Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken större motorsåg rekommenderar ni?  (läst 16795 gånger)

Jakobn

• Skåne
Vilken större motorsåg rekommenderar ni?
« skrivet: 05 apr-12 kl 16:57 »
Hej, jag behöver en andra motorsåg. Vill inte behöva låna såg så fort min nuvarande krånglar, vilket den gjorde denna vintern också. Saknar också en andra när jag råkar sätta sågen i ett större träd.
Eftersom den i princip bara ska fungera som reserv tänkte jag köpa en lite större så kan den kanske komma till användning en del på vedbacken eller när stora stockar ska kapas.
Hade tänkt ha 18" svärd på den. Min nuvarande är en Jonsered 525 (35cc) som jag har 13" svärd till och ersättaren till den kommer bli en Jonsered 2154 (50cc, lite osäker på om modellnumret är rätt ) eftersom jag sågat ganska mycket med en sådan i vinter och tycker den känns riktigt bra.
Är begagnat jag letar efter.

Broberg

• Gäst
SV: Vilken större motorsåg rekommenderar ni?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-12 kl 17:04 »
Annars går Stihl 660 som smör i grovt. Både fälla, kvista och kapa. Fast den är större än de du söker.

Jakobn

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 21:54 »
Någon begränsning uppåt har jag inte ännu. På stihl.se står det att den är på 91,6 cc så det låter som en kandidat.

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 22:05 »
Husqvarna 357 xpg med 15 tums svärd räcker på vedbacken om det är lite grovlek på veden, annars så går den att trimma.
Jag har aldrig behövt större, och vi fällde mycket övergrovt som inte skördaren klarade med 357:or och 15 tums svärd. men lite bökigt att kvista med 15 tum.

Stihl har bra sågar också!

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 22:15 »
Någon begränsning uppåt har jag inte ännu. På stihl.se står det att den är på 91,6 cc så det låter som en kandidat.

Jo och har många hästkrafter i förhållande till vikten. Har funnits ett tag så den borde gå att hitta begagnad.

Byracka

• -
« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 22:26 »
Betvivlar att det finns särskilt många i sverige, här används den mest till sågverk.
Min rekommendation är Stihl 360-62 som jag använder till löv och tall, till gran och gallring är den lite i tyngsta laget och då kör jag hellre med lillebrorsan 261.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 22:29 »
Betvivlar att det finns särskilt många i sverige, här används den mest till sågverk.
Min rekommendation är Stihl 360-62 som jag använder till löv och tall, till gran och gallring är den lite i tyngsta laget och då kör jag hellre med lillebrorsan 261.

I den storleksklassen föredrar jag Husqvarna. 357, som tidigare nämndes, borde åtminstone vara lätt att få tag på.

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 05 apr-12 kl 22:44 »
I den storleksklassen föredrar jag Husqvarna. 357, som tidigare nämndes, borde åtminstone vara lätt att få tag på.
Båda två är utmärkta sågar men jag gillar Stihlens råstyrka i bottenregistret, Husqvarna behöver varvas mer för att sköta sitt jobb.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 apr-12 kl 22:53 »
När det är en begagnad såg man skall ha, som dessutom bara skall användas som reserv, så tycker jag man skall se på utbudet i första hand. Det spelar kanske inte någon större roll om det blir den bästa sågen eller den näst bästa, man får helt enkelt välja en såg som är okej och råkar finnas till salu för ett vettigt pris.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 apr-12 kl 22:57 »
När det är en begagnad såg man skall ha, som dessutom bara skall användas som reserv, så tycker jag man skall se på utbudet i första hand. Det spelar kanske inte någon större roll om det blir den bästa sågen eller den näst bästa, man får helt enkelt välja en såg som är okej och råkar finnas till salu för ett vettigt pris.

Sant. Jag gillar skarpt min gamla Hqv 55. Har vält ekar med diameter runt 80 cm med den. En sån borde gå att hitta till bra pris.

Om det finns några kvar..

Skogsola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 apr-12 kl 23:13 »
Stihl 260, föregångaren till 261 är en riktig slitvarg. Bättre än 261. Om nån handlare har nån kvar på hyllan så köp den.

Byracka

• -
« Svar #11 skrivet: 05 apr-12 kl 23:18 »
Stihl 260, föregångaren till 261 är en riktig slitvarg. Bättre än 261. Om nån handlare har nån kvar på hyllan så köp den.
Stihl har tyvärr dom senaste åren försämrat sina sågar när dom strävat efter att förbättra miljöegenskaper.
 Antingen har dom tappat effekt eller så har den nya modellen blivit tyngre än sin föregångare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 00:25 »
TS har ju inte ens skrivit vad sågen skall användas till.

Jakobn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 apr-12 kl 06:18 »
På väg ut i skogen nu med min 525 för att hugga virke till sambons hönshus, får se om den överlever till kvällen. Hör av mig ikväll om det går väl! Glad påsk!

Visst har jag skrivit vad jag ska använda den till, men kan utveckla det lite. Förutom att ha den som ren nödsåg så kan den behövas för att klyva riktigt vresiga ek och björkor när slägga och kil inte går, ett jobb som min 525 inte tycker om oavsett storlek. Skulle jag skaffa sågverk typ logosol slipper jag köpa elsågen till en början. Har en stor ställning på vedbacken där jag kapar mycket ved åt gången, det är slitsamt för en mindre såg.

Ålder spelar ingen roll, min nuvarande är faktiskt lika gammal som jag och kan tänka mig att köpa en gammal igen så länge jag inte behöver tumma på säkerheten.

anders50

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 apr-12 kl 09:29 »

Blev nyfiken på varför din Stihl är för tung för att användas till gran, men inte till löv och tall?

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 06 apr-12 kl 09:55 »
Blev nyfiken på varför din Stihl är för tung för att användas till gran, men inte till löv och tall?

Nu är det inte Stihlen i sig själv som blir för tung utan min 361, 260 fungerar i detta sammmanhang alldeles utmärkt.

Gran är kvistigare så det blir mycket knixande med sågen  till skillnad från tall och löv där det ofta är färre men grövre grenar, om vi inte talar om fristående träd, pattagranar eller liknande monstrositeter  som gud och förvaltare kan ställa i ens väg.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 apr-12 kl 10:03 »
Skulle jag skaffa sågverk typ logosol slipper jag köpa elsågen till en början.

Om du vill såga plank skulle jag rekommendera Stihl 660, det är tungt jobb för sågen.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 apr-12 kl 10:08 »
Ska du inte hela tiden gå på mycket grovt hårdträ, så behöver man inte något monstersåg. En beg Stihl 361 eller tom ett större Kinasåg räcker.
Skillnaden är om man sågar plank, då kan en gammal hederlig Stihl  070 med trimmningsats och 16 hk eventuellt vara något.
Problemet med stora sågar är vikten, och man ska absolut inte ha längre svärd än nödvändigt.

http://youtu.be/kYhh_i5wc2o
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 10:29 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 10:10 »
Nu är det inte Stihlen i sig själv som blir för tung utan min 361, 260 fungerar i detta sammmanhang alldeles utmärkt.

Gran är kvistigare så det blir mycket knixande med sågen  till skillnad från tall och löv där det ofta är färre men grövre grenar, om vi inte talar om fristående träd, pattagranar eller liknande monstrositeter  som gud och förvaltare kan ställa i ens väg.

Jaha, du menar så...att bara kvista med. Då förstår jag! 
Men mest är det ju längden på svärdet som gör det lite jobbigare när man kvistar, och grovleken på skogen.

Men visst, en liten såg är lättare att hantera.

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 apr-12 kl 10:35 »
Förutom att ha den som ren nödsåg så kan den behövas för att klyva riktigt vresiga ek och björkor när slägga och kil inte går, ett jobb som min 525 inte tycker om oavsett storlek.
Det finns speciella klyvkedjor med 10 graders vinkel, har du försökt med dem?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare (1 dolda)
Yesper

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser