Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renklo  (läst 9096 gånger)

harumscarum

• Tänk globalt-agera lokalt
    • Småland
renklo
« skrivet: 03 apr-12 kl 15:22 »
Hejsan! Ny här. Jag har en kokbok från 1928 där jag har ett recept på syltade renklor. Jag har förstått att det är någon slags frukt, men är det någon som vet mer? Mer specifikt? Växtzon osv.. Tack på förhand!
vad jag trodde att jag visste visste jag inte men det vet jag nu

tinna.m

• Skåne
SV: renklo
« Svar #1 skrivet: 03 apr-12 kl 16:07 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 04 apr-12 kl 11:21 »
De är jättegoda! Går att köpa på Möllan i Malmö, där säger de att de kommer från Syrien, och att man ska ha salt på dem. Man ska ta en liten tugga, salta i bettytan och sedan ta en riktig tugga som är gudomligt mycket godare än den utan salt!

Om det är sant att de kommer från Syrien så skulle jag svara "möjligen i växthus" på frågan om växtzon!...fast om receptet är i en kokbok från 1928 så har de ju troligen funnits här... solig, vindskyddad plats?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 04 apr-12 kl 12:32 »
Hejsan! Ny här. Jag har en kokbok från 1928 där jag har ett recept på syltade renklor. Jag har förstått att det är någon slags frukt, men är det någon som vet mer? Mer specifikt? Växtzon osv.. Tack på förhand!

Kan det vara en försvenskning av plommonsorten Reine Claude?

Ja, hittade detta

http://www.learning4sharing.nu/renklor-310760.html

och

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/211/0.html

Google is your friend  ;)
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 12:36 av ChristinaR »

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 04 apr-12 kl 12:40 »
Det är gula plommon som menas.Säker en försvenskning av Reine Claude.
På min mormors gård så växter det ett par träd med gula plommon och det pratades alltid om renklor när man diskuterade
dessa träd
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

harumscarum

• Tänk globalt-agera lokalt
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-12 kl 17:03 »
Okej! Tack allihopa! Jag har undrat ett tag o jag är inte så bra på att sortera relevant info. Jag ska försöka hitta ett träd o prova. Det är en väldigt intressant kokbok som förklarar recepten på vedspis och elektricitet, och många recept handla såklart om tillvaratagande av allt=)
vad jag trodde att jag visste visste jag inte men det vet jag nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser