Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quelex...  (läst 2125 gånger)

idasbus

• Hönsnörd sedan 2011...
    • Småland
Quelex...
« skrivet: 04 apr-12 kl 12:05 »
Hej,
är ny här & har en liten fråga.
Har du erfarenhet av medlet Quelex flussig tropfmittel?
Det är ett ohyremedel som inte längre är godkänt i Sverige men grymt effektivt.

Vet du hur man bör dosera det? Ska det spädas ut?

Tacksam för svar!
/I ;)
Har dvärg wyandotte; silversvart randad, guldsvartrandad & vit samt några dvärg kochiner, Islandshäst & shettis, katter & kanin...

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
SV: Quelex...
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 20:30 »
Hmm..Aldri hört talas om..

Men jag som vigt mitt liv till dom jävla krypen har nu ändrat inställning helt angående medel..
Det funkar inte..
Jag har provat allt på mina stackars höns och mej själv och inget biter..

Jo Stronghold funkade mot löss men hur länge vet jag inte..Och vad hjälper det när skiten kommer tillbaka..

Jag håller på att testa lite nya ideer jag snöat in på..

Återkommer när jag hojtat Heureka

/Kvalsterstein

You want some..Come get some

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 00:05 »
Quelex innehåller diklorvos, som är ett starkt insektmedel och förbjudet (helt eller delvis?) i EU från november i år. Tidigare var det den aktiva substansen i Vapona, men numer har dom bytt ut den mot bla citrusolja. Det är i vart fall inte beräknat att användas djur och kan ge fosterskador på människor. Det är inget jag själv skulle vilja använda, och jag har ändå ganska låg tolerans för ohyra på mina höns.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

tranicos

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 06:20 »
Jag har blivit tipsad om quelex. Det ska tydligen döda ALLT! Är dock inte så sugen på att prova själv. Det är väl förbjudet av en anledning tänker jag.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 06:49 »
Bra medel - kanske inte för "alternativ djurhållning" men dina djur slipper ohyra. Du använder detta lämpligast på kvällen då hönsen sitter still på sina pinnar under natten.
Räkna noga ut hur många kubik ditt hönshus är.
Dosera 50 ml på 100 kubik,täpp till all ventilation,sprid ut det i droppform i hönshuset,se till att det inte hamnar i vatten/fodertråg. Ej heller i redena,men på går bra. På morgonen öppnar du ventilationen igen och behandlingen är färdig :) om du hittar nån ohyra i ditt hönshus efteråt så berätta gärna vad.. ;)

Jag använder detta vår & höst,har aldrig haft missbildade höns eller problem av annat slag,känner flera som använder medlet.
Det snackas mkt om gifter och det finns anledning att förbjuda många medel...det finns också många höna som lider av div ohyra som går att bota - bara man använder effektivt medel.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser