Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skabb hos get?  (läst 9137 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skabb hos get?
« Svar #20 skrivet: 06 apr-12 kl 23:15 »
Oops!   :-[  Jag la inte märke till att det rör sig om två getgrupper med - troligen - två olika problem.  Ett gäng med kala fläckar i ansiktet, och en stackare med de äckliga sår vi fick se bilder på?

Bilderna var för övrigt tydliga och bra, jag tyckte jag såg det jag behövde på dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #21 skrivet: 07 apr-12 kl 10:36 »
Hej!
En av våra getter fick benskabb för några veckor sedan, hon kliade sej så att hon fick sår, huden "mjällade". Såg ut som dina bilder. Vi tvättade hennes ben med lusa-schampo(för hund 0ch katt). Såren är borta nu och håret har börjat växa ut igen, inget tecken på klåda  :)
/lena
Försöker leva självhushåll sen 2002

Tjära

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 07 apr-12 kl 21:21 »
Hej Lena, jag provar med lusschampo, tack för tipset!

Hippievagnen

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 08 apr-12 kl 21:36 »
Har efter egna efterforskningar fått reda på att fotskabb (chorioptes bovis) kan drabba både getter, kor, får och häst. Själv har jag tidigare haft en häst med fotskabb med tydliga symptom på detta: huden på benen blev irriterad, mjällig och sekundärinfektioner uppstod, (OBS! hästen hade ingen direkt klåda) men jag reflekterade aldrig över att detta kunde smitta till mina getter. De hade dock aldrig några symptom på fotskabb så förmodligen trivdes inte fotskabben lika bra på getterna som på hästen.
Det är dock inte helt omöjligt att det finns choriopteskvalster som gillar att käka getter.... Finns receptbelagda preparat att få via veterinären som är verksam mot chorioptes. Ett preparat som hjälper mot detta kallas för Eprinex. har själv använt samma preparat när hästen behandlades mot fotskabb.

LinneaKohler

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 11 apr-12 kl 13:30 »
Oops!   :-[  Jag la inte märke till att det rör sig om två getgrupper med - troligen - två olika problem.  Ett gäng med kala fläckar i ansiktet, och en stackare med de äckliga sår vi fick se bilder på?

Bilderna var för övrigt tydliga och bra, jag tyckte jag såg det jag behövde på dem.

Ungefär så som bilderna ser ut är våra getter också kala, fast då i ansiktet. Dock inga sådana sår!
Vi kanske också skulle pröva lusschampoo ändå, för säkerhets skull!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 11 apr-12 kl 14:03 »
Njae, lusschampo så nära ögonen är alltid riskabelt.  Kan du inte försöka få ut ett par bilder du också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #26 skrivet: 13 apr-12 kl 07:45 »
Lusschamoo är INGET för ansiktet (:)

Insektsgiftet skadar synen och gör fruktansvärt ont om det kommer i ögonen, slemhinnan är för tunn i läppar och nos t o m öronen kan vara olämligt område för lusshampoo.  Insektsgiftet är nervskadande!!!
Om man vet att  geten har löss eller skabb finns bättre saker  +  vanlig sax och rakhyvel kombinerat med ett av vet. utskrivet medel eller vanlig zinkpasta50% och vasselin50%
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LinneaKohler

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 maj-12 kl 22:30 »
Kan glatt meddela att våra getter är skabbfria!
Efter att ha tagit bort deras hönät under några dagar fick de tillbaka päls i ansiktet samt att vi upptäckte att en av våra icke behornade bråkade mycket med en av de behornade flickorna, så hon vart kal uppe på hjässan!

Så slutet gott, allting gott! Tack alla som kommit med tips! Bra att ha med sig! :D

Per Gynt

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 maj-12 kl 06:25 »
Kan de kala fläckarna vid sidan av nosryggen komma från nötning/friktion mot maskorna i hönätet när getterna äter?

Alltid bra att först leta enkla naturliga orsaker som det handlade om här. Gott att det löste sig!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #29 skrivet: 03 maj-12 kl 19:16 »
Vad bra!!! :D n Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 4 användare (2 dolda)
Besksöta, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser