Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 2805 gånger)

Johanna1

• Blekinge
Nybörjare
« skrivet: 31 mar-12 kl 20:46 »
Vi har tingat några Göingegetter som vi kommer att hämta till sommaren. Vi har Värmlandsfår samt hästar sedan tidigare. Getterna blir nytt för oss och söker information men hittar inga böcker etc på detta. Någon som har några tips?
Fungerar även på stängsling. Djurslagen kommer att bytas av i hagarna men vad kan fungera så att inga smiter ut?

Sussilo

• Gäst
SV: Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 01 apr-12 kl 09:21 »
Välkommen hit och roligt att du valt allmogegetter :)! Här på gettavlan hittar du massor av information, det är bara att sätta igång att frossa bland alla ämnestrådar. Getter och stängsel finns mycket att läsa om. Titta också på www.allmogegeten.se
« Senast ändrad: 01 apr-12 kl 09:24 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 apr-12 kl 11:54 »
Jag instämmer i Välkommen-kören!  :D

Du har väl hittat till Gettavlans länksamling?

Vidare finns

Mackenzie, David.  Goat husbandry
Sjödin, Erik.  Getter

Jag föredrar den förstnämnda.  Sjödin är duktig på får, men har inte riktigt förstått på vilka sätt getter skiljer sig från dessa trevliga kreatur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-12 kl 12:16 »
Det med stängsel. Beror ju på vad du har från början. Men fårstängsel kan kompleteras med mer el. En tråd vid marken en mitt på och en överst. Har du el nu så behöver du nog fler trådar 5-7st.

Kul med fler med genbankare, välkommen.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 apr-12 kl 07:27 »
Var uppmärksam på att getter kan behöva annat eller kompletterat mineralfoder och slickstenar än får.  Getter behöver verkligen att få gnaga på tall, sälg, rönn och ädellövsgrenar. Var försiktig med / ge INTE gran, ek och bok. 

Välkommen hit här finns redan mycket skrivet och trevligt med genbank! :D
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 apr-12 kl 16:13 »
Vi har tingat några Göingegetter som vi kommer att hämta till sommaren. Vi har Värmlandsfår samt hästar sedan tidigare. Getterna blir nytt för oss och söker information men hittar inga böcker etc på detta. Någon som har några tips?

Här finns en hel del
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58410.0

Lilla ja

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 09:13 »
Var försiktig med / ge INTE gran, ek och bok. 

Varför ska de inte äta boksly och gran?

/L

trassla

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 09:19 »
Att de inte skall ha ek, det hänger jag med på, men varför inte gran och boksly. Jag får nog ta en liten diskussion med mina getter, att de låter bli boken och granen ;), för de äter dessa med förtjusning, ja , man kan väl säga att de flesta träd som kommer i dess väg äts med förtjusning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 12:20 »
Bok är inte lika giftig som ek, men åt samma håll.  Gran lär ska kunna innehålla för mycket mangan.

Om de bara har omväxling, så väljer de för det mesta helt rätt själva.  Inte Bondhällas lilla get, dock.  ::)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #9 skrivet: 26 maj-12 kl 13:56 »
Gran är vår mest mangan-rika trädslag.  Mangan har förmågan att dels tränga undan koppar som är viktig för immunförsvaret dess ökar mangan frisättningen av äggceller från äggstockarna hos alla däggdjur men getter är känsligare för detta än t ex kor och i viss mån får.
Resultatet av mycket gran blir små klena  men väldigt många killingar/lamm till redan infektions- och parasit-känsliga mödrar.
Bokbladen är näringsfattiga och kan i stor mängd störa vommens känsliga micro-balans.
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser