Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacksam för råd med putsrenovering invändigt  (läst 3545 gånger)

henrietta70

• Skåne
Tacksam för råd med putsrenovering invändigt
« skrivet: 01 apr-12 kl 20:11 »
Hej

Vår stall mår inte alls bra upptäckte vi ca en månad efter vi flyttat hit. I december. Innan dess satt färg och puts kvar på väggarna (utvändigt).
Den gaveln där hönsteriet är är vädermässigt mest påverkad. Och i samband med vårstädnignen tog jag itu med väggarna invändigt.

Följande vet vi (totala amatörer när det gäller mur och putsarbeten):

Stallet är lertegel men gaveln verkar ha cementblock (kanske utbytta senare).
Utvändigt målat med lacknaftabaserad murfärg - Codec.
Invändigt nedest samma färg och ovan det - kalkat.
Utvändgit har förra ägaren reparerat putsen och målat - varje år! Fick reda på det av grannen när skadorna dök upp i vintras.
Invändigt har hon använt en för stark ytputs på mycket mjukare murbruk. På sina ställen har det blivit mycket vått i väggarna och då har det mjukare bruket blivit som sand (se bilder). Andra ställen har hon putsat på den tunna starka ytputsen direkt ovanpå med Codecfärg målade ytor. Alltså putsat ovanpå färgen. Och på andra ställen ser det ut som att hon har putsat en tunn yta med ren kalk eller möjligen "Husfix" och sedan målat med codec färgen på detta. Där har färgen betett sig som plastfärg och man kan riva av den blöta färgen med naglarna.

Hade en äldre murare här men fick inte mycket hjälp. Hans förslag var att använda putsbruk B ute och C inne.

Jag bifogar några bilder på när jag hunnit knacka ner en del av putsen/färgen. Kan ni läsa något av bilderna?

Jag kommer att kalka väggarna helt!

Min fråga är - vad ska jag använda för puts?
På sina ställen är det rent enda ner till byggstenarna - på andra ställen kan grovputsen nog vara kvar. Och på en del ställen har hon använt något jättestarkt /(KC nog) som jag inte kan få väck ens med borrhammare!

Utvändigt kommer vi putsa om i alla fall gaveln helt och då använda antigen kalk eller silicatfärg.

henrietta70

• Skåne
SV: Tacksam för råd med putsrenovering invändigt
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 20:11 »
en till bild

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 20:16 »
Är lerteglet bränt eller obränt?
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 apr-12 kl 20:39 »
inte den blekaste aning. Hur ser jag skillnaden?

Stallet är byggd annars i stenar i denna storlek (mindre alltså än de stenar i gavelnändan).

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 20:44 »
Lite allmän info om bruk och dess olika beståndsdelar och benämningar. Skummade igenom och det verkade stämma bra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Puts

Köpa färdigblandat bruk brukar vara dyrare. Åtminstone här nere säljs bara ren cement och ren kalk utan att det redan är blandat med sand. Blir jädrans dyr sand då.. Även det som i handeln heter hydrauliskt kalkbruk och fungerar väldigt bra säljs bara färdigblandat här nere.

Köp ett lass mursand, några säckar kalk och cement och blanda själv. Ju "svagare" bruk (mer kalk i förhållande till cement) desto segare och mer diffusionöppen, fast ömtåligare för slag och liknande. Fördel vid reparationer och underhåll, men nackdel vid våldspåverkan.

henrietta70

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 20:57 »
Jepp - vi hade ju tänkt göra blandningen själv - har dessutom en massa cementsäckar hemma redan.

Men var  få tag i kalken? Det är väl inte den "vanlig släckta kalken" på 20 kilos påsar (t ex granngården)?

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 21:00 »
Är lerteglet bränt eller obränt?
inte den blekaste aning. Hur ser jag skillnaden?
Lersten/lertegel är soltorkad lera i tegelformat-obränd.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 21:08 »
Jepp - vi hade ju tänkt göra blandningen själv - har dessutom en massa cementsäckar hemma redan.

Men var  få tag i kalken? Det är väl inte den "vanlig släckta kalken" på 20 kilos påsar (t ex granngården)?

Vet inte vad Granngården har för något, men släckt kalk är det som det ska vara. Jag handlar på Beijer i 10-kilos. Det är det som går att få tag på här. De kallar det släckt murkalk.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 21:18 »
Hej Henrietta
Om det är obränt lertegel som du har( det ser ut så) så ska du ha en kalkputs, lerteglet är ömtåligt och en cementinblandad puts kan få svårt att fästa..eller det fäster men sitter som en hård hud som drar med sig ett tunt lerskikt när det rasar i stora sjok.
Kalk fäster dessutom inte på cement. Har du lite fukt vandringar i väggen så är det viktigt med en så diffussionsöppen puts som möjligt.
Obränt lertegel tål inte vatten. Om det regnat på en vägg med obränt lertegel kan det inte torka ut och kommer att förbli fuktigt och succcesivt frostspränga bort. Då måste man byta ut/ göra om väggen,
Min rekommendation är en tunn kalkputs (0.5-1cm) som du får vara beredd på att laga -plus kalkning på ytan.
Du kan använda murkalk E eller färdig kalkdeg som finns i spann. Kalkdegen i spann har lite bättre bindningsförmåga använd den till att blanda puts, och när du ska göra kalkmjölk till kalkning så ta det billigaste.

« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 22:23 av mimsan »
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser