Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb hos get?  (läst 9136 gånger)

LinneaKohler

• Västergötland
Skabb hos get?
« skrivet: 04 apr-12 kl 11:26 »
Hur kan jag vara säker på om det går skabb bland getterna?
Några har kala fläckar i ansiktet, men kliar sig inte vad jag kan se. Kanske de bara fäller ojämt?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skabb hos get?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-12 kl 11:37 »
Hur sitter de kala fläckarna?  Med risk att verka tjatig:  Om du har ett par foton, så kan vi hjälpa till att gnugga geniknölarna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 apr-12 kl 07:26 »
Vad för material är det i den ev höhäcken? Och som sagt gärna foton! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LinneaKohler

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-12 kl 13:37 »
Fläckarna sitter på sidan av nosryggen, en av dem har på kinden och en annan har tappat hår på baksidan av ena örat.

Har tyvärr inga bilder i nuläget, men kan försöka fixa!

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 05 apr-12 kl 14:26 »
Bara kala fläckar, inga vårtor?  Låter illa ...  Syns det några "gnetter"?  Är det bara i ansiktet?  I så fall undrar jag hur de blir smittade, om det nu är skabb.  Foderhäcken?  Sociala hälsningar?

LinneaKohler

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 16:09 »
Jo, bara mer eller mindre kala fläckar. Vet tyvärr inte vad "gnetter" är för något. Än så länge har jag bara sett fläckar i ansiktet.
Just våra getter äter ur hönät, möjlighet finns att de i så fall blivit smittade av besökare som varit och klappat dem.

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 05 apr-12 kl 17:40 »
Gnetter är kanske folkligt språk, betyder ungefär lusägg.  Sitter i regel fast på ett hårstrå, små, oftast gula, vita eller genomskinliga.  Eftersom de sitter så stadigt fast, tänkte jag att det var lättare att se än många andra livsformer som parasiterar på våra älskade getter.

Om besökare som klappar är smittkällan, så är det nog rejält smittsamt!  Om det är så, måste Du vara petnoga med all hygien ...  :P

Torptomten

• -
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 09:49 »
Eftersom Du inte beskriver skorv eller hudförtjockningar lutar jag mer åt stickskador av höet som blivit infekterade med någon bakterie.
Använd bra engångshandskar. Tvätta med väteperoxid 3 proc. Byt handskar och torka tort med hushållspapper.  Smörj därefter in områdena med Zinkpasta eller Idominsalva.   Försvinner inte problemen kan man hos Vet ta ett hudprov och få det analyserat på SVA.  Det är inte billigt men vädfigt värdefullt att få svar. /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr-12 kl 10:20 »
Hur kan jag vara säker på om det går skabb bland getterna?
Några har kala fläckar i ansiktet, men kliar sig inte vad jag kan se. Kanske de bara fäller ojämt?

Skabb kliar hemskt. Kan de kala fläckarna vid sidan av nosryggen komma från nötning/friktion mot maskorna i hönätet när getterna äter? I fällningstider kan getter ibland se besynnerliga ut.  För att leta efter ohyra och gnetter (ägg) brukar jag dra mothårs med en mycket grov kam utefter ryggraden på getterna och kolla både hud och hårstrån. Lycka till  :)!
« Senast ändrad: 06 apr-12 kl 10:26 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 06 apr-12 kl 11:12 »
Och jag funderar på om getterna kanske biter varandra.  I fällningstider kan håren då lätt följa med.  Men det ger bara kala fläckar, ingen skorv eller sånt.

Bild, alltså, om vi ska komma vidare!  :)

Tjära

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 06 apr-12 kl 16:15 »
Min ettåriga get har kal fläck på nosen samt kala fläckar på benen. Huden är lite sårig, och på bakbenen är det som stora mjäll och pälsen lossnar när man drar i den. Hon verkar inte ha någon klåda. Äter som vanligt men ser lite magrare ut. Kan det vara skabb?

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 06 apr-12 kl 17:44 »
FOTO!  ;D

Vi kanske inte kan uttala oss ändå, men med foto finns en chans!

Torptomten

• -
« Svar #12 skrivet: 06 apr-12 kl 19:58 »
Som sagt FOTO var det!!! Det kan vara mycket så utanfoto ärdet som att leta efter en svart katt i ett rum utanfönster som någon stängt dörren till och släkt ljuset, fast bara om den som letar dessutom är blind! ;) /Tt

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 06 apr-12 kl 20:02 »
Svårare.  För de flesta katter jag känner säger MIAU och kommer när jag sätter mig och låter fredlig.   ;D

Förlåt, det var OT  :-[

Tjära

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 06 apr-12 kl 20:26 »
Här är bild på "mjällen" på bakbenen. Pälsen lossnar lätt.

Tjära

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 06 apr-12 kl 20:27 »
såren

Tjära

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 06 apr-12 kl 20:29 »
Benet, håret har lossnat och det är som små sår i huden

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 06 apr-12 kl 20:34 »
Ja.  Det där ser ut som en infektion.  Jag överlämnar "fallet" med varm hand till Torptomten!  :)

Torptomten

• -
« Svar #18 skrivet: 06 apr-12 kl 22:02 »
Troligen rör det sig om en virusinfektion som är luftburen och som sprids över stora avstånd.  Ger vätskefyllda blåsor i ansiktet och på benen.  På nyfödda killingar kan även naveln utgöra smittväg, om ströet är för tunt.  Det är mycket vanligt att dessa blåsor blir sekundärinfekterade med någon form av streptococc.  Dessa bakterier är sjukdomsframkallande även hos människan!  Därför skall vård av getternas sår ske med engångshandskar på händerna.  Jag föreslår att ni klipper pälsen runt de såriga områdena, tvättar huden rikligt med 3 %-ig väteperoxidlösning på bomullstuss.  Därefter torkar ni torrt med papper och sprayar med BlueSpray (finns på Granngården och är ofta använd till hästar).  Obs!  BlueSprayen färgar ALLT BLÅTT!!!  Då Bluesprayen har torkat (efter någon timme), smörjer ni huden och såren med zinkpasta från apoteket eller, om det inte finns tillgängligt, Idominsalva.  (Det är vanligen mera zink i zinkpastan.)  Som allmänt stärkande av immunförsvaret skulle jag rekommendera daglig tillförsel av dels ett multivitaminpreparat, t ex blandat i lite svartvinbärssaft, dels lite vitkål, morötter och mycket tallgrenar.  Kom ihåg att engångshandskar, bomullstussar och papper som varit i kontakt med getterna skall brännas upp!  Skorna avtvättas med varmt vatten och såpa.  Arbetskläderna tvättas bäst i 60 grader.  Lycka till!  /Tt

Tjära

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 06 apr-12 kl 22:08 »
Oj då! Då ska jag skaffa hem medikamenterna och behandla henne. Tack för råd och hjälp!

Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser