sig utan risk 3 dygn utan mat och vatten (den har sugit in det sista av gulan i magen innan kläckning och bär liksom på ett förråd av vad den behöver) men en vuxen höna klarar det inte lika bra.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 02 nov-06 kl 17:23 »
Hej Lise-Lott

Hade du redan andra höns när du köpte de här ?

Mvh Rosa

Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #8 skrivet: 02 nov-06 kl 17:57 »
Har hört att just silkisar är extremt känsliga för drag - de tål nästan inget alls enligt en källa
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 nov-06 kl 09:54 »
ROSA
Nej jag hade inga höns före.Senast det var höns i detta hönshus var för ca 2 år sedan.

Och dom här hönsen har ej flyttat långt, 1 timmes bilresa t/r ungefär.Dom fraktades i kartong!
<3 Lise-Lotte <3

ginnie

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 nov-06 kl 08:06 »
Jag brukar både ha med mig och ta hem höns 50 mil och ibland längre.
Det har gått alldeles utmärkt.
Jag har i kartong eller avsedd transportbur.
Tacka givet så stannar jag flera ggr under resan
och kollar och vattnar.
Det är bra att ha delade apelsiner åt djuren har
jag fått lära mig.
Jag har också hört att silkisar är lite känsligare.

Lycka till nästa gång
// Ginnie

orloff

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 nov-06 kl 09:00 »
Nej då, stämmer inte alls att Silkena är känsligare än andra.   :o   Har haft rasen i många år och gör ingen skillnad på dem och de andra.  
Nu när du hämtar nya, ha i åtanke att de första KAN ha med något som inte de andra pallar med. Det finns massor av parasiter och skit bland besättningarna. Du ska egentligen ha de nya i karantän i 3 veckor innan de släpps ihop.
Tänk också på att köpa från en uppfödare med "gott rykte", det finns alldeles för många "skojare" i hönsvärlden.   :-\

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 04 nov-06 kl 12:14 »
ORLOFF
Ang karantän,kan man dela av en bit av hönshuset till dom nya?Eller ska dom inte alls vara på samma ställe?Ja det är i morgon det bär av att hämta hem dom nya vännerna....Om man tar 10-15 st vad är ett bra pris för dom?
Ha d gott!!
<3 Lise-Lotte <3

orloff

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 nov-06 kl 15:00 »
Helst ska de inte alls vara på samma ställe men går inte det så dela av i alla fall.      ;)
Priserna varierar väldigt mycket. Är djuren av utställningsklass ca 150:- st. Du måste ha tur som hittat någon som har så många hönor till salu vid denna tiden. Se till att alla har 5 tår på varje fot och inga älghorn till kam.  :-[   Priset bör ligga på 100:- när du köper så många.      Lycka till!    :)

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 04 nov-06 kl 20:26 »
TACK alla för era svar.Nu håller vi tummarna på att mina nya vänner får vara friska och krya så jag får behålla dom länge  :)
<3 Lise-Lotte <3

Hönsmamma

« Svar #15 skrivet: 09 nov-06 kl 10:38 »
Hejsan !
Silkeshöns ÄR väldigt känsliga, så det är inte säkert att du gjort nå't fel.
Men kolla med den du köpt dem av hur hönorna bor där, med värme, foder och dyl.
Lycka till .
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Lise-Lotte

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 09 nov-06 kl 19:57 »
Har fått hem mina nya silkisar nu och alla mår prima  :).....
<3 Lise-Lotte <3

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser