Jag odlade majs förra året. Satte inomhus i april och satte ut i juni. Plantorna mådde nog inte så bra inne på slutet, så det var skönt att få ut dem till slut. Det gick över förväntan och de behövde inte stöttas. Alla plantor gav skörd även om det inte var några mängder - hur som helst var det OTROLIGT gott med färsk majs så det här skall jag göra om i år. Men jag kommer sätta dem senare i år, satsar på månadsskiftet april/maj.
Jaha, då ska jag också testa att odla majs , Passar på att låna tråden lite och fråga: om man vill ha en tidig söt sort, finns det något namn på majs som jag kan leta efter i affären när jag letar frö-påsar?Hur stor yta behöves till ca. 6 plantor, ska man sätta dem i två rader om tre stycken då och sätta några ärtor runt om?
Sweet Nugget har jag odlat här i växtzon 5-6, funkar bra om man förodlar. Hann bli en kolv per planta färdig. Inte särskilt ekonomiskt, men ack så gott Samodlade med squash. Jag har aldrig stöttat majs, utom när jag bodde i Skåne och det blåste hela förbaskade tiden Fast då hade jag bara 9-10 palntor, så jag satte ett band omkring allihop (de växte i en kvadrat), så stöttade de sig av varandra. Iochmed det grunda rotsystemet är de lite blåstkänsliga. Antar att det blir lite skillnad när man har tusentals plantor, de står sig nog bättre...I år tänkte jag testa mjölmajs, 'Painted mountain' från Runåbergs. Ska tydligen vara mer vädertåliga än de flesta sorter, om än inte lika söt som sockermajs. Någon som provat den?Läste förr en tråd om "de tre systrarna", alltså majs, squash/pumpa och störböna. I Sydamerika har man visst traditionellt odlat dessa tre tillsammans, eftersom de på något vis stärker varandra. Då lät man störbönan slingra sig runt majsen och squashen breda ut sig på marken. Ska se om jag kan hitta tråden... Tyckte det var intressant.