Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken större motorsåg rekommenderar ni?  (läst 16769 gånger)

Skytten

• Skåne
SV: Vilken större motorsåg rekommenderar ni?
« Svar #20 skrivet: 06 apr-12 kl 10:48 »
Det finns speciella klyvkedjor med 10 graders vinkel, har du försökt med dem?

Vill man ha plank, så ska man förståss använda klyvkedjor  6,25 mm, ska man klyva en stock, tar man enklast vedklyven.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 06 apr-12 kl 11:07 »
Till ek och andra hårda träslag kan ner till 4 grader va optimalt. 10-14 grader klyver man barr och annat mjukt med.

Kan va lite svårt att ta till sig men....... ju flackare vinkel ( mindre gradtal) ju mer drar kedjan eller sågtanden. Man kan ju tycka det skulle va tvärt om.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skytten

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 06 apr-12 kl 18:48 »
Hårdaste trä, som vi inte har i vårt land, "hyvlas" med kedjeslipning just 0 grader.

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 apr-12 kl 19:47 »
Undrar vad det blir härnäst?    - 2 grader?    ;D   ;D

Jakobn

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 07 apr-12 kl 11:12 »
När det är en begagnad såg man skall ha, som dessutom bara skall användas som reserv, så tycker jag man skall se på utbudet i första hand. Det spelar kanske inte någon större roll om det blir den bästa sågen eller den näst bästa, man får helt enkelt välja en såg som är okej och råkar finnas till salu för ett vettigt pris.

Helt rätt, det var min tanke. Har ett år på mig nu innan det är dags igen så det får ta tid.

Har en bit ek som är ca 50cm i diameter som behöver klyvas i tre delar, ska jag ha tag på en större såg bör den klara sådana jobb. Ni behöver inte föreslå kil och slägga, det blir för mycket spill, får bara två användbara bitar med kil.

Mitt andra alternativ pensionera min 525 och köpa en 2152 WS (tror jag skrev fel nummer i förra inlägget). Så får 525 följa med som reserv.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 07 apr-12 kl 11:35 »
Abbans vad jag saknar min gamla Jonsered 535  :'( men allt tar ju slut till slut. Hoppas de fått fason på min Husky 435, den räcker till V-backen om bara fanskapet startar.

Jakobn

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 apr-12 kl 21:06 »
Hade din 535 samma problem med kokande bensin som min 525? Lite smådrygt att de inte går att använda som vanligt när temperaturen ligger runt 10 grader.

Blir det något så får det bli 70 cc +
De modeller jag håller koll på för tillfället är Stihl 066, 088, MS660 och MS880. Fyll gärna på med Jonsereds, Husqarnas och Dolmars modeller som är över 70 cc och inte äldre än 80-tal.

Tack så länge alla som bidragit!
Mvh

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 11 apr-12 kl 21:47 »
ALDRIG några problem med min 535. Den var nästan oanvänd när jag köpte den. Satt på 15"-svärd och hade den mest att kapa rotben med samt ta ner stockar som var för grova för sågverket d.v.s. över Ø 80 cm. Det blev alltså långa stunderm på full laban!
Jag har alltid varit noga med smörjning så jag smorde väl ihjäl den. För mycke olja gör att det lägger sig sot bl. annat så att kolvringarna fastnar. DET är inte bra.  :-[

Jakobn

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 13 apr-12 kl 06:32 »
Ta ner stockar som var för grova för sågverket ? Förklara :-)

Igår var jag och sortera ut stolpar och bjälkar i ek från en nyriven lada. Eftersom jag inte var på hemmaplan ville jag ligga i och få det klart.....men icke, temperaturen var runt 10 grader här nere i söder. Kunde bara såga en kort stund i taget, sedan vänta på att 525:an skulle svalna. Blev något bättre framåt 7-8 på kvällen när det hade regnat. Någon som har tips på hur man kan förbättra konstruktionen så den inte kokar jämt och ständigt ?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 13 apr-12 kl 11:42 »
Innihälvitta vasst och rätt vinkel på filningen är en förutsättning för att sågen inte ska bli onödigt varm. Rätt vinkel för att KAPA ek vet jag inte men gissar på 20 grader, kanske mindre. Torrt eke är ju hårt, milt uttryckt.

Amerika-Sågen klarar max. diameter 80 cm. Om det var grövre, eller om det inte gick att lirka ner en gren/rotben i ramen så blev det att ta ett skär med Jonsereden.
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 11:50 av ToA »

Jakobn

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 14 apr-12 kl 23:24 »
Tack, jag förstår. Kul med lite bilder!

Tror kedjan var filad 25 eller 30 grader. Har alltid den vinkeln och aldrig ifrågasatt det....men skulle kanske prova 20 vid nästa tillfälle.
Skulle tro att eket fälldes någon gång mellan 1800 och 1900 så det har haft tid på sig att hårdna.

Jakobn

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 19 apr-12 kl 21:11 »
Vad skiljer klyvkedjor från "vanliga" kedjor? (förutom vinkeln)

kbh

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 19 apr-12 kl 21:13 »
Vad skiljer klyvkedjor från "vanliga" kedjor? (förutom vinkeln)
Bredden

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 20 apr-12 kl 12:26 »
....och formen på tanden är mer kantig, iaf på en del. Fast en vanlig kedja går rätt OK att klyva med om slipvinkeln är någorlunda rätt.
Finns något som heter PICCO-kedja   http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=6658

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 20 apr-12 kl 12:48 »
Jag både klyver och kapar med pico-kedja, dock är de slipade för rätt arbete. 6,25 mm ger lite mindre spån.

Jakobn

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 20 apr-12 kl 20:18 »
Jag behöver ha tag på grejer så jag kan testa en jigg  jag håller på att bygga. Blir den bra så fortsätter jag byggandet och gör ett helt kedjesågverk.
Blir klar med bygget på måndag eller tisdag så jag hade tänkt beställa saker till det i helgen för att provköra nästa vecka.
Länkar till logosol. Men vad ska jag ha ??? De har olika typer av både svärd och kedjor.

Svärd
 http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/logosol-toolbox/sagkedjor-sagsvard-m-m/sagsvard-stihl.html
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/logosol-toolbox/sagkedjor-sagsvard-m-m/sagsvard-logosol.html

Kedja
http://www.logosol.se/store/sweden/index.php/logosol-toolbox/sagkedjor-sagsvard-m-m/sagkedjor.html

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 21 apr-12 kl 08:29 »
Först och främst måste ju svärdet passa sågen du har. Ett pico-svärd och klyvkedja. När du beställer behöver du bara tala om vilket såg du har, hur långt svärd du behöver, pico och klyvkedja.
De på Logosol, de kan sina saker och ger dej rätt grejor.

Jakobn

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 21 apr-12 kl 11:12 »
Tackar för svaret, även om det inte var riktigt vad jag ville veta.

Någon annan som kan hjälpa så skulle jag vara tacksam. Vad betyder ex 56 DL ?

Lasse46

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 03 maj-12 kl 12:08 »
56 DL betyder att kedjan har 56 drivlänkar.

Lasse

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 03 maj-12 kl 21:19 »
D(riv) L(änkar)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser